Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019. Interviu cu contratenorul Max Emanuel Cencic

Publicat: joi, 12 Septembrie 2019 , ora 15.47

Din nou pe scena Ateneului Român într-o operă de Handel - o restituire sonoră a Barocului sub semnul rigorii stilistice și pasiunii pentru acest repertoriu. Sâmbătă, 14 septembrie, ora 22,30.


Într-o precedentă prezență pe afișul Festivalului Internațional George Enescu, ați oferit publicului o altă operă de G F Handel: Alessandro. Se poate vorbi despre similitudini sau diferențe între aceste două creații ale acestui autor?

Arminio este o lucrare mai accentuat dramatică iar Alessandro este mai degrabă o creație de tip…reprezentație. Aș spune că libretul operei Arminio are o poveste mult mai pregnantă ca substanță, este mai apropiat de idea unei ample drame.Cam aceasta ar fi diferența.


Ați înregistrat deja pe disc opera Arminio, dar cu alți parteneri în cadrul distribuției…

Da, este ceva explicabil pentru că nu întotdeauna artiștii sunt disponibili pentru anumite date, așa că unii vin, alții pleacă… Nu toată lumea este disponibilă pentru a cânta în aceeași perioadă, așa că uneori trebuie să facem înlocuiri.


Au trecut mai mult de trei ani de la lansarea discului cu această lucrare. Considerați că acest timp a adus modificări în viziunea dumneavoastră, în maniera dumneavoastră de interpretare?

Nu cred. E adevărat că fiecare spectacol este diferit, așa cum este cazul fiecărei interpretări live, căci niciodată nu vor fi două la fel. Dar cred că fiecare concert, fiecare reprezentație trebuie să vină cu o energie nouă și cu o abordare diferită. Dar aceste aspect aduc diferențieri minore pe care - deobicei - publicul nu le sesizează. Cel mai important aspect rămâne faptul că noi dăm tot ce putem pentru a obține o interpretare de cea mai bună calitate a întregii opere, sentimentul și expresia adecvate.


Vorbiți-ne despre colaborarea dumneavoastră cu formația Armonia Atenea…

Ce doriți să știți?...


Lucrați și cu alte ansambluri, dar mai multe dintre proiectele dumneavoastră cu muzica lui Handel sunt concretizate înpreună cu acești muzicieni: discuri, concerte, turnee…

Lucrăm mult împreună și suntem de acum prieteni. Am realizat multe proiecte interesante împreună. Este adevărat că am colaborări și cu alte orchestra dar ceea ce am concretizat până acum cu Armonia Atenea mi-a adus satisfacția unor lucruri foarte interesante și pot spune că este o relație muzical-artistică pe care am consolidate-o de-a lungul anilor.


Considerați muzica lui Handel o provocare pentru dumneavoastră în calitate de cântăreț, de artist, pentru vocea dumneavoastră sau ca personalitate expresivă?

Nu aș spune că este o provocare pentru mine ca personalitate artistică, cred că am ajuns să înțeleg fenomenul operei lui Handel destul de bine; în privința vocii, Handel reprezintă o provocare pentru oricare cântăreț. Dar până la urmă Handel a scris foarte bine pentru soliștii săi vocali dacă îl compar cu mulți alți compozitori ai timpului său, care au apelat la mult mai multă dificultăși ale acriiturii vocale față de Handel, atunci Georg Frederich Handel a fost chiar binevoitor față de voci în partiturile sale! Aș spune că a fost un autor care a favorizat glasurile. Lucru explicabil deoarece a fost școlit în Italia, unde și-a făcut ucenicia în a scrie în mod special pentru cântăreți. In toate cele 40 de opera ale sale și de asemeni în oratorii se simte că paginile au fost scrise pentru cântăreți în prim plan. Așa era stilul de a compune al autorilor în acea vreme, cu cel mai mare respect pentru glasurile cântăreților dar și pentru instrumentele epocii respective. Reprezentanții școlii napolitane precum Vinci , Leonardo Leo sau Johann Adolf Hasse și Handel s-au cunoscut și s-au influențat unii pe alții, iar creația lor a reflectat cam aceeași manieră de a compune.


Ați numărat cumva în câte opere de Haendel ați cântat deja?

Nu! Dar cred că sunt deja vreo 10!


Cu același succes ca la București, probabil!

Sper să fi fost așa!


Ați lăsat de fiecare dată publicului nostru impresia că simțiti nu numai bucuria, ci și nevoia de a îmbina cântul cu acțiunea pe scenă atunci când cântați aceste partituri!

Am convingerea că a interpreta operă în montări scenice este mult mai indicat decât o vresiune în concert. Dar, desigur, nu este deloc rău ca oamenii să asculte operă măcar în astfel de versiuni în concert dar eu, personal, prefer să mă implic în variantele montărilor scenice. Imi fac mult mai multă plăcere acestea! Mă simt mai confortabil și - câteodată - versiunile în concert mi se par cumva ..."sterilizate", stiți, doar ...persoana mea și glasul meu! Iar ce ce îmi place cu adevărat este emoția luminilor și a mișcărilor întregului spectacol. Este fascinant!


Pe disc, opera Arminio durează aproape trei ore! In concert o veți interpreta integral?

Da, dar se derulează rapid căci Handel a scris recitative scurte prin comparație cu alți compozitori, iar afirmația este valabilă mai ales în privința acestei lucrări. Arminio este de fapt o înșiruire a celor 33 de arii cu scurte recitative între ele.

Anca Ioana Andriescu