Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Nicolas Joel, directorul Operei din Paris

Publicat: miercuri, 12 Februarie 2014 , ora 12.12

Nicolas Joel și-a făcut studiile de regie la Universitatea din Paris. În 1973 a debutat în calitate de asistent de regie la Opera du Rhin din Strasbourg, iar în 1976 a fost asistentul regizorului Patrice Chereau la Bayreuth pentru montarea tetralogiei wagneriene. De-a lungul carierei a deținut mai multe funcții de director al unor teatre de operă din Franta. Din 2009 este Directorul Operei Naționale din Paris.


Domnule Nicolas Joel, anul 2014 este unul deosebit. După nenumărați ani dăruiți coordonării unor importante ansambluri de operă, vă veți reîntoarce la profesia dumneavoastră, aceea de regizor. Care sunt câteva dintre proiectele dumneavoastră?

Sunt multe opere pe care aș dori să le pun în scenă și pe care nu am avut încă ocazia. Pentru moment am un proiect pentru regia unei lucrări la opera din Tel Aviv și sper că vor mai urma și alte invitații. Există la Teatrul din Toulouse un întreg repertoriu pe care l-am realizat și care continuă să fie interpretat.


Unul dintre proiectele dumneavoastră, arunci când ați fost numit director al Operei din Paris în 2009, era un atelier, un studio pentru tinerii interpreți, un campus - după cum l-ați denumit. S-a realizat acesta?

Nu în totalitate, dar este pe un drum bun. Nu avem încă studenți, proiectul nu este încă desăvârșit. Avem însă Atelierul liric pentru tinerii cântăreți și avem Academia pentru orchestră, pentru instrumentiști.


Domnule Joel, există tineri interesați de aceste ateliere dedicate vocației lor?

Desigur, deoarece pregătirea pe care o oferim este una de nivel superior, care se înscrie după studiile de la conservator și se adresează tinerilor profesioniști care se află la începutul carierei lor, vocației lor.


Revenim la directorul Operei Naționale din Paris. Aveți câteva proiecte care vă sunt dragi și pe care le-ați desăvârșit?

Marele proiect - normal pentru un teatru liric - era, și este, acela de a repune muzica în centrul preocupărilor. Astfel, am numit un director muzical, pe dirijorul Philippe Jordan, care a obținut rezultate deosebite cu orchestra noastră - un mare succes de public și o cotă foarte bună la criticii de specialitate.


Din punct de vedere repertorial, care au fost operele pe care le-ați realizat?

Au existat diverse proiecte, dar poate cel mai important a fost prezentarea tetralogiei wagneriene integral pentru prima oară la Opera din Paris după mai mult de 50 de ani. Acesta a fost, desigur, un proiect enorm din toate punctele de vedere și el s-a realizat. Nu putem evita polemicile în ceea ce privește acest tip de proiect, dar rezultatul a fost extrem de pozitiv. Au mai existat și lucrări la care țin mult, cele mai puțin cunoscute din repertoriul italian, precum "Francesca da Rimini" de Zandonai sau "Andrea Chenier" de Umberto Giordano - un repertoriu pe care-l îndrăgesc mult și pe care l-am prezentat.


Richard Wagner v-a fost descoperit în 1976 de către două personalități importante: regizorul Patrice Chereau și dirijorul Pierre Boulez. Iată că, după aproape 40 de ani, ați desăvârșit acest proiect. Care a fost distribuția tetralogiei la Paris, în 2013?

Am avut pe cei mai buni interpreți wagnerieni din toate țările - foarte mulți din Germania și din țările anglo-saxone, englezi și nord-americani.


Cum a primit acest proiect wagnerian publicul parizian?

Foarte bine. A fost un mare succes și, dacă pot în acest caz să utilizez un adjectiv contemporan, un succes comercial, un succes deosebit care a trezit interesul publicului.


Suntem la jumătatea stagiunii 2013-2014. Care sunt reperele acesteia?

Am reluat o producție interesantă a operei "Werther" de Jules Massenet, în rolul titular cu tenorul nostru francez Roberto Alagna, care a avut un mare succes, cu dirijorul francez specialist în această muzică, Michel Plasson. Pregătim un opus mai rar interpretat pe scenă - "La Fanciulla del West" de Puccini, care cred că nu a fost niciodată montat la Opera din Paris și, de asemenea, cred că este o capodoperă pucciniană, cu o orchestrație și o armonie fascinante. Sunt nerăbdător să-l prezint publicului parizian. Regizorul va fi Nikolaus Lehnhoff din Germania, iar producția va fi între clasic și modern. Ambianța găsită este modernă, dar se respectă logica clasică a libretului.


Revenim la regizorul Nicolas Joel, care ne-a încântat cu montarea operei "Oedip". Am dori să ne dezvăluiți dacă opusurile contemporane vă preocupă.

Da, mă interesează, deoarece prezintă o dramaturgie contemporană. La Opera din Paris am montat o lucrare foarte nouă, o comandă ce poartă titlul "Akhmatova" și este compusă de Bruno Mantovani - un tânăr compozitor francez. Trebuie să spun că mă interesează foarte mult creația contemporană.


Domnule Nicolas Joel, vă mulțumim pentru interviu. Doriți să adresați publicului din România câteva gânduri?

Deoarece suntem încă la început de an, doresc ascultătorilor Radio România "La mulți ani!". Am personal un important proiect și o mare dorință: să mă reîntorc în România și să o vizitez după foarte mulți ani. Doresc să revăd mânăstirile din Moldova și altele. Aceasta reprezintă marea mea nostalgie, iubesc foarte mult țara dumneavoastră.

Interviu realizat de Irina Hasnaș