Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul Enescu 2019. Interviu cu Bryn Terfel

Publicat: joi, 12 Septembrie 2019 , ora 15.19

Joi, 12 septembrie, ora 17.00: prilej de a asculta una dintre marile voci ale prezentului, cea a bas-baritonului galez Bryn Terfel.

Ne bucurăm foarte tare să vă ascultăm din nou la București, de data aceasta în compania unei orchestre. Dirijează Gareth Jones, un compatriot galez al dvs., cu care colaborați deja de foarte multă vreme. Vă amintiți care a fost prima întâlnire muzicală cu el?

La începutul carierei mele, când eu abia "dădeam cu nasul de meserie", Gareth Jones era dirijorul corului Operei Naționale Galeze. Ne-am cunoscut atunci, la Cardiff, iar între timp el a pus bazele propriei orchestre în oraș - Sinfonia Cymru - cu care eu am cântat foarte des. Apoi eu am fondat un festival în North Wales, care a supraviețuit vreme de nouă ani, și l-am ales mereu pe el să dirijeze spectacolele de operă. Gareth are un repertoriu imens subscris capacităților sale dirijorale, în plus este și coach al cântăreților (anul acesta, de exemplu, i-a ajutat pe concurenții înscriși în BBC Cardiff Singer of the World). Lucrăm împreună deja de aproape 30 de ani.

Știu că el a fost și unul dintre numeroșii invitați valoroși pe care i-ați avut alături pe scena de la Royal Albert Hall, în cadrul concertului dvs. aniversar

Da, când am împlinit 50 de ani! Sigur, e o mare realizare să împlinești 50 de ani și să poți cânta încă, să practici această meserie foarte, foarte dificilă adesea. Dar probabil că efortul susținut și dăruirea sunt cele care te duc mai departe, până la urmă. Iar Gareth este primul nume, prima persoană la care mă gândesc atunci când am nevoie de un dirijor. Așa cum Gimenez este prima opțiune pentru Jose Carreras, așa cum alți șefi de orchestră sunt în fruntea listei pentru diverși cântăreți - pentru că ei îți cunosc repertoriul, știu cum și unde respiri, îți cunosc greșelile. De asemenea este extreme de plăcut să am lângă mine un alt pasionat de golf, un sport pe care-l practicăm împreună. Gareth este și un pianist minunat și coach vocal, în plus faptul că locuim foarte aproape unul de celălalt în Țara Galilor este de folos. Așa că ne vizităm des, ca să ne sfătuim în privința repertoriilor, a concertelor. Iar dacă el ajunge înainte mea și repetă cu orchestra știu deja că sunt pe mâini bune.

Deci e vorba și despre o chestiune de încredere, bineînțeles

Da, pentru că în profesia asta se pot întâmpla multe: te poți îmbolnăvi, poți pierde avionul, dar gândul că dirijorul tău este la fața locului, cu două zile înainte de concert, repetând cu orchestra este foarte liniștitor. Eu aș putea, de fapt, să apar pur și simplu direct în concert întrucât el știe foarte bine tempo-urile mele, știe tot ceea ce fac eu pe scenă. Este vorba, deci, despre o colaborare în adevăratul sens al cuvântului și cred că aceasta este esența muzicii. De altfel, pe parcursul carierei, tindem să folosim același dirijor.

Și cu orchestra Filarmonicii din Monte Carlo ați mai cântat, de asemenea cu Gareth Jones la pupitru. Una dintre colaborări a fost cea pentru promovarea albumului dvs. Bad boys.

Da, și m-am bucurat foarte tare când am auzit că vom cânta din nou împreună.

La începutul carierei v-ați concentrat pe repertoriul mozartian, însă de ceva vreme ați abordat și roluri mai masive, ca cele wagneriene. Cântați, de altfel, și la București Wagner. Ați fost întotdeauna un admirator al muzicii sale?

Nu, nu am fost atras imediat de operele wagneriene. De fapt tinerii cântăreți sunt chiar sfătuiți contrariul: trebuie să stea departe de partiturile acestea la început și să se concentreze exclusiv pe rolurile mozartiene, care sunt adevărate cărți de vizită pentru cei tineri. Asta nu înseamnă, însă, că partiturile lui Mozart sunt ușor de cântat. Don Giovanni sau Figaro, de exemplu, sunt roluri foarte lungi, în care trebuie să cânți multe arii, duete și triouri în câte trei sau patru acte. Deci și acest tip de repertoriu presupune un anume tip de interpretare, tehnică, o anume încadrare stilistică și nu în ultimul rând rezistență. Eu am înaintat apoi în carieră cântând Strauss la Salzburg, practic ținându-mă departe de (Festivalul Wagner de la) Bayreuth, care are loc tot vara. Cei de la Bayreuth au încercat de foarte multe ori să mă convingă să cânt acolo, dar, din nefericire, calendarele noastre nu s-au pus niciodată de acord. Dar nu trebuie să fim speriați să cântăm Wagner, mai ales că rolurile de bas-bariton din operele lui sunt minunate! Cu siguranță există roluri incredibile pentru acest voci, iar un tânăr bariton liric poate cânta Wolfram, un bas-bariton dramatic poate face Amfortas, iar toți zeii din Aurul Rinului sunt iarăși potriviți unei voci tinere. Apoi lucrurile se complică, rolurile devin incredibil de lungi - ca cele ale lui Hans Sachs și Wotan, care sunt un fel de Everest al cântatului; un vârf de pe care, odată ce l-ai atins, e greu să mai cobori. Trebuie să știi când să te oprești, deci. Acum cânt aceste arii în afara contextului original și cred că în calendarul meu din următorii cinci ani nu există nici un rol Wagnerian în afară de cel din Olandezul zburător, pe care-l cânt anul viitor la Metropolitan din New York.

O să vă fie dor de partiturile wagneriene după aceea?

Nu, pentru că atunci când renunți la ceva din repertoriul tău faci loc unui al rol minunat. Am cântat, de exemplu, de curând, Boris Godunov la Londra, la Opera Regală Covent Garden și mi-a făcut o enormă plăcere. E un rol de extrardinară amploare, atât vocală, cât și fizică și internă, foarte complex și dificil de portretizat. Noi am făcut cea mai scurtă dintre versiuni, ceea ce a ajutat. În privința repertoriului poți reveni întotdeauna la "bază": Tosca, Elixirul dragostei, Olandezul zburător.

V-am ascultat, de altfel, cu mulți ani în urmă, la Londra, în Tosca, erați împreună cu Angela Gheorghiu pe scenă, și a fost o seară extrem de emoționantă.

Cu Angela Gheorghiu am o istorie comună pentru că am început în același timp carierele la Opera londoneză - eu am cântat Masetto și ea era Zerlina. Asta se întâmplă încă înainte ca Sir Georg Solti s-o fi adus în celebra Traviata. Sigur, Solti era omul care construia cariere. Lumea (te) observa dacă lucrai cu el. Iar cu Angela am ținut mereu legătura, e o cântăreață nemaipomenită. Știți, nu se întâmplă prea des ca în sala de repetiții lumea să plângă. Iar asta ni s-a întâmplat nouă tuturor odată, când Angela a cântat Vissi d'arte prima data în repetiție, unde noi, cântăreții, doar marcăm sunetele, de cele mai multe ori, uneori nici măcar nu cântăm toate frazele; dar în ziua respectivă ea a decis că va cânta aria. Și, vreme de patru minute, timpul a stat în loc. Apoi am continuat, sigur, repetiția, dar a fost un moment absolut extraordinar; iar apoi am realizat și un DVD acolo, cu Tosca, avându-l alături și pe Jonas Kaufmann.

Sunteți impresionant nu doar vocal, ci și actoricește. Dacă pe o scenă de opera acest aspect este esențial, ce relevanță are jocul de scenă într-un concert?

Fără îndoială contează! Sigur, atunci când scoți din context un moment lucrurile se modifică, dar trebuie păstrate niște elemente și eu m-am simțit mereu extrem de mândru să fac parte din această călătorie operistică. Se întîmplă uneori să faci o producție care este în repertoriu de peste 30 de ani, ceea ce se înseamnă că trebuie să copieze lucrurile pe care le-au făcut cântăreții care au fost pe scenă înaintea ta în rolurile respective. Iar într-o producție ca cea a lui Zefirelli pentru Tosca îți poți imagina câți baritone au cântat deja înaintea ta. Tu doar îi copiezi și încerci să joci cât de bine poți. Ești, de altfel, în mâinile unui regizor sau ale unui asistent de regizor și dai tot ce ai mai bun. Îmi place să cred că pot crea pe scenă ceva suficient de interesant, păstrând, în același timp, colegialitatea și politețea față de oamenii din jur.

Programul concertului pe care îl susținteți la București este foarte divers - pe lângă Wagner cântați și Boito, Weill, Bock și așa mai departe. E aproape la fel de divers ca discografia dumneavoastră. Cum ați conceput programul?

Data trecută când am fost la București l-am înlocuit pe Lang Lang, care s-a îmbolnăvit și nu a mai putut veni să cânte. Așa că am fost foarte bucuros să pot cânta în recital în minunata sală a Ateneului. Dar acum e vorba de un alt "animal", vin cu arii din opere. Seara aceasta este, practic, o călătorie în țara amintirilor. Cânt partituri pe care le am în repertoriu de mulți ani, cânt piese pe care-mi face mare plăcere să le interpretez, indiferent dacă e vorba despre Wagner sau musicaluri. Sunt câteva dintre lucrurile pe care le-am cântat cu mare drag pe parcursul celor 30 de ani de carieră. Știți, când faci meseria asta de trei decenii ai nevoie de o paletă foarte largă de culori și cred că aceasta poate fi chiar o semnătură a unei anumite categorii de voce - câte roluri diferite poți portretiza? De la cele comice la cele serioase, la lieduri de Schubert, Schumann, la muzică de Vaughan Williams, pînă la muzica folclorică a propriei tale țări. Sunt atât de multe feluri în care te poți dezvolta ca interpret, atât de multe lucruri pe care le poți folosi în avantajul tău! În ultimii 30 de ani, împreună cu cei de la Deutsche Grammophone, cu profesorii mei de canto și de limbi străine am lucrat din greu dar am văzut, cu siguranță, fructele muncii și ale dedicării noastre. Nu știu exact cât va mai dura cariera mea, dar atâta vreme cât soarele încă strălucește vom continua să strălucim!

Irina Cristina Vasilescu