Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Pianistul Saleem Abboud Ashkar și dirijorul Julien Salemkour - Invitații Săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: joi, 26 Aprilie 2018 , ora 13.52

Cei doi muzicieni au vorbit despre concertul pe care îl vor susține vineri, 27 aprilie, alături de Orchestra Națională Radio


În studioul Radio România Muzical sunt pianistul Saleem Abboud Ashkar și dirijorul Julien Salemkour, iar colegul meu Radu Mihalache mă va ajuta cu traducerea. Bun găsit tuturor!

Să vorbim înainte de toate despre concertul pe care îl veți susține vineri la Sala Radio. Veți interpreta Uvertura Manfred și Simfonia I de Robert Schumann și Concertul nr.1 pentru pian și orchestră de Johannes Brahms. Saleem Abboud Ashkar, de ce ați ales să interpretați acest concert ala Sala Radio?

Este o lucrare pe care o iubesc, este o lucrare pe care o cânt foarte mult în ultima vreme și, în acest spirit, am hotărât să o aduc și aici. Este un concert pentru pian extraordinar! Pentru că în esență ambele concerte de Brahms sunt foarte simfonice ca dimensiune, complexitate și poți regăsi o întreagă lume în această lucrare. Dialogul dintre pian și orchestră este unul omogen. Este impresionant cu totul devine un întreg și îmi place să interpretez această lucrare îndeosebi cu dirijori cu care mă înțeleg și cu care putem găsi o soluție împreună.


Știu că vă leagă și o relație de prietenie. Când v-ați cunoscut și care ar fi o trăsătură a celuilalt pe care o apreciați cel mai mult?

J. S.: Din păcate nu colaborăm atât de des pe cât ne-am dori. Acum avem șansa să o facem. Ne știm de foarte multă vreme, cred că din 2001, pe vremea când ne-am cunoscut la Opera de Stat din Berlin - el studia cu Daniel Barenboim, iar eu eram asistentul lui.

S. A. A.: Îmi aduc aminte că și eu l-am văzut pe Julien prima oară alături de maestrul Barenboim și am apreciat din prima la el simțul muzical pe care-l are, imaginația și abordarea pe care o are vizavi de muzică. Niciodată nu-și dorește să reia cărări bătătorite, ci mereu privește partitura cu ochi noi. Este pentru el întotdeauna o provocare.


Va fi cazul, Julien Salemkour, și în privința celor două lucrări de Schumann - Uvertura Manfred și Simfonia I - de vineri? Veți alege o nouă abordare pentru aceste lucrări?

Cred că atunci când interpretezi o lucrare în priză directă pentru public, nu ai altă șansă. Doar așa poate să iasă de fiecare dată o viziune nouă, de fiecare dată o viziune unică. Dar trebuie să spun că în cazul Concertului de Brahms a fost un șoc pentru că, de obicei, suntem obișnuiți cu concertele în care solistul este briliant, este aplaudat de public, apreciat, dar această lucrare are un început foarte întunecat și a fost ceva deosebit la vremea în care a fost scris. Ce se dezvoltă în fața noastră în esență este o dramă apocaliptică și este și un motiv pentru care avem de-a face cu așa ceva, pentru că a scris această lucrare în amintirea, sub influența faptului că Robert Schumann a încercat să se sinucidă. Robert Schumann s-a aruncat în Rin, dar a supraviețuit și apoi a fost dus la psihiatrie. În vremea aceea, psihiatria era foarte diferită de cea din zilele noastre și modul în care l-au ținut pe Robert Schumann a fost unul inuman. Brahms l-a vizitat de câteva ori acolo și văzând cum este tratat, ca un animal... Schumann i-a spus soției sale Clara să nu se ducă să-l viziteze. Concertul acesta surprinde tocmai furia pe care a simțit-o Brahms în momentul acela, dar, de asemenea, putem întâlni și momente de tandrețe și de dragoste pe care le avea vizavi de Schumann.


Am ascultat o înregistrare semnată de dvs. - Saleem Abboud Ashkar - o colaborare cu Riccardo Chailly și Orchestra Gewandhaus. Ce a însemnat acest moment pentru dvs.?

Să cânt alături de maestrul Chailly și Orchestra Gewandhaus aceste concerte de Mendelssohn este cu adevărat extraordinar. Orchestra are o sonoritate potrivită pentru această muzică. Este un sunet foarte cald, foarte calm, foarte catifelat, dar în același timp foarte transparent, potrivit pentru muzica lui Mendelssohn. Și există în plus și un element istoric; după cum știți, Mendelssohn a fost dirijorul principal al Orchestrei Gewandhaus, așa că să cânt alături de ei și să înregistrez aceste două concerte a fost atât o plăcere, cât și o provocare.


Saleem Abboud Ashkar nu a colaborat doar cu Riccardo Chailly. Regăsim în CV-ul său și colaborări cu Zubin Mehta sau Lawrence Foster. Care dintre ei v-a impresionat mai mult, care dintre ei și-a lăsat amprenta cel mai mult asupra activității dumneavoastră?

E foarte greu să alegi dintre acești maeștri. Desigur, cu Barenboim am colaborat cel mai mult - a fost, într-un fel, mentorul meu - și de aceea aș putea spune că a lăsat cea mai mare amprentă asupra carierei mele. Dar, uneori, efectul acestor întâlniri muzicale poate fi peste ce te-ai aștepta la momentul respectiv. Poate să fie o idee venită de Chailly sau de la Foster. Cineva îți poate planta o idee și abia peste câțiva ani să o poți înțelege cu adevărat, să ți-o însușești și să o faci să crească. Cred că aceste contacte cu mari personalități te pot ajuta să crești ca muzician.


Pianistul Saleem Abboud Ashkar - solistul Orchestrei Naționale Radio în concertul de vineri, de la Sala Radio. Va fi o seară în care va interpreta primul concert semnat de Johannes Brahms, iar ansamblul va fi dirijat de Julien Salemkour, șef de orchestră care semnează următoarea interpretare din Perpetuum Mobile. (...) Julien Salemkour este în direct în studioul Radio România Muzical în aceste momente, alături de pianistul Saleem Abboud Ashkar. Maestre, Salemkour cum decurge colaborarea cu Orchestra Națională Radio?

Aș putea spune că în toți acești opt ani pe care i-am petrecut aici am adunat multe povești, dar trebuie să vă mărturisesc că am un mare respect pentru Radio România, pentru Orchestra Radio de aici - una dintre cele mai vechi orchestre radio din lume. E o orchestră cu tradiție, oamenii au o disciplină a muncii, sunt muzicieni buni. Venind din afară, este impresionantă abilitatea muzicienilor de a lucra foarte eficient, foarte disciplinat. De asemenea, căldura cu care te înconjoară este foarte plăcută. dar trebuie să vă spun că am și o îngrijorare în ceea ce privește modul în care sunt plătiți artiștii și modul în care ajung orchestrele să fie restructurate. Trebuie să atrag atenția celor care se ocupă de menținerea acestor tradiții culturale în România. Trebuie să vă spun că în Europa există un enorm respect pentru pașii democratici pe care i-a făcut România, pentru toate mișcările stradale și pentru tot ce s-a întâmplat și trebuie să vă spun că eu cred că cei care sunt la conducere trebuie să găsească o soluție pentru a menține această tradiție muzicală și culturală la un nivel cât mai înalt și pe viitor. Și trebuie să spun și un lucru adresat direct președintelui Radioului: "Fiți curajos și luptați pentru binele acestei orchestre!"


Care este primul lucru la care vă gândiți atunci când știți că urmează un concert susținut în fața Orchestrei Naționale Radio și care sunt primele cuvinte pe care le adresați muzicienilor?

Prima dată le spun Bună seara!, pentru că de fiecare dată prima repetiție este luni de la ora 17.00. Și apoi sunt vesel pentru că ei îmi zâmbesc.


La final, o să vă rog să adresați on invitație publicului pentru a participa la acest concert.

Vă rog, veniți să ne ascultați pentru că voi aveți nevoie de noi și noi avem nevoie de voi! Și cu toții avem nevoie de această muzică incredibilă!


Pianistul Saleem Abboud Ashkar și dirijorul Julien Salemkour - invitații Orchestrei Naționale Radio în concertul de vineri, 27 aprilie - un eveniment de la Sala Radio începând cu ora 19.00, pe care îl puteți asculta și aici, la Radio România Muzical.