Arhivă : Interviuri Înapoi

'Parsifal' - la Ateneul Român

Publicat: luni, 11 Mai 2015 , ora 15.42

Dirijorul Christian Badea va conduce integral în concert, în 14 și 15 mai 2015, cel de-al treilea act al operei "Parsifal" de Richard Wagner. Manifestările vor fi susținute de Orchestra Simfonică și Corul Filarmonicii, ansambluri care îi vor avea ca soliști pe Stefan Vinke - Parsifal, Eric Halfvarson - Gurnemanz, Levente Molnar - Amfortas și actrița Maia Morgenstern - Kundry. Despre această suită de soliști, dar și despre cele două concerte găzduite de Ateneul Român, dirijorul Christian Badea a declarat:

Nu are rost să faci operă, mai ales anumite lucrări care sunt și mai speciale, fără a avea vocile care trebuie. Și din această cauză am apelat la prietenii mei, Ștefan, Eric și Levente și am contactat-o pe Maia sperând că n-o să fie prea surprinsă și prea reticentă de a face parte dintr-o operă. Are numai două cuvinte și acestea se pot declama, dar are o scenă de actorie foarte lungă.


Wagner însuși a vorbit despre Parsifal ca "o piesă de festival pentru sfințirea scenei", iar criticii au numit acest act al treilea "o liturghie pentru toți". Împărtășiți aceste idei?

Absolut. Sunt cuvinte foarte potrivite pentru ceea ce înseamnă Parsifal. Este, în același timp, o operă foarte ciudată pentru că a făcut să curgă râuri și râuri de cerneală, s-a vorbit, s-a scris enorm despre Parsifal… și, în același timp, este foarte aluzivă. Deci, este o lucrare pe care nu poți s-o descrii prea bine. Se poate vorbi despre subiect, se poate vorbi un pic de muzică, nu poți s-o descrii pe ea bine în cuvinte… trebuie s-o simți, trebuie s-o auzi. Și cel mai important este că trebuie s-o auzi într-o atmosferă care este potrivită. Eu, la Ateneu, vreau să creez pe cât posibil atmosfera pe care am simțit-o când am fost la Bayreuth și am văzut acest Parsifal în teatrul care a fost construit pentru Parsifal și unde orchestra ieșea din nimic, acustica era superbă, sunetele se amestecau unul cu altul, era o atmosferă… un fel de reculegere colectivă, totul se întâmpla în întuneric. Aș vrea, pe cât posibil, să creez această atmosferă în Ateneu, ca publicul să înceapă să înțeleagă esența piesei. Dar să înțeleagă cu sufletul, nu din punct de vedere intelectual.


Prezentați Wagner în România. Vorbim de trei reprezentații în o sută de ani. De ce e nevoie în lumea muzicală românească - atât din partea muzicienilor, cât și din partea publicului - ca acest tip de concert să nu mai fie un eveniment?

Este nevoie din cauză că muzica lui Wagner este foarte importantă, este frumoasă, poate nu e pe gustul tuturor, dar nimic nu e pe gustul tuturor, deci nu ai 100% unanimitate… cred că e timpul ca și noi să facem anumite lucruri în mod normal, să devină normalitate. Dau un mic exemplu: am lucrat recent mai mult la Opera din Budapesta, unde se fac titluri ca Wagner, Strauss, Verdi, Mozart; e o normalitate, în sensul că nu ne limităm numai la Verdi, la Puccini, la anumite opere care sunt mai accesibile, ci facem tot repertoriul și se găsește public, chiar public destul de pătimaș cum sunt wagnerienii, pentru orice fel de stil de operă.

Invit publicul să vină. De ce? Pentru că este un eveniment care le dă posibilitatea să aibă această experiență pe viu, să simtă sunetul - orchestra este de mărime wagneriană -, cu vocile potrivite, într-un cadru ca Ateneul care cred că se pretează foarte bine - în primul rând, acustica și în al doilea rând, forma rotundă -, unde publicul se va simți foarte mult înăuntrul operei. Nu va fi de la distanță, va fi chiar învăluit de această muzică. Cred că va fi o experiență de mare emoție, chiar dacă la sfârșit nu vor fi capabili s-o descrie în amănunt.


Interviu realizat de Lucian Haralambie