Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019. Interviu cu violonistul Serghei Haciatrian

Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2019 , ora 13.19

În 18 septembrie, solist al Concertului pentru vioară și orchestră de Brahms este Serghei Haciatrian, pentru prima dată pe scena Ateneului Român.

Cântați pentru prima dată în România și debutați, totodată, în Festivalul Internațional "George Enescu". Cum priviți participarea în cel mai important festival de muzică clasică din România?

George Enescu a fost unul dintre cei mai mari violoniști. Toată tradiția și experiența la care noi, violoniștii de astăzi, ne raportăm vine de la acești uriași maeștri de ieri. Enescu rămâne unul dintre aceia care au jucat un rol foarte important pe teren violonistic. Pentru mine este foarte motivant și abia aștept să ajung la București și să cânt pentru prima dată în România, o țară unde știu că vioara are o adevărată tradiție. Este provocator pentru că în meseria mea, în care călătoresc foarte mult, cu cât acumulez mai multă experiență an după an, cu atât se împuținează, de fapt, locurile noi, pentră că, evident, multe destinații încep să se repete. De aceea, de fiecare dată când am înainte o experiență cu totul nouă sau un debut, aceasta mă face să aștept cu nerăbdare ca totul să se întâmple. Vin cu așteptări deosebit de pozitive, foarte deschis să aduc propriile idei muzicale în atenția publicului român și sunt curios să văd cum va reacționa și cum mă va primi.


Veți interpreta Concertul op. 77 pentru vioară și orchestră de Johannes Brahms, o adevărată capodoperă a muzicii clasice, o simfonie pentru instrument și orchestră. Care este relația dumneavoastră cu lucrarea lui Brahms?

Nu am o relație specială cu acest concert, deși este unul dintre opusurile mele preferate. Cred că frumusețea muzicii lui Brahms este cu adevărat excepțională și de aceea nu aș încerca să o explic folosind cuvinte, ci lăsând sunetele să vorbească. În muzică, frumusețea în general, ca și în natură, se obiectivează de la sine - și acest lucru este valabil în special pentru Brahms. Desigur, Concertul op. 77 este o lucrare dificilă - dar spunând asta nu mă refer la aspectul tehnic, pentru că, în fond, orice partitură are dificultățile sale. Ceea ce mi se pare însă important și interesant la acest concert este natura construcției sale, în special prima parte. Se știe că Brahms nu a avut foarte multă încredere în el însuși și i-a luat foarte mult timp să acumuleze îndeajuns de multă experiență, să fie, hai să spunem, suficient de curajos pentru un concert dedicat viorii. Și ce a rezultat este foarte diferit de lucrările virtuoze din vremea sa, în care vioara îndeplinea cu adevărat un rol solistic. Aici avem de-a face mai degrabă cu o lucrare simfonică și această combinație între vioară și orchestră este extrem de importantă. Are, de asemenea, nevoie o orchestră bună și de idei eficiente care să determine muzicienii să funcționeze ca un întreg, să fuzioneze cam cum se întâmplă în muzica de cameră.


Într-adevăr, partitura solo este foarte solicitantă. Veți colabora pentru prima dată cu Orchestra Națională din Lille...

Da, într-adevăr, cântăm pentru prima dată împreună. Am auzit multe lucruri frumoase despre orchestră și, așa cum am spus, de fiecare dată când fac ceva cu totul nou există un plus de motivație. Încerc să ofer tot ce este mai bun în condițiile care există în general în prezent în privința repetițiilor,peste tot în lume, într-un sistem al compromisului. Când ai doar două repetiții planificate cu o lucrare cum este cea de Brahms sau orice alt concert de aceeași factură, totul devine foarte complicat și, deseori, nu există suficient timp pentru a lucra cu adevărat. Pentru că nu este vorba doar de echilibrul general și de concordanța solist-orchestră, ci și de a face într-adevăr muzică împreună, de a crea o frazare unitară, de a aprofunda opusul. Dar până la urmă aceasta este realitatea prezentului, într-o lume în care totul se mișcă extrem de rapid; iar noi, artiștii, suntem antrenați în acest carusel al vitezei. În acest context, flexibilitatea este cheia și orchestrele care au această calitate, dirijorii care, de asemenea, sunt mai flexibili și care au abilitatea de a extrage rapid tot ce este mai bun de la un solist, sunt în avantaj. Vom vedea, așadar cum va decurge colaborarea, pentru că nu am mai lucrat nici cu ansamblul, nici cu dirijorul, dar vom încerca cu toții să oferim tot ce este mai bun.


Ca invitat al Festivalului Internațional "George Enescu" știți, probabil, că promovarea compozitorului român reprezintă un scop subînțeles. Sunteți familiar cu muzica sa, cu lucrările lui pentru vioară?

Am ascultat câteva dintre lucrările lui Enescu, în special sonatele, dar nu pot afirma că îi cunosc muzica în profunzime. Nu îl cunosc pe Enescu așa cum cunosc alți autori, dar poate că după experiența din festivalul se va deschide o nouă cale de parcurs.


Dar ce v-ar determina să cântați sau să înregistrați Enescu?

Aș face-o doar dacă aș reasculta Enescu și aș simți o chemare specială. Pe parcursul formării mele ca muzician, au existat lucrări pe care le-am ascultat, să spunem, în urmă cu 15 ani și care nu m-au atins cu nimic, cu care nu am reușit să stabilesc vreo conexiune. După 10 ani însă, când am reascultat aceleași lucrări, experiența s-a dovedit complet diferită. Așa că este foarte posibil ca fiind în România și ascultând ceva de Enescu, totul să declanșeze ceva în mine. Sunt mulți interpreți care abordează absolut orice au ocazia - iar faptul reprezintă și un avantaj pentru cariera lor, pentru că își formează un repertoriu uriaș, însă eu sunt foarte conservator în această privință. Nu aș interpreta niciodată o lucrare de care să nu mă simt legat, pentru că doar astfel pot avea ceva de spus. Doar în acest caz.

Interviu de Ștefan Costache