Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș

Publicat: marți, 9 Octombrie 2018 , ora 11.19

Dezvăluiri din culisele Festivalului 'Zilele Muzicii Contemporane' de la Bacău 


Domnule Cristian Lupeș, care este ideea de la care ați pornit în organizarea ediției din această toamnă a Festivalului "Zilele Muzicii Contemporane" de la Bacău?

O idee simplă: să continuăm ce a construit Liviu Danceanu în edițiile pecedente, să-i aducem o reverență acestui maestru pe care și eu l-am avut profesor, dar și colegilor lui, membrii fondatori care au dat startul festivalului în 1986, deci acum 32 de ani, Pavel Ionescu, Ovidiu Bălan, Dorin Gliga, Dorel Baicu. Acest festival este o încercare de a nu renunța… așa cum se întâmplă adesea în societatea noastră actuală, când se renunță la multe lucruri bune. Vrem să mergem mai departe cu acest proiect care nu este simplu, muzica contemporană de multe ori sperie. Încercăm să ne alegem foarte bine publicul, poate nu publicul de stagiune trebuie convins neapărat, ci iubitorii de artă contemporană, de teatru și dans și mai ales oamenii atașați de lucrurile noi, de viitor.


Pe program este menționat: "Primul festival de muzică contemporană din România". Care este cel mai important lucru pe care încearcă să-l transmită publicului acest festival?

Metaforic vorbind, dacă în 2018 preferăm să mergem la Paris sau la Viena cu avioane de mare viteză care zboară la 11000 de metri înălțime și nu mergem cu diligența, atunci preferabil ar fi ca și acustic, și artistic, să funcționăm tot cu aceeași viteză. Și viteza aceasta este dată tocmai de muzica contemporană, de ideile noi care speră să fie admise în viitor în artă.


Cum a fost evidențiată personalitatea compozitorului Liviu Dănceanu căruia i-a fost dedicată această ediție a Festivalului "Zilele Muzicii Contemporane" de la Bacău?

În primul rând, personalitatea lui Liviu Dănceanu s-a evidențiat de la sine prin programarea în prima seară a Operei "Orestia II" de Aurel Stroe, o programare la care se gândise de fapt Liviu Dănceanu anul trecut. El chiar vorbise deja cu Sorin Petrescu, motorul ansamblului de la Timișoara care avea în repertoriu lucrarea lui Stroe și stabiliseră deja această vizită a Orestiei la Bacău. Apoi a doua seară a festivalului a propus o lucrare a lui Liviu Dănceanu în interpretarea Orchestrei Filarmonicii "Mihail Jora" și a maestrului Ovidiu Bălan. Concertul a început pe un tărâm paradoxal, în care punctele cardinale se confundă și susțin conflictul dintre "Nord și Sud", acesta fiind titlul lucrării op.179 nr.1 a lui Liviu Dănceanu. A doua lucrare este a unui coleg al lui Liviu Dănceanu, un concert pentru violoncel și orchestră de Adrian Iorgulescu, în care solistul Mircea Marian este pus într-o ipostază halucinantă, însoțit de un ansamblu de suflători și percuție care cântă total cromatic, el este nevoit să variaționeze între sunetele sol și fa diez. Iar în final, am lăsat Cezarul, adică profesorul celor doi, Ștefan Niculescu, care ne introduce în spirala arhitectonică a Sarmizegetusei cu Simfonia a II-a, Opus Dacicum, lăsând muzica să leviteze între scena și cupola octogonală a Sălii Ateneului din Bacău.


Fiecare concert se leagă de o regiune istorică a României. Este aceasta o modalitate de a sărbători centenarul?

Da, este o modalitate de a sărbători centenarul cu atât mai mult cu cât orice artă contemporană este îndreptată, ca viziune, către viitor. Fiecare zi a fost denumită după o regiune a țării. În prima zi a fost Banatul, am avut ansamblul de la Timișoara, a doua zi, cântând Filarmonica din localitate, s-a numit Moldova. În a treia zi, Muntenia, a fost invitat ansamblul "Archaeus", înființat de Liviu Dănceanu, sâmbătă pe 6 octombrie am avut Trio Contraste și Duo Diana Moș-Mihai Măniceanu, așadar Transilvania, iar ultima zi, pentru că am invitat un cvartet de studenți din Chișinau, a fost dedicată Basarabiei.


Am remaracat încă din prima seară că interpreții sunt dintre cei mai buni. Cum i-ați selectat?

Am încercat să găsim în primul rând acei compozitori și apoi acei interpreți care au colaborat cu Liviu Dănceanu, care îl apreciau și pe care și el îi aprecia. Apoi Filarmonica "Mihail Jora" a fost întotdeauna implicată din 1986, nu a lipsit la absolut nici o ediție. Ansamblul Archaeus este un ansamblu de elită al muzicii contemporane, Trio Contraste de asemenea, și nu este pentru prima dată aici. Festivalul s-a încheiat cu ansamblul de percuție "Game" condus de Alexandru Matei, fost membru și el al Archaeus-ului. Și nu numai atât, în anii '90 Liviu Dănceanu a scris o lucrare pentru percuție, cu titlul "Game". Alexandru Matei a făcut atunci un ansamblu pentru a interpreta această lucrare, un ansamblu care există și astăzi și care poartă, de atunci, numele acestei lucrări.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat