Arhivă : Interviuri Înapoi

Un nou 'Falstaff' la Opera Națională București

Publicat: joi, 19 Februarie 2015 , ora 12.35

Prezent timp de șapte săptămâni în România pentru a pune în scenă un nou Falstaff la București, Graham Vick și-a găsit timp, între numeroasele repetiții, să acorde un interviu postului nostru de radio. Regizorul britanic în vârstă de 61 de ani a colaborat de-a lungul carierei sale cu cele mai importante teatre de operă din lume, fiind activ timp de șase ani (din 1994 și până în anul 2000) și în funcția de director de producții în cadrul prestigiosului Festival de la Glyndebourne. În prezent Graham Vick se ocupă în special de propria companie de operă, înființată în 1987 la Birmingham. Cu două zile înainte de premiera spectacolului verdian Falstaff a avut loc o repetiție generală deschisă publicului și cred că nu greșesc dacă spun că cei ce se vor afla în această seară de 19 februarie 2015 în sala Operei Naționale București vor avea parte de multe surprize. Amănunte despre noua montare - în interviul cu Graham Vick.


Domnule Graham Vick, ați declarat de curând într-un interviu că atunci când ați lucrat în Rusia nu v-ați bucurat de prea multă libertate în teatrul de operă. În ce măsură ați reușit aici, la București, să vă puneți ideile în practică?

Aici, la București am avut libertate totală. Nimeni nu a încercat, în nici un fel, să-mi ghideze sau să-mi influențeze munca. Sunt obișnuit cu asta și așa ar trebui să stea lucrurile. Un artist ar trebui să fie liber să se exprime.


Urmărind repetiția generală am avut impresia, la un moment dat, că am recunoscut cele patru personaje feminine din serialul Sex and the city. Faceți referire la astfel de elemente din așa-zisa cultură pop în această montare?

Este invers, de fapt. Adică Sex and the city reprezintă cultura contemporană, așa încât aceste personaje (Alice, Meg, Nanetta, Quickly în opera lui Verdi. n.red.) nu sunt acele patru femei, ci mai degrabă sunt patru femei ale prezentului, puternice și conștiente de sexualitatea lor. Întocmai ca personajele din operă și din piesa lui Shakespeare. Este unul dintre lucrurile care fac această operă să fie foarte interesantă. Unul dintre marile subiecte ale textului este puterea feminină; felul în care femeile își folosesc sexualitatea pentru a domina bărbații, într-un mod manipulator și adesea asemenea unor animale de pradă, cum folosesc slăbiciunile bărbaților în favoarea lor. Este o abordare foarte interesantă a puterii feminine, realizată de Shakespeare și de textul lui Boito pentru Verdi. Deci nu am inventat noi Sex and the city, femeile s-au purtat întotdeauna astfel. Este vorba de lumea contemporană și aici vorbim de femei cărora le place să meargă la cumpărături - am vrut să plasez acțiunea în lumea contemporană. Cultura piesei originale a lui Shakespeare, "Nevestele vesele din Windsor" descria ridicarea clasei de mijloc, a comercianților din Marea Britanie. Deci noțiunea de cumpărături, lăcomia și ideea de a cumpăra, plăcerea de a merge la cumpărături ca mod de relaxare a celor bogați este ceva contemporan cu noi, dar și cu Shakespeare. E o paralelă foarte evidentă între prezent și trecut. Acest element este, deci, mai mult o satiră privitoare la nevoia de a poseda bunuri materiale și, în această piesă, necesitatea de a avea un soț bogat pentru a o putea face.


Sunteți înconjurat de artiști foarte tineri, iar distribuția acestui spectacol nu face excepție. Toți cântăreții sunt tineri sau foarte tineri, iar marea lor majoritate debutează acum în Falstaff. Îmi pot imagina cu ușurință bucuriile și avantajele unei astfel de colaborări, dar care sunt dificultățile?

Este o muncă foarte grea. Dispui de foarte multă energie, însă e nevoie și de foarte multă artă pedagogică aici, cu o distribuție tânără, însă e un lucru pe care-l fac cu plăcere. Și da, e adevărat că îmi place să fiu înconjurat de oameni proaspeți, entuziaști, înflăcărați. Îmi e mie de ajutor acest lucru, eu însumi fiind din fire un entuziast. Îmi place să predau și e mult mai bine pentru mine să abordez Falstaff cu o întreagă distribuție de artiști care nu au mai cântat aceste roluri niciodată. E o pagină albă, un început curat, iar ăsta e un mare avantaj. Cântăreții de aici sunt, de altfel, și oameni extrem de talentați. Trebuie să mai spun că special pentru acest proiect am ales un designer foarte tânăr, cu care am colaborat din momentul în care i-am acordat un premiu. Am realizat împreună câteva spectacole mari, cu compania mea de operă din Birmingham. El este cu 30 de ani mai tânăr decât mine și este foarte bine pentru creierul, pentru imaginația mea, să am pe cineva dintr-o generație atât de diferită cu care să pot interacționa, să pot colabora, cineva care să mă provoace. Asta mă stimulează și mă entuziasmează și, în același timp, pentru că eu am o experință de o viață, îl pot ajuta pe el să pună o producție pe picioare într-un teatru de operă complicat.


Acesta este modul dumneavoastră diplomat de a descrie acest teatru de operă?

...toate teatrele de operă sunt complicate...

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu