Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Mezzosoprana Roxana Constantinescu: 'Sunt încântată să revin pe scena Ateneului. Este acasă!'

Publicat: joi, 22 Octombrie 2015 , ora 13.51

După un turneu cu opera Siroe de Johann Adolph Hasse și înaintea unei noi producții cu Nunta lui Figaro de Mozart la Opera din Oviedo, mezzosoprana Roxana Constantinescu se află în aceste zile la București pentru a susține două concerte cu Orchestra Filarmonicii "George Enescu". După repetiția de miercuri, 21 octombrie 2015, Roxana Constantinescu a acordat un interviu pentru postul Radio România Muzical.


Roxana Constantinescu, ne bucurăm să vă avem din nou la București, în două concerte pe care le veți susține în compania Filarmonicii "George Enescu" și a dirijorului Christian Badea. Și nu e puțin lucru, mai ales că veniți după un turneu cu opera Siroe de Hasse și vă aflați înaintea unei producții cu Nunta lui Figaro la opera de Stat din Oviedo. Nu ratați nici o ocazie de a cânta în România.

Este acasă! Și, din fericire, datele au fost în favoarea mea și a acestei colaborări. Era singura săptămână liberă care, iată, s-a umplut de acest proiect frumos, minunat și sunt încântată să revin pe scena Ateneului. Este de fapt, cumva, debutul meu oficial alături de Filarmonica "George Enescu" și prima colaborare cu maestrul Christian Badea. Abia aștept!


Cum decurg repetițiile cu maestrul Christian Badea? Cu toții știm că este un dirijor cu o bogată experiență în operă.

Iar bogata experiență se resimte. Este foarte multă flexibilitate, atenție, susținere, sfaturi... Mă îmbogățesc lucrând cu maestrul Badea și cred că am pornit-o cu dreptul, să spun așa.


Veți cânta Mozart, nu într-o nouă producție a Operei Naționale București, nici într-un concert vocal-simfonic, ci arii prezentate într-un concert din care mai face parte și Simfonia a II-a de Elgar. Ce arii veți cânta în aceste două zile?

Vor fi arii din Cosi fan tutte, din Nozze di Figaro, o arie din concert, aria din La finta giardiniera, Clemenza din Tito. Am încercat să alegem arii cu caracter diferit pentru a da o complexitate și o bogăție a culorilor. Avem de la jucăuș și lejer, spre dramatic, spre melancolic. Cred că vom întâlni gustul fiecărui ascultător și celui din sală.


Să revenim puțin la turneul cu opera Siroe de Hasse, o poveste care a început în anul 2014, la opera Royal de Versailles și al cărui ultim episod, până acum, s-a consumat chiar în 17 octombrie, la Amsterdam. Cum a fost această experiență pentru dumneavoastră?

Pentru mine a fost inedit pentru că, de fapt, este prima operă barocă pe care am abordat-o. Nu am avut ocazia până acum să merg în această zonă și iată s-a întâmplat. Opera Siroe este o operă rară. Am făcut parte din ansamblu chiar de la început, exact pregătind această premieră la opera Royal de Versailles. Mai târziu am prezentat-o doar în concert. Este o muzică frumoasă. Să zicem, muzica lui Handel dă o libertate cântărețului, libertatea improvizării și a variațiunilor. Suntem tot timpul acompaniați și de către Armonia Atenea, o foarte importantă orchestră barocă, sub bagheta dirijorului George Petrou. Cel care a pregătit acest concert și care este și în rol titular, Max Emanuel Cencic - un deosebit coleg și un foarte renumit și talentat contratenor - este cel care ne-a adunat pe toți și a făcut posibil acest turneu din care tocmai am revenit. Turneul a avut opriri în Cracovia, în Moscova, în minunata sală Ceaikovski și pentru a termina așa glorios, pentru că într-adevăr au fost cu standing ovations a fost opera în concert, la Amsterdam, în Concertgebouw.


Care au fost provocările rolului pe care l-ați interpretat?

Este un rol duplicitar, pentru că eu am cântat-o pe Emira. Emira este, evident, o doamnă, dar care în operă se deghizează într-un soldat, pentru a reuși să manipuleze puțin povestea, deci este rolul intrigant și-atunci din punct de vedere actoricesc a fost deja o provocare, dar vocal, evident stilistic, trebuie avută o foarte mare grijă, acest nonvibrato, care mai apoi înflorește, coloraturile, totul este foarte expus, deci trebuie cântat cu o atenție a intonației și extrem de instrumental.


Repertoriul dumeavoastră este extrem de vast și variat totodată, pentru că dumneavoastră cântați deopotrivă și muzică vocal-simfonică, de la Bach la Handel și până la Mahler. Cum reușiți să vă calibrați intonația, vocea, pe fiecare stil?

Tehnica e aceea care ne salvează. Oricum, cred că în momentul în care o persoană, un artist, un cântăreț devine sigur pe calitățile și pe puterile sale tehnice, atunci dintr-o dată se oferă o foarte mare libertate. Eu încerc să iau fiecare proiect în parte și să-l valorific doar pe el însuși, atunci nu mă arunc în mai multe genuri în același timp. Prefer să fie perioade scurte, dar în care concentrarea mea vocală, psihică, muzical-artistică, să fie doar pe acea epocă și pe acea lucrare.


Se presupune sau așa ar fi de dorit, vorbind la modul general, că un cântăreț de operă se transpune în pielea personajului pe care îl interpretează. Există vreun rol în care să vă simțiți Roxana Constantinescu?

Există un rol cu care m-am identificat din multe puncte de vedere și acela ar fi rolul Charlotte în Werther de Massenet. Un pic și Cenușăreasa, de ce nu, pentru că mai toate când suntem micuțe, fetele își doresc să trăiască această poveste a prințului și a prințeselor. Dar, este adevărat, sunt întru totul de acord că trebuie să servim roluri și nu trebuie să impunem prin personalitatea fiecăruia, teatrul și scena.


Viitoarele proiecte, poate o următoare întoarcere în România, când va fi?

Încă nu știu. Sper, foarte curând. De multe ori se întâmplă spontan, cât de cât, cum a fost de exemplu și acest proiect, așa că sunt deschisă spre noi perspective.

Interviu realizat de Alexandru Mija