Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Pianista Adela Liculescu în dialog cu Gabriel Marica la Perpetuum Mobile din 13 ianuarie 2020

Publicat: marți, 14 Ianuarie 2020 , ora 13.27


Iată că se află în studioul Radio România Muzical pianista Adela Liculescu. Bine ai venit!

Bine v-am găsit!

Adela, ai debutat la Sala Radio în anul 2018, într-un recital organizat de Radio România Muzical. Este vorba despre Moștenitorii României Muzicale, nu-i așa?

Da. Am fost foarte onorată și vă mulțumesc încă o dată dumneavoastră și doamnei Cristina Comandașu care a organizat seria respectivă.

O serie care continuă și anul acesta, sperăm, cu alți tineri artiști talentați aduși pe scena Sălii Radio. Atunci era anul Centenarului Marii Uniri, acum revii pe scena Sălii Radio într-o zi foarte specială pentru cultura noastră; este vorba despre Ziua Culturii Naționale, în care se împlinesc chiar 170 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu. Sigur, concertul are o altă semnificație, foarte importantă pentru toată lumea... dar, aș vrea să te întreb, tu locuiești la Viena... Totuși, cum se păstrează legătura ta cu România?

Se păstrează datorită faptului că eu vin destul de des în țară să susțin concerte. Dar acum ați menționat Ziua Culturii Române și trebuie să vă spun că vom sărbători la Viena acest eveniment, dar pentru că am în 15 ianuarie concertul la Sala Radio, în vom sărbători pe 18 ianuarie la Viena. Este o colaborare cu Institutul Cultural Român și voi susține un recital cu violonistul Kiril Maximov, unde am inclus și Balada de Ciprian Porumbescu la Sala Bosendorfer din Mozarthaus.


Tu ești artist Bosendorfer. Ce înseamnă să fii artist Bosendorfer?

Este, desigur, o mare onoare pentru că sunt acolo pe listă alături de artiști de talie internațională. De exemplu, Andras Schiff este artist Bosendorfer, dar au fost și alții în trecut ca, de exemplu, Leonard Bernstein sau alții de asemenea dimensiune artistică. Eu am câștigat Concursul Bosendorfer la Viena în anul 2015 și am interpretat atunci cu Orchestra de Cameră din Viena Concertul nr.2 de Beethoven la Teatrul Palatului Schoenbrunn. Și, câștigând acel premiu I la concurs, am câștigat un pian pe care eu acum studiez acasă și, desigur, am menținut legătura cu firma Bosendorfer pe parcursul anilor. Am susținut, de exemplu, un turneu de concerte în China și am predat masterclass-uri acolo pentru Bosendorfer China, dar și multe alte concerte făcute în colaborare cu ei. Iar în anul 2018 am și semnat Bosendorfer agreement, cum îl numesc ei, și am devenit artist oficial Bosendorfer.


Concertul de miercuri este dedicat aniversării Beethoven, nu-i așa? Un an Beethoven pe care abia așteptăm să-l trăim cu toții prin evenimente artistice de excepție; se împlinesc 250 de ani de la nașterea marelui Titan de la Bonn. Cât de important este Beethoven pentru tine, ca artist?

Desigur, este unul dintre cei mai importanți compozitori din Istoria Muzicii și, ca pianist, nu poți să ocolești muzica lui Beethoven. Una dintre primele piese pe care le-am învățat eu, mică fiind, a fost Fur Elise. De atunci am învățat mult mai multe... am cântat majoritatea sonatelor, concertelor pentru pian, foarte multă muzică de cameră scrisă de el. Și este extraordinar, pentru că este un compozitor la care stilul componistic se dezvoltă așa de mult pe parcursul perioadei sale de creație și noi, ca muzicieni, ca pianiști, învățăm atât de multe cântând muzica lui Beethoven... este extraordinar!


Am citit pe pagina ta oficială că ești membră a Societății Beethoven din Viena. Ce înseamnă acest lucru?

Nu sunt membră. Societatea Beethoven din Viena acordă în fiecare an o bursă unuia dintre cei mai promițători ai Universității de Muzică din Viena, iar eu, în anul 2014, am fost aleasă și mi s-a acordat această bursă.


Tu ai absolvit anul trecut Universitatea de Muzică din Viena. Și continui studiile după câte știu.

Exact. Mai fac acum un al doilea master pe muzică de cameră pentru că eu și în timpul studiilor de pian am făcut deja foarte multă muzică de cameră și este un domeniu de care mă simt foarte apropiată. Și m-am gândit că dacă tot fac acest lucru, e bine să și studiez și să am diploma respectivă.


(...)

Am ascultat un scurt fragment din Variațiunile op.35 în la minor pe o temă de Paganini semnate de Brahms, este un extras de pe primul tău album, albumul de debut. În anul 2018 l-ai lansat?

Da. A fost un CD, o înregistrare pentru un  album pe care am primit-o ca premiu după câștigarea Concursului Brahms din Detmold.


Trebuie să le amintim ascultătorilor noștri că miercuri, în pauza concertului ce se va desfășura la Sala Radio, Adela Liculescu va acorda autografe pe un album ”Moștenitorii României muzicale”. Este vorba despre recitalul înregistrat atunci, în 2018?

Exact. Este o selecție, un fel de Best Of, al celor trei concerte care au avut loc în festivalul respectiv, alături de colegii mei Florian Mitrea și Axia Marinescu.


Miercuri seară este primul tău concert din anul 2020. Cu dirijorul Tiberiu Soare ai mai lucrat?

Da. Este o colaborare care ne leagă deja de ani și ani de zile și chiar este o poveste foarte simpatică pe undeva, pentru că eu am debutat în acest concert, în Beethoven 5, chiar cu Tiberiu Soare la pulitru când aveam 14 ani; am câștigat Concursul Premiile Orange pentru Tineri Muzicieni, care s-a organizat la București. Tiberiu Soare a dirijat atunci finala, unde eu am cântat chiar Imperialul. Și după acest eveniment, soarta a făcut să ne întâlnim de mai multe ori, la mai multe filarmonici din România. Am făcut, de exemplu, Rahmaninov 2 la Sibiu, Ceaikovski 1 la Iași.

Tu, în fapt, debutezi cu una dintre orchestrele Radio România miercuri, 15 ianuarie, nu-i așa? Este vorba de Orchestra de Cameră Radio.

Exact. Abia aștept și sunt foarte onorată.

Repetițiile vor începe mâine, te veri reîntâlni cu Tiberiu Soare și te vei întâlni pentru prima dată cu Orchestra de Cameră Radio. Vei cânta Imperialul, concertul pe care unul dintre ofițerii lui Napoleon Bonaparte l-a numit imperialul concertelor în 1812 când l-a auzit la Viena. Cum este acest concert în viziunea pianistei Adela Liculescu?

Este unul dintre concertele mele preferate și datorită faptului că l-am învățat atunci când eram atât de mică, la 14 ani. Am reluat acest concert în mai multe ocazii, l-am interpretat cu foarte multe orchestre. De exemplu, l-am cântat anul trecut la St. Petersburg, în Filarmonica din St. Petersburg în Sala Glinka – o sală splendidă și legendară. De fiecare dată când revin la acest concert, descopăr lucruri noi și cred că acesta este semnul unei muzici geniale până la urmă, pentru că de fiecare dată vezi ceva ce înainte nu ai observat.

După miercuri, când vei cânta Imperialul așa cum spuneam, pe scena Sălii Radio de la ora 19.00, într-un concert 100% Beethoven, ce va urma în activitatea ta artistică?

Concertul cel mai important care urmează în viitorul apropiat, după cel de la Sala Radio, este un recital pe care-l voi susține la Konzerthaus Viena în 19 februarie. Acolo este un program american, pentru că ei au o tematică pentru ciclul respectiv de concerte, și voi interpreta versiunea solo a Rhapsody in Blue de Gershwin și o piesă foarte frumoasă de Lowell Lierbermann, Gargoyles. Este un program inedit. În afară de acest concert, am tot felul de proiecte de muzică de cameră în Viena; de exemplu la Primăria veche, unde este o sală barocă splendidă... cum am spus, Bosendorfel Saal în Mozarthaus în Viena și altele.

Interviu realizat de Gabriel Marica