Arhivă : Interviuri Înapoi

Mădălin Voicu - 50 de ani de activitate artistică

Publicat: vineri, 27 Februarie 2015 , ora 11.47

Ultimul concert din luna februarie al Orchestrei Naționale Radio îi aduce în fața publicului meloman vineri, 27 februarie 2015, pe dirijorul Mădălin Voicu și pe fiul acestuia, pianistul Mădălin Voicu Jr. Acesta din urmă va interpreta partitura solistică a Concertului nr.23 KV 488 în La major pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart. Programul mai cuprinde Sarabandă, Gigă și Badinerie de Archangelo Corelli și Simfonia nr.85 în Si bemol major œReginaœ de Joseph Haydn. Este un concert special, pentru că Mădălin Voicu marchează astfel cei 50 de ani de activitate artistică.


Prin acest concert marcați 50 de ani de activitate. Care sunt momentele importante din toată această perioadă?

E greu de spus care au fost probabil cele mai elocvente sau importante momente. Au fost… Începând cu vârsta de 13 ani, când am apărut prima oară pe scenă, și terminând cu concertul de astăzi care, oricum, nu va fi ultimul, s-au petrecut multe lucruri bune, importante, remarcabile unele dintre ele în toată activitatea mea, asta de 50 de ani. Sigur că la început, ca violonist, am simțit umbra apăsătoare a tatălui meu care știm bine ce-a făcut, cine a fost și ce a reușit să aducă în muzica interpretativă violonistică și nu numai în țară - el cred că face parte dintr-un patrimoniu mondial - și atunci, împreună am decis ca meseria mea ce urma să devină cea de dirijor, să fie una pregătită, consolidată și cu rezultate bune. Primul meu profesor a fost maestrul Corneliu Dumbrăveanu, după aceea am făcut cu maestrul Cristescu, apoi cu maestrul Conta - personaj important și un prieten foarte bun al familiei -, au urmat Carlo Zecchi, Swarowsky. După aceea a fost Celibidache, cel care de fapt mi-a fost călăuză în cariera mea care urma să devină una stabilă și statornică.

Am învățat mult. Lumea crede că dacă ești dirijor este o chestie așa, mai mult de pamplezir, o formă de a te manifesta mai mult emoțional, dar e multă muncă și este un parcurs greu. Dacă Dumnezeu și gena îți dau datele cele mai bune și importante, atunci lucrurile sunt mai previzibile și merg înspre în sus, dacă nu… atunci poți să muncești cât ai vrea, că nu poți să treci de zona mediocrității. Mulțumesc lui Dumnezeu și tatălui meu dacă ei sunt împreună acum să constat că au avut în ce investi, adică în mine. Cred că lucrul acesta îmi permite acum, după 50 de ani de activitate, de muncă, de muzică să constat că am reprezentat o generație și am făcut onoare atât numelui, cât și încrederii pe care am primit-o din partea muzicienilor, din partea profesorilor, din partea criticilor și asta contează foarte mult. Este nu o realizare pecuniară, este o mulțumire și un lucru bun, sufletește vorbind, și un gen de stare care te mulțumește că n-ai muncit de pomană și n-ai făcut toți anii aceștia de prisos lucrurile.


Ați vorbit despre profesorii dumneavoastră, dirijorii cu care ați dialogat la începutul carierei. Ce sfaturi de la ei dați mai departe tinerilor dirijori de acum?

Lucrurile toate converg. E important să studiezi, e important să muncești, e important să te corectezi, sunt lucruri pe care le înveți în timp. Eu cred însă că datele esențiale - talentul, ritmul, urechea - sunt chestiuni pe care le dobândești din naștere, nu trebuie să le cumperi de undeva că nu se găsesc de vânzare. Enescu îi spunea lui Celibidache: "Sergiule, 90% muncă, 10% talent." Și, bineînțeles că Celibidache a răspuns: "Maestre, dumneavoastră vă dă mâna să spuneți chestia asta!" Dar, în general, contează cât de mult lucrezi, contează să ai o continuitate, contează să fii interesat să descoperi lucruri noi, pentru că o simfonie de Mozart, sau de Haydn, sau de Beethoven, sau de Mahler… ele sunt note, dar înlăuntrul lor și în fermentul unei simfonii sau unei lucrări descoperi tot timpul chestiuni noi… în funcție și de vârstă, și de experiență, și de interesul de a fi tot timpul atent la detalii. Așa că… munca este obligatorie în orice meserie, dar dacă n-ai ceea ce se cheamă chimia pozitivă, nu cred că poți merge mult peste ce înseamnă mediu.


Revenim la concertul de astăzi - unul special și datorită faptului că solistul din această seară al Orchestrei Naționale Radio este fiul dumneavoastră. Vorbim de un altfel de concert atunci când este fiul solistul ansamblului pe care-l dirijați?

Da, se poate spune și așa. Mi-aduc aminte că la primele mele apariții în concert împreună cu tatăl meu, el săracul avea de două ori mai multe emoții decât avea de obicei; în primul rând pentru mine, și după aceea, sigur, emoția constructivă pe care ți-o dă scena. Mădălin jr. este un pianist foarte talentat și n-o spun eu, o spun Valentin Gheorghiu, Dan Grigore, oameni care l-au cunoscut și i-au urmărit evoluția. Am emoții pentru că… știți, în general artiștii au o anumită stare și asta nu numai pe scenă. Depinde și cum te trezești, depinde și cum e vremea, depinde și cum te simți în general. Sper ca acest concert să însemne o dovadă că am predat într-un fel ștafeta, pentru că e un Voicu, chiar dacă nu e dirijor, dar cred că pe strada asta a tradiției și a preluării din mers a unui mesaj artistic cultural pe care vreau să-l observ la Mădălin jr. va fi, cred eu, un rezultat bun, un gând bun. N-am emoții pentru el, am emoții pentru noi. Asta este o chestiune care trebuie stabilită știindu-ne foarte bine, de altfel. Fiecare dintre noi are momente când, probabil, nu se pune ca reacții într-o formă perfectă și atunci trebuie să ne studiem, să vedem cum compensăm unul cu celălalt lucrurile care nu sunt încă fixate, dar nu cred că vor fi probleme pe scenă și sper să fie un concert de succes. De altfel, pe lângă cele două evenimente, în sensul că Mădălin este solist și eu împlinesc 50 de ani de carieră artistică, este și comemorarea tatălui meu, pentru că în 24 februarie s-au împlinit 18 ani de la plecarea lui spre Dumnezeu și atunci e un motiv de sensibilitate în plus.

Cred că o să fie un concert pe măsura ambițiilor și dorințelor noastre. Sunt foarte fericit că văd, constat că vine lumea din ce în ce mai mult și mai des la concerte. Și nu numai la concerte, ci și la spectacole și la teatru și la operă. Asta este deja un semn că mulți refuză să mai trăiască în nebuloasă și într-o stare de agitație permanentă și se întorc către lucrurile bune și consistente și muzica este dacă nu prima, printre primele care dau această stare oamenilor.


Interviu realizat de Lucian Haralambie