Arhivă : Interviuri Înapoi

Începe o nouă stagiune 'Clasic e fantastic' - Interviu cu muzicolog Cristina Sârbu

Publicat: joi, 13 Octombrie 2016 , ora 13.32
Atunci când vorbesc despre proiectul "Clasic e fantastic" trebuie să mă refer la două stagiuni, de fapt, sub aceeași emblemă. E vorba de Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica - ciclu de concerte prin și pentru muzică - ce se desfășoară de șapte stagiuni la Ateneul Român, în Sala Mare. Și la Clasic e fantastic. Copilăria marilor muzicieni, care de șase ani încântă pe cei mai mici - de la 3, 4 până la 8, 10 ani - cu spectacole de teatru și muzică.

Acum câteva zile am avut aici cea mai recentă premieră, Bărbierul din Sevilla, mai exact cea mai recentă premieră, Rossini și Povestea lui Wilhelm Tell. Succesul a fost imens și avem acum opt titluri - Copilăriile și Povești despre… Bach, Beethoven, Mozart, Chopin, Enescu, Vivaldi, Wagner și acum Rossini și al său Wilhelm Tell.

Peste câteva zile, duminică, 16 octombrie, va începe și stagiunea Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica. Duminică la ora 11.00, pe scena Sălii Mari a Ateneului Român, avem Orchestra Inginerilor "Petru Ghenghea" dirijată de Andrei Iliescu, un ansamblu care prin tradiție deschide stagiunile noastre. De astă dată, cu un program foarte interesant, dedicat în principal instrumentelor de percuție. Adică, maestrul Iliescu și-a propus trei lucrări în care să arate cum instrumentele de percuție nu trebuie să stea doar în ultimele rânduri ale orchestrei, ci au foarte multe de spus și atunci când sunt în prim-plan, chiar în ipostază solistică. Și va demonstra asta prin John Beck - Concertul pentru timpani și ansamblu de percuție, printr-o pictură a lui Emily a lui David Rimelis și prin Bizet-Scedrin, fragmente din Suita Carmen, strălucitoare și plină de nerv și temperament, așa cum este Carmenul lui Bizet.

După cum știți, avem un singur titlu în fiecare lună. N-am spus concert, pentru că atunci când nu este vorba de o orchestră simfonică dublez reprezentațiile - le pun de la 10 și 12,30 și sălile sunt de fiecare dată pline. Voi avea în noiembrie opera Motanul încălțat de Cornel Trăilescu și, către sfârșitul stagiunii, musicalul Frumoasa mea doamnă de Frederick Loewe - amândouă comcerte spectacol ce vor fi realizate în colaborare cu Universitatea Națională de Muzică București.

Ne bucurăm să putem anunța o nouă lecție de jazz, susținută de Irina Sârbu și de colegii ei de trupă; un concert care deja se bucură de foarte mare audiență și succes - Să-i cântăm lui Moș Crăciun în ritm de jazz. Oscilăm cu aceste lecții de muzică între De ziua ta, mămico în martie și, atunci când e cazul, în decembrie, Să-i cântăm lui Moș Crăciun în ritm de jazz, în 4 decembrie.

Mi se întâmplă rar să reiau câte un titlu, dar de astă dată o să reiau Povestea soldatului de Igor Stravinski, în interpretarea instrumentiștilor din Trio Mozaic (Oana Spânu-Vișenescu - vioară, Ilie Vișenescu - clarinet, Diana Spânu-Dănilă - pian) și a actorilor Anca Sigartău, Mihai Bisericanu și Sandu Mihai Gruia. Este un spectacol care merită să fie reluat, pentru că nu ai foarte des ocazia să asculți și să vezi bine interpretat Povestea soldatului. Așa cum nici Petrică și lupul nu se vede prea des; am încheiat stagiunea trecută cu Petrică și lupul și o vom mai reprograma. Dar toate la timpul lor.

Am primit cadou de la Tinerimea Română - și mulțumesc foarte mult acestui centru de cultură - un concert-lecție susținut de Corul Preludiu dirijat de Voicu Enăchescu. N-am avut demult cor în Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica, așa că aștept foarte mult de la această dimineață. Bineînțeles, vor fi două concerte - de la 10 și de la 12,30.

Cam așa arată stagiunea Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica. Începem, repet, duminică, 16 octombrie, la ora 11.00, cu Orchestra Inginerilor "Petru Ghenghea" dirijată de Andrei Iliescu.

Declarație preluată de Radu Mihalache