Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu mezzosoprana Roxana Constantinescu

Publicat: joi, 27 Februarie 2014 , ora 9.21

Plecată din România în 2003 când a câștigat, prin Programul Erasmus, o bursă de studii la Universitatea de Muzică și Arte Frumoase din Viena, mezzosoprana Roxana Constantinescu este deja un nume afirmat în peisajul liric internațional. Din 2010 Roxana Constantinescu activează la Opera de Stat din Viena - ca invitată - derulând totodată contracte în Statele Unite ale Americii la Operele din Los Angeles, Dallas și Minneapolis, în Franța la Teatrul Capitole din Toulouse și în multe alte centre muzicale europene ca interpretă de vocal simfonic. Aparițiile ei pe scenele lirice i-au adus colaborarea cu dirijori importanți din lumea operei precum: Seiji Ozawa, Marco Armiliato, Bertrand de Billy, Adam Fischer, Franz Welser Most, Sebastian Weigle.


Roxana Constantinescu, vă mulțumesc pentru că ați acceptat să ne vorbiți despre producția cu opera Manon Lescaut, de Giaccomo Puccini, ce va avea loc la Roma, în 27 februarie.

Va fi o producție minunată. Succesul este garantat prin distribuția de excepție, având în vedere că este o producție dirijată de marele Riccardo Muti. Este o producție de familie, pentru că fiica lui, Chiara Muti semnează regia spectacolului și în rolul titular o vom avea pe Anna Netrebko. Iată deja, elementele de succes ale acestei producții. Pentru mine este o onoare să colaborez pentru prima dată cu maestrul Muti și să debutez la Teatru Dell'Opera din Roma. Repetițiile sunt deja foarte intense, suntem în costume, suntem cu machiaj, aproape gata să fim pe scenă și să avem publicul să ne audă și sperăm să le placă.


Ce ne puteți spune despre regia semnată de fiica lui Riccardo Muti, Chiara Muti?

Nu știam, dar am aflat că de fapt ea este actriță și balerină, iar regia va fi una tradițională, dar extrem de dinamică și foarte, foarte estetică, să spun așa. Sunt foarte mulți balerini, care vor prelua rolurile figuranților, de aceea spectacolul are o linie foarte frumoasă. Nu apare cu nimic abstract, nu cu nimic minimalistic, dar cred că este și în consensul tatălui, pentru că el este foarte mândru.


Veți interpreta partitura Un Musico.

Nu este rolul cel mai mare, dar este rolul cel mai important, pentru că este al doilea și un rol feminin după cel titular, al lui Manon interpretat de Anna Netrebko. Este un madrigalist, de aceea interpretarea va fi mozartiană, înspre baroc, deși evident restul operei este într-o culoare de romantism pur. E foarte frumos, e simplitate, muzicalitate, încerc să redau fiecare cuvânt cu o culoare. Am lucrat momentul cu maestrul Muti și s-a arătat foarte încântat, chiar a crezut că sunt italiancă, ceea ce pentru mine este un compliment făcut de la prima întâlnire. El lucrează la amănunt și cred că am reușit să construim acest rol al muzicianului, foarte frumos.


O întâlnire foarte frumoasă și foarte prețioasă. Cum este colaborarea cu ceilalți parteneri de scenă?

Pe Anna o cunoșteam deja, pentru că am avut plăcerea să lucrez cu ea la Staatsoper din Viena, în 2009, tot într-o producție de Manon, dar era opera lui Jules Massenet. Deci pe ea o cunoșteam deja. Este o colegă extraordinară, evident o muziciană și o artistă fantastică, iar ca persoană este un caracter extrem de plăcut. La fel, restul distribuției. Nu am decât cuvinte de laudă la adresa colegilor mei. Sunt foarte impresionată de tenor, de cel care va interpreta rolul Des Grieux. Nu-l mai auzisem până atunci și nu-i știam nici numele. Este azerbaidjan, îl cheamă Yusif Eyvazov și a fost descoperit de maestrul Muti. Cred că va avea o carieră foarte importantă, este o voce lirică, extraordinar de bun pe scenă. Atmosfera este relaxată, sunt simpatici și construim împreună, asta e ceea ce-mi place. Stăm aici pe o perioadă de mai mult de-o lună și e timp să ne cunoaștem și să facem câte un pas în fiecare zi spre finalizarea acestei producții.


Și succesul cu siguranță va fi asigurat. Ce urmează după această serie de spectacole pentru dumneavoastră?

Vor fi niște concerte, chiar la început de aprilie, niște concerte în cadrul Festivalului European de la Stuttgart, dirijate de Jeffrey Tate, apoi voi pleca la Los Angeles pentru debutul meu cu Los Angeles Philharmonic și pentru prima colaborare cu Gustavo Dudamel, într-o nouă producție de Cosi fan tutte, de această dată în rolul Dorabellei, pentru că acum doi ani am fost la Los Angeles, dar la operă, în rolul Despinei, deci revin, numai că voi fi, să zic așa, pe vizavi în Walt Disney Hall. Este o producție scenică, concertantă în care Los Angeles Philharmonic ne va acompania, deci voi avea onoarea de a cânta cu ei pentru prima dată. Regia este semnată Cristopher Alden, deci iată din nou, o nouă producție și un nou debut să zic, pentru că va fi prima dată când mă voi afla pe scena Walt Disney și abia aștept să lucrez cu Gustavo Dudamel, care este un muzician extraordinar. Eu am o deosebită simpatie și admirație pentru el.


Este un dirijor foarte căutat, astăzi.

Da, e de mare succes. Mai ales prin programele simfonice, dar începe ușor, ușor să pășească și în repertoriul de operă și cu succes. E un temperament de foc, simte fiecare cuvânt și fiecare frază. Am avut plăcerea deja să fac ore de dicție cu el și să-i simt un pic intențiile și să-mi dau seama că e un foc intens în personalitatea lui, care cred că o va aduce pe scenă cu mare succes.


Roxana Constantinescu, vă mulțumesc foarte mult. Vă urez succes în această premieră de la Roma și în celelalte proiecte pe care le mai aveți.

Să fie. Mulțumesc, plăcerea e de partea mea. Sperăm să iasă bine.

Interviu realizat de Jeanine Costache