Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Mara Dobrescu (II)

Publicat: vineri, 28 Februarie 2020 , ora 15.57

Duminică 8 martie 2020, pianista Mara Dobrescu revine pe scena Sălii Radio pentru „Amoroso - Concert de mărțișor”, eveniment ce face parte din seria „Concertele Radio România Muzical”. Alături de Mara Dobrescu, violonista Sarah Christian și violistul Răzvan Popovici vor interpreta lucrările unor compozitori ca Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Robert Schumann sau Maurice Ravel. În a doua parte a interviului acordat pentru Radio România Muzical, pianista Mara Dobrescu ne-a vorbit despre aspectele importante ale carierei de interpret. 

Pe lângă scenele franceze, ați susținut concerte și recitaluri în țări precum Germania, Rusia, Japonia, Australia, Argentina sau Statele Unite. Ce presupune viața de interpret la nivel internațional?

Muzicianului îi stă bine cu drumul și, sigur, suntem mereu între două concerte, două orașe sau țări diferite, cu o mulțime de partituri în minte. Un interpret este, în primul rând, un cercetător neobosit. Cum spunea Lipatti, interpretul caută sâmburele adevărului. Este o viață foarte bogată, plină de întâlniri cu muzicieni, cu compozitori, cu publicul de pretutindeni. Francezii spun - îmi place foarte mult această frază - că "les musiciens sont les maîtres du temps"; și e adevărat că avem o relație cu timpul foarte specială, dar, sigur, este de găsit un echilibru între modul de a găsi un repertoriu pe care vrea să-l împărtășească cu publicul, ce public, unde anume... Sigur că toate aceste întrebări sunt foarte importante și de fiecare dată îmi place să aleg programul gândindu-mă în ce loc, în ce țară, cărui public îl voi adresa. Și asta găsesc că este o atenție un pic specială de fiecare dată.


Interesul pentru muzica contemporană v-a determinat să obțineți un master în acest domeniu, la Conservatorul din Geneva. Cum ați descoperit pasiunea pentru muzica contemporană?

Întâlnirea cu maestrul Pierre Laurent Aimard a fost esențială din acest punct de vedere. Am lucrat foarte mult în cadrul conservatorului pe baza partiturilor de muzică contemporană. Am avut șansa chiar să am un masterclass cu Gyorgy Kurtag, cu lucrările scrise de acesta și am întâlnit foarte mulți compozitori în anii studenției mele la Paris cu care am colaborat. Chiar unul dintre ei, Oscar Strasnoy, mi-a dedicat un ciclu de piese pentru pian. Consider că este misiunea interpreților de a interpreta muzica timpului lor și, grație acestor întâlniri cu Pierre Laurent Aimard, cu Kurtag, cu Oscar Strasnoy și mulți alții, am descoperit cât de fantastic e să ai ocazia de a lucra aceste partituri scrise astăzi și de a crea în primă audiție o lucrare. Relația, de fapt, între compozitor și interpret este deosebit de importantă.


Până în prezent, ați lansat deja câteva cd-uri care conțin muzică din creația românească și universală. Ce aveți în vedere atunci când explorați un univers sonor în studioul de înregistrări?

Îmi place foarte mult acest moment de înregistrare, în care decizi să lași o urmă interpretativă, o fotografie, să spun așa, a ceea ce vrei să transmiți prin arta ta. Alegerea repertoriului pe care îl înregistrezi e foarte importantă cred. Este o experiență diferită de un concert live, în care, sigur, foarte mulți parametri intervin - acustica sălii, un pian pe care nu-l cunoști, ora concertului, reacția publicului chiar. Pe când în timpul înregistrării unui disc, te cufunzi doar cu tine însuți câteva zile într-o stare de intensă căutare și timpul se oprește, iar după toată această perioadă de preparare a înregistrării, în timpul înregistrării lucrările se transformă. Întotdeauna încerc cu inginerul de sunet să facem în așa fel încât să păstrăm elanul concertului live. De fapt, înregistrarea se petrece făcând un șnur sub formă de recital, pentru ca atunci când publicul ascultă acel disc să aibă impresia că este în sala de concert și că energia artistului și acest elan de care vorbeam să poată fi regăsit în înregistrare. Și e foarte important să știi să-ți dozezi energia atât fizică, cât și psihică în timpul înregistrării și de aceea relația cu directorul artistic sau inginerul de sunet trebuie să fie una de mare încredere și de sinceritate.


Interviu realizat de Vlad Ghinea