Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Cristian Mandeal, despre concertul extraordinar al Orchestrei Române de Tineret la Filarmonica din Berlin

Publicat: marți, 24 Iunie 2014 , ora 13.13
Ziua de 24 iunie va rămâne cu siguranță în memoria fiecărui muzician din Orchestra Română de Tineret. Pentru că, în premieră pentru un ansamblu simfonic din România, interpreții evoluează într-un concert extraordinar pe scena Sălii Filarmonicii din Berlin, inclus în Festivalul European de Orchestre de Tineret de la Berlin - "Young Euro Classics".

Tinerii muzicieni vor oferi publicului berlinez Trei dansuri românești de Theodor Rogalski, Rapsodia spaniolă de Maurice Ravel, Dansul celor șapte văluri din opera "Salomeea" de Richard Strauss și Simfonia a VI-a în si minor "Patetica" de Piotr Ilici Ceaikovski.

Am avut onoarea de a discuta, chiar înainte de repetiția ce precede concertul, cu dirijorul Cristian Mandeal, care ne-a vorbit despre acest concert dar și despre semnificația pe care o are pentru dumnealui întoarcerea la Berlin.


Vă aflați la Berlin, după două concerte suținute în acest sfârșit de săptămână la București. În ce stare de spirit vă aflați, dumneavoastră și tinerii din orchestră, înainte de evoluția la Filarmonica din Berlin?

Sigur că este un moment de maximă încordare din existența noastră scurtă - de șase ani - pentru că este cea mai prestigioasă sală din lume și pentru că aici încă n-am mai călcat vreo orchestră românească înaintea noastră, așa încât simțul responsabilității ne domină. Sper să nu ne copleșească, pentru că suntem prea bine pregătiți încât să nu putem susține un concert la capacitățile noastre maxime.


Aveți un program exclusiv de muzică simfonică din diferite zone culturale și stilistice. Cum a fost acesta ales și de ce ați oferit orchestrei rolul solistic, să spunem, pentru întreg concertul? Din câte știu avem singurul ansamblu care interpretează doar opusuri simfonice.

Mie mi s-a părut că pe de-o parte trebuie ca să ne etalăm calitățile pe toate zonele stilistice, exact așa cum ați și spus, pe de altă parte am comemorat cei 100 de ani de la izbucnirea primului război mondial din 1914, prin Simfonia "Patetica" a lui Ceaikovski și solistul suntem noi, în mod firesc mi se pare, pentru că este un festival al orchestrelor de tineret și nu al soliștilor tineri. Alte orchestre și-au ales și un punct solistic. Noi am renunțat și așa cum ați observat, ne-am constituit noi înșine în soliștii serii.


Pentru dumneavoastră a vă afla la Berlin nu este deloc o noutate. Ce a însemnat Berlinul pentru cariera dumneavoastră și cum este să reveniți aici?

A însemnat foarte mult pentru mine, pentru că am stat patru luni în această sală, într-un anume loc fix. Am asistat la tot ceea ce s-a petrecut aici, repetiții, înregistrări, concerte, pregătiri pentru turnee. Am făcut parte într-un fel dintre cei care aveau dreptul ca să intre în Filarmonică în orice moment. Lucrul acesta m-a ajutat foarte mult, pentru că mi-am format un ideal de sunet și de cultură în arta muzicală. Am urmărit atingerea acestui ideal toată viața, pentru a fi atins în măsura în care s-a putut - evident cu variabilele de rigoare, în funcție de condițiile concrete. Iar a mă afla aici după 34 de ani, în această sală și de data asta nu ca asistent, ci ca dirijor este și pentru mine un moment emoționant și greu de depășit pe de-o parte, pe de altă parte, foarte semnificativ.


Interviu de Andreea Chiselev