Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Horia Barna - director artistic al EUROPALIA România

Publicat: luni, 28 Octombrie 2019 , ora 10.09

Expoziția "Electrecord - Romania in Vinyl Covers", dedicată celei mai mari și mai vechi companii de înregistrări audio din România, Electrecord, prezintă istoria proprie vineri, la Biblioteca Muntpunt, în Place de Monnaie nr. 6, din Bruxelles. Publicul va putea vizita expoziția din 26 octombrie până la 20 noiembrie 2019. Despre acest eveniment desfășurat în cadrul Festivalului Europalia, am stat de vorbă cu Horia Barna - director artistic al EUROPALIA România


Domnule Horia Barna, vă aflați la Bruxelles, acolo unde are loc o expoziție, care reprezintă istoria casei de discuri Electrecord și trebuie să le spunem ascultătorilor că această expoziție se desfășoară în cadrul festivalului Europalia. Despre ce este vorba?

Expoziția nu reprezintă doar istoria Elecrecordului, un brand național, ci indirect, istoria României văzută prin coperți de disc și prin muzică pe discuri vinil, ceea ce a fost o idee minunată, pe care am lucrat-o cu Mihai Zgondoiu, curatorul acestei expoziții și cu partenerii belgieni de la Europalia Internațional și avem două elemente care să dea seamă de acest lucru. Coperți făcute de mari artiști făcute în prezent, atunci începători și care colaborau cu Electrecord în grafică de coperți, artiști vizuali mai bine zis, Ion Bițan, Ana Golici, Ioan Dan Mihuleac, Marilena Preda-Sânc și Decebal Scriba. Au fost cei care au confirmat, 40 de ani mai târziu că sunt mari artiști. Mă rog, unul dintre ei s-a stins între timp. Cei încă în viață au dat și niște interivuri testimoniale despre cum era atunci, ce s-a întâmplat acum, cu actuala încă directoare, o istorie vie a Electrecordului, s-a luat iarăși un interviu despre cum era atunci și cu Vasile Șirli, compozitorul, care a fost câțiva ani, directorul artistic la Electrecord, în timpurile din anii '70-'80.  Ca alte instituții similare să facă și instrument de propagandă, muzică patriotică, coruri, muzică ușoară, de tipul acela vechi, să-i zicem stalinist, oarecum, din anii '50. În orice caz, se vede și se ascultă în expoziție de pe niște quad corduri prin telefon, muzică de toate genurile, se văd interviurile subtitrate în engleză a acesto mari artiști acum și ale mărturiilor, un film scurt despre Electrecord, de-a lungul timpurilor. Un lucru foarte special, care ar fi bine să vină după acest festival Europalia România și la București și mă rog, în alte părți ale lumii, prin institutele culturale din străinătate ale noastre.


Publicul va putea vizita expoziția, începând cu 26 octombrie.

Da, ea începe practic vineri, o vizită, un vernisaj de preview cum se numește el și din 26 practic începe, până în noiembrie, aproape o lună. Se poate vizita la Muntpunt, în Bruxelles, lângă opera din Bruxelles, un spațiu pe care îl va decora Dan Perjovschi, artistul vizual, atât de ingenios și cu umor, cu desene simbolice despre Europa, despre Belgia, despre România, despre viața noastră de acum. E bine că sunt două tipuri de reprezentare vizuală, care se iluminează reciproc. Oamenii de aici sunt foarte curioși, publicul e variat și interesat, iar poziționarea locului, această bibliotecă, Muntpunt, în zona pietonală din centrul Bruxellesului este foarte bine găsită și potrivită pentru așa ceva.

Așadar, publicul va avea acces până pe 20 noiembrie 2019, însă desenele realizate de Dan Perjovshi vor putea fi admirate până în 15 decembrie.

Da, ele vor rămâne. Ar fi și păcat să fie șterse. De obicei, geamurile sunt curate, nu sunt acoperite, dar Dan le-a făcut, le poate lăsa conducerea bibliotecii pentru public, pentru că repet, e o zonă pietonală, cu un trafic, mai ales la sfârșit de săptămână, foarte intens, iar desenele lui Dan sunt, ca întotdeauna, foarte interesante și sugestive.


Spuneți-ne, această expoziție este deschisă publicului gratuit?

Da, absolut gratuit. Suntem într-un festival, dar această expoziție are acces gratuit, așa cum și accesul în bibliotecă este unul gratuit. Cele 250 de proiecte și de evenimente, care au loc în cele patru luni, din octombrie până în ianuarie anul viitor, inclusiv. E totuși cea mai mare și cea mai lungă și de amploare organizare culturală artistică, pe care aduce România în prim-plan, începând cu Brâncuși și terminând cu literatură, film, muzică de bună calitate și teatru, expoziții foarte interesante, inclusiv cea care urmează pe 7 cu deschiderea pop la Liege, în noiembrie și care vorbește belgienilor și nu numai, occidentalilor europeni, despre neoliticul în zona românească, la Dunărea de sud, să-i zicem, cum i s-a mai spus și care le va arăta rădăcinile adevărate ale populației europene, cultural Cucuteni, Tărtăria și toate elementele cu colaborarea Muzeului Național de Istorie directă și multe alte muzee din țară.


Interviu realizat de Jeanine Costache