Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Gabriel Bebeșelea - dirijorul 'EBU Youth Concert' la Sala Radio

Publicat: vineri, 25 Martie 2016 , ora 11.30
Concertul susținut vineri, 25 martie 2016, de Orchestra Națională Radio se află sub egida Uniunii Europene de Radio și Televiziune și va fi transmis în direct la multe dintre posturile publice partenere. Evenimentul poartă titlul 'EBU Youth Concert' și îi va avea drept protagoniști pe violonistul Rennosuke Fukuda, care a câștigat Premiul I la Concursul 'Yehudi Menuhin' și pe violoncelistul Fermin Villanueva, laureat la Concurso Permanente de Jóvenes Intérpretes. Programul, condus de dirijorul Gabriel Bebeșelea, va cuprinde Concertul nr.2 op.22 în re minor pentru vioară și orchestră de Henryk Wieniawski, Concertul în re minor pentru violoncel și orchestră de Edouard Lalo Și Simfonia nr. 8 în si minor - 'Neterminata' de Franz Schubert.


E extrem de important să promovăm tinerele talente și nu doar tinerii, în general. De aceea, concertul acesta e de o mare importanță, pentru că doar așa o să avem un viitor, doar așa cultivăm muzica clasică mai departe și perpetuăm gusturile publicului pentru așa ceva. Și nu formăm doar tinerii muzicieni astfel, ci formăm și publicul pentru viitor. Astfel poate să existe în continuare muzica clasică.


Cei doi soliști din această seară… Cum îi caracterizezi, ținând cont și de alegerile repertoriale?

Primul solist - violonistul Rennosuke Fukuda - este un japonez extrem de virtuoz, extrem de talentat și foarte agil. I se potrivește mănușă concertul de Wieniawski, pentru că se cunoaște faptul că acesta a fost unui din cei mai mari virtuozi ai secolului XIX; nu doar extrem de romantic, dar și foarte agil și foarte focos, cum spunea și japonezul când am repetat prima dată concertul.

Al doilea solist - violoncelistul Fermin Villanueva - este un spaniol extrem de cerebral, ceea ce e oarecum surprinzător. Studiază în Germania și se simte asta. E foarte construit totul, dar foarte natural, foarte firesc. Și lui i se potrivește perfect concertul de Lalo, pentru că Lalo a scris foarte multă muzică cu tentă spaniolă. Publicul o să asculte și în acest concert foarte mult folclor stilizat spaniol în concertul pentru violoncel.


Colaborezi foarte mult cu muzicienii tineri. Amintesc aici și de colaborarea cu Orchestra de Tineret din Moldova și Orchestra Română de Tineret. E mai ușor să dialoghezi cu soliștii tineri?

În egală măsură mie-mi place să învăț de la soliști de fiecare dată. Fie că sunt mai tineri decât mine sau mai în vârstă decât mine, de fiecare dată învăț ceva și de fiecare dată sunt supus la noi provocări. Și asta e foarte important pentru mine - să am provocări noi ca să pot să merg mai departe. Consider că tinerii, în general, aduc o energie în plus, suplinesc lipsa de experiență cu multă energie. Or, cei care au mai multă experiență, poate nu au atât de multă energie sau poate știu unde să o pună, unde să depună mai mult efort și unde să apese puțin pe pedala de frână. La tineri energia asta e exacerbată de multe ori, dar împinge orchestrele spre multă consistență.


Alegerea ultimei lucrări ți-a aparținut. De ce această simfonie?

Pentru că mi se părea foarte potrivit să încheiem cu un Schubert extrem de delicat și duios. Sunt două lucrări de virtuozitate, publicul o să fie foarte atent la ceea ce o să facă cei doi soliști și voiam să terminăm într-un mod foarte delicat și suav. Iar "Neterminata" de Schubert e una dintre cele mai expresive lucrări scrise vreodată. Pentru mine această simfonie e foarte importantă, pentru că se vede o sevă a ceea ce va urma, a compozitorilor care vor urma. Chiar în funcție de aceasta am construit, pentru că după ce a scris "Neterminata" Schubert a studiat cu cel care urma să-i devină profesor lui Bruckner peste o perioadă și pre-brucknerianismul acesta se simte; se simte și în viitorul Mahler.. se aud o groază de compozitori în această simfonie.

Invit publicul să devină nu doar spectator la radio, ci spectator și în sala de concert pentru că e un concert special, cu doi tineri extraordinar de talentați și cu o simfonie care înseamnă foarte mult în istoria muzicii.

Interviu realizat de Lucian Haralambie