Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Dialog cu violoncelistul Valentin Răduțiu

Publicat: vineri, 9 Octombrie 2015 , ora 13.07

Violoncelistul Valentin Răduțiu este invitatul Orchestrei Naționale Radio pentru concertul de deschidere a stagiunii 2015-2016. Mai multe imformații despre acest eveniment am aflat chiar de la muzician.


Domnule Valentin Răduțiu, în 9 octombrie 2015 deschideți stagiunea Orchestrei Naționale Radio. Cum este această experiență?

Este o mare bucurie și un privilegiu. Abia aștept și mă simt foarte onorat. Mă bucur să revăd Bucureștiul și să reîntâlnesc publicul român. Sunt foarte entuziasmat!


Ați mai colaborat cu dirijorul Julien Salemkour până acum?

Nu. L-am întâlnit odată… nu știu dacă el își mai amintește… la Berlin, într-un cadru de muzicieni, la operă. În principiu, va fi o premieră pentru noi.


Cine a venit cu ideea acestor Variațiuni pe o temă rococo de Ceaikovski?

Eu am propus orchestrei două variante de program și printre acestea Variațiunile Rococo și… Știți că mereu sunt și anumite probleme organizatorice - nu are voie să se repete un program în stagiune, așa că Rococo-ul nu fusese încă "ocupat". Este o piesă pe care eu o iubesc mult și o cânt cu mare plăcere și asta a fost. Am ales împreună cu orchestra.


Cum o construiți, cum o concepeți?

Variațiile Rococo, cum îi spune numele, se bazează pe o temă în stil baroc, rococo, și după părerea mea este foarte important de a prezenta mai întâi tema cu acest stil și cu această atitudine. Este important să găsești caracterul acestei teme și să păstrezi, într-un fel, o anumită ironie sau distanță pe care Ceaikovski o arată față de acest stil. El sigur că după aceea prelucrează motivul în stilul romantic, dar face asta într-un mod absolut genial, deși Variațiunile, comparând pe cele rapide cu cele lente, sună foarte diferit, dar de fapt toate se bazează pe acest motiv al temei. Sigur că după aceea, ca violoncelist, te detașezi și povestești. Îți spui sentimentele cu această muzică minunată. Poate cel mai frumos moment ar putea fi penultima variațiune, în re minor, unde violoncelul într-adevăr cântă ca o voce.


Vorbind despre povești, chiar și ultimul disc pe care l-ați scos - Remembering the Rain - spune o anumită poveste. Care este aceea?

Violoncelul este capabil, cred, să aibă foarte multe voci diferite. Asta este un mare farmec al violoncelului. În câte culori poate el ilustra! Într-adevăr, de fapt, arcușul violoncelistului este ca o pensulă cu care pictăm. Acest disc mă prezintă pe mine… Mărturisesc o pasiune pe care până acum am păstrat-o mai mult în viața privată - jazz-ul. Și… sunt un "urechist", cum se spune așa frumos pe românește. Așa că am vrut să arăt că violoncelul poate să fie Ella Fitzgerald sau cum poate să fie o chitară, sa cânte un bassline și să aibă chiar și o funcține percusivă. Și cu asta nu vrea să arăt nu numai diversitatea mea, dar desigur și pe cea a violoncelului.

Interviu realizat de Radu Mihalache