Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Compozitoarea Ana Giurgiu-Bondue, despre discurile cu integrala Antoine și Jean-Baptiste Forqueray

Publicat: joi, 18 Ianuarie 2018 , ora 10.57

Prilejul discuției noastre de astăzi ne-a fost oferit de un proiect discografic la care ați contribuit recent, un album dedicat lui Antoine și lui Jean-Baptiste Forqueray. Poate că pentru unii dintre noi sunt două nume mai puțin cunoscute, așa că vă întreb cine au fost acești doi muzicieni și cum a luat naștere ideea realizării acestui proiect.

Forqueray sau Suferințele sufletului se numește integrala aceasta. Este o integrală în premieră mondială; este înregistrată, deci, toată opera lui Antoine și Jean-Baptiste Forqueray, care au fost niște compozitori francezi din secolul al XVIII-lea, de asemenea interpreți străluciți ai unui instrument foarte în vogă în acest secol - viola da gamba. Muzica aceasta este mai puțin cunoscută, deși foarte mulți claveciniști interpretează lucrările lui Antoine Forqueray, transcrise, de fapt, la clavecin de Jean-Baptiste, fiul său (Antoine fiind instrumentist, violist la viola da gamba). Între cele patru discuri există un cd bonus care cuprinde documente de epocă despre familia Forqueray, texte de arhivă de la Biblioteca Națională din Franța, citite de Nicolas Lormeau, de la Comedia Franceză.


Iar discul cuprinde, pe lângă muzica lor, și o secțiune cu lucrări dedicate lui Forqueray, în care regăsim și o creație pe care o semnați.

Michèle Dévérité, clavecinistă, este acompaniată de Kaori Uemura și Ricardo Rodriguez la viola da gamba, de Rio Terakado la vioară și Robert Kohnen la clavecin. Există un cd special în aceste patru cd-uri, cu muzică cu piese omagii dedicate lui Forqueray, pentru clavecin solo și muzică de cameră. Sunt piese omagii de compozitori celebri ca Rameau, Couperin, dar și mai puțin cunoscuți, precum Charles-François Clément sau Jacques Duphly. Pe acest cd cu omagii se situează și două omagii contemporane, semnate de Pierre Alain Braye-Weppe și de mine. Piesa mea se numește Carillon pour Forqueray și este pentru clavecin solo. Carillonul este, la bază, un instrument format din multe clopote care sunt acordate, în general, pe minim două octave și sunt acționate de o claviatură. În general, carillonul este integrat unei biserici, unui castel sau unei clădiri monumentale și, ca piesă de gen, există mulți compozitori din toate epocile care au fost inspirați de carillonul original, format din clopote. De exemplu, William Byrd, Louis Couperin, François Couperin, dar și Forqueray; și, mai aproape de noi, Offenbach, Mussorgski și chiar Messiaen. În piesa mea am vrut să redau această atmosferă aproape hipnotică, proprie unui carillon. Piesa este construită pe baza unui tetracord pe care se suprapun diverse variațiuni și limbajul este oarecum neobaroc, tonal-modal și cu multe modulații plagale care amintesc de limbajul lui Forqueray. Piesa a fost și este dedicată clavecinistei Michèle Dévérité, care ne-a făcut sugestii foarte prețioase pe toată perioada compunerii.

Această integrală în premieră mondială apare vineri, 19 ianuarie, la casa de discuri Harmonia Mundi din Franța.


Vreau să vă întreb, în final, cum va arăta anul 2018 pentru dumneavoastră în privința atât a proiectelor componistice, cât și interpretative.

În continuare, am propus o nouă colaborare clavecinistei Michèle Dévérité pentru un proiect dedicat instrumentelor baroce, un proiect care-mi aparține, ca un laborator de creație dedicat clavecinului, violei, blockflote și violei da gamba. Piesa pentru clavecin viitoare, care încă nu este compusă, va fi integrată unui nou disc, care va fi dedicat lui François Couperin; deocamdată este în negociere editarea, din nou la Harmonia Mundi. Acest proiect a fost selectat de Societatea Drepturilor de Autor din Franța (SACEM) pentru a fi finanțat, în parte de SACEM și în parte de o campanie participativă, crowdfunding, pe internet. În alte privințe, am primit mai multe propuneri de proiecte pentru muzică de film documentar, care sunt încă în negociere pentru 2018-2019. Și, de asemenea, am creat un duo - vioară-pian - în orașul în care locuiesc, Lille, cu o violonistă din Orchestra Filarmonică din Lille. Prezentăm programe diferite, deloc baroce - dimpotrivă, de la Mozart și până la contemporani - și avem mai multe proiecte în curs și concerte prevăzute.


Vă mulțumesc foarte mult și vă doresc mult succes în toate proiectele viitoare!

Interviu realizat de Ana Diaconu