Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonista Lisa Batiashvili

Publicat: joi, 19 Septembrie 2013 , ora 11.56
Tatăl dumneavoastră a fost primul profesor de vioară pe care l-ați avut, atunci când de-abia împliniseți 4 ani. Astăzi, când sunteți o violonistă de succes, cum vă amintiți de acea perioadă foarte timpurie?

Bineînțeles că tatăl meu a avut o mare influență asupra mea. Era membrul Cvartetului de coarde georgian, care acum împlinește 45 de ani de existență. Când eram foarte mică, ascultam muzica cvartetului tatălui meu aproape zilnic acasă, pentru că aceștia obișnuiau să repete acolo. Acest lucru mi-a produs o impresie profundă și este totodată unul dintre motivele pentru care îmi place muzica de cameră atât de mult. Am avut privilegiul să aud muzică scrisă pentru cvartet de coarde, care pentru mine reprezintă cea mai frumoasă muzică scrisă pentru orice tip de combinație instrumentală. Tatăl meu, care era și o persoană foarte agreabilă și foarte glumeață, m-a introdus în lumea muzicii într-un fel jucăuș dar și serios. A fost o frumoasă combinație între tata care se poartă într-un fel special cu copilul său și o persoană care sugerează cât de serios trebuie să fii ca să devii muzician. În acel timp, la noi în Georgia, muzica era făcută rar ca un hobby așa că a trebuit să hotărăsc foarte devreme dacă devin un muzician provesionist iar înainte de a păși prima dată pe o scenă decizia era luată.


Așadar, ați crescut într-o familie de muzicieni, iar astăzi aveți dumneavoastră înșivă o familie de muzicieni. V-ați imaginat vreodată fiind altceva decât un muzician?

Nu știu, pentru că nu am avut timp să-mi pun această întrebare destul. Asta pentru că viața mea de muzician s-a desfășurat foarte rapid. Nu pentru că aș fi vrut să devin un copil-minune, un star sau ceva asemănător, doar că trecerea și evoluția vieții mele artistice s-a derulat foarte rapid. Din această cauză nu am putut să mă gândesc să devin altceva. Doar că acum, având doi copii care cresc într-o situație complet diferită de cea în care am crescut eu, într-o țară vestică precum Germania, ce oferă o multitudine de lucruri pe care le poți oferi copiilor tăi și pe care Georgia nu le avea atunci când eram eu mică, mă gândesc că nu îmi doresc ca ei să devină neapărat muzicieni. Îmi doresc ca ei să descopere ceva diferit, ceva care să facă cu dragoste și să evite orice fel de presiuni. Mă refer la presiunile din partea familiei care să le impună să devină muzicieni. Prefer să evit asta.


Tot destul de timpuriu, ați studiat la Hamburg, iar apoi ați cunoscut foarte mulți muzicieni importanți care v-au avut elevă. Ne puteți spune cine a influențat în mod particular stilul dumneavoastră de studiu și de interpretare?

Cred că dintre toți profesorii mei, Anna Ciumacenko m-a influențat cel mai mult. Am studiat cu aceasta timp de 7 ani, între vârstele de 15 și 22 de ani și încă e o persoană cu care sunt în legătură destul de des. Când am ocazia, îmi place să merg să o văd și chiar să cânt pentru ea, pentru că eu cred că este un muzician fantastic și o profesoară foarte bună. Pe lângă Anna Ciumacenko, există o serie de muzicieni, nu neapărat violoniști, care m-au influențat într-o bună măsură. De exemplu Alfred Brendel, care deasemenea m-a sprijinit, iar pentru felul său de a face muzică, pot să spun că îl consider un idol. Deasemenea, o serie de alți muzicieni, cum ar fi Daniel Barenboim... În fine, cred că și astăzi primesc noi idei și inspirație de la muzicieni din întreaga lume


Revenind la concertul pe care îl veți susține la București, cred că ne puteți spune multe lucruri despre relația artistică specială pe care o aveți cu dirijorul Mariss Jansons și cu orchestra "Concertgebouw".

Bineînțeles, Mariss Jansons încă din copilăria mea era un "mare erou", pentru că și el provenea din Uniunea Sovietică și am putut să aflu încă de atunci că este o mare personalitate. Cea mai mare legătură însă pe care o am cu el este legată de Munchen, pentru că pe lângă orchestra "Concertgebouw" din Amsterdam, conduce orchestra Radiodifuziunii Bavareze, unde soțul meu, atunci când l-am întâlnit era încă membru. Era acolo oboist-solist și a lucrat mult cu Mariss Jansons, iar pentru mine această legătură constituie ceva foarte special. Ador ambele orchestre - "Concertgebouw" și pe cea a Radioului Bavarez, iar eu îl văd ca un adevărat tată al acestor două ansambluri. Bineînțeles, sunt un mare fan al modului său de a face muzică.


Vă veți afla pentru prima dată pe o scenă din România. Ce reprezintă în acest context, participarea în Festivalul Internațional "George Enescu"?

În primul rând, vreau să vă spun că îmi plac foarte mult românii și am o mulțime de prieteni români. Cred că România este o țară foarte apropiată de muzică. Trebuie să vă spun că nu am fost niciodată în România și este un lucru foarte special pentru mine să ajung în sfârșit acolo și să împărtășesc muzica românilor, care sunt atât de primitori și apropiați de ea. Așa că va fi un moment deosebit, pentru că nu am idee cum arată și în același timp sunt încântată să particip la acest festival minunat


Pe lângă colaborarea cu orchestra "Concertgebouw", apăreți frecvent ca solistă a multor mari orchestre europene și americane? Care ar fi proiectele cele mai importante pe care le pregătiți pentru ultima parte a acestui an?

În ultimul timp, am găsit în sfârșit puțin timp să mă ocup de mutarea mea din Franța înapoi în Germania, la Munchen, iar acolo primul meu proiect muzical va fi dedicat lui Bach. Nu vor fi doar concerte în care voi cânta lucrări de Bach ci și o serie de înregistrări. Un alt lucru important este acela că voi fi artist-rezident al Filarmonicii din New-York și al Orchestrei NDR din Hamburg. Ceea ce este nou și special în această privință e faptul că voi începe să sugerez proiecte celor două minunate orchestre. Pentru mine este lucrul cel mai prețios în relația cu o orchestră, atunci când pot lua parte la planificarea stagiunii și recomand alți artiști sau să sugerez anumite lucrări. Asta urmăresc în linii mari în viitorul apropiat.


O altă relație artistică interesantă este aceea pe care o aveți cu compozitorul Magnus Lindberg. Ne puteți spune câteva cuvinte despre acest moment al carierei dumneavoastră?

Atunci când am interpretat prima-audiție a Concertului de Lindberg a fost pentru prima dată în activitatea mea când am fost protagonista unei premiere a unui concert pentru vioară și orchestră. A fost o aventură și un moment fantastic pentru că am o relație specială în general cu muzica finlandeză și muzicienii din această țară. Apoi, am și înregistrat acest concert împreună cu Concertul de Sibelius, pentru că din punctul meu de vedere Magnus Lindberg și Jean Sibelius sunt cei mai mari compozitori proveniți din Scandinavia. Este foarte important să sprijini muzica nouă dar în același timp cred că trebuie să fi și foarte convins de ea dacă vrei s-o interpretezi, iar în acest caz a fost o combinație între sprijin și convigerea dată de această partitură.


Sunteți și o foarte activă interpretă a muzicii de cameră. În acest gen, care sunt cele mai frumoase momente pe care vi le amintiți?

Nu aș putea spune, pentru că au fost atât de multe momente minunate. Îmi place foarte mult să interpretez muzică de cameră împreună cu alți artiști care îmi oferă nenumărate idei, cu care interacționez prin muzică... Pot spune de exemplu din prezent, că vara aceasta am cântat împreună cu muzicieni precum Leonidas Kavakos și Gautier Capucon Sextetul de Ceaikovski, apoi am colaborat cu minunata pianistă georgiană Katia Buniatișvili. Cred că momentele în care întâlnești astfel de oameni deosebiți care au atâtea de spus, dar care și ascultă foarte atent ceea ce ai tu de spus este întotdeauna un lucru minunat și diferit.


Tot în această arie a muzicii de cameră, apăreți destul de des pe scenă în compania soțului dumneavoastră - oboistul Francois Leleux. Cum vă simțiți pe scenă alături de el?

Nu e ceva chiar atât de particular, pentru că muzica reprezintă o parte importantă în relația noastră. Nu este probabil cea mai importantă, dar reprezintă un segment al relației foarte natural. Ne place să ne împărtășim ideile muzicale și să comunicăm în acest fel, iar faptul de a apărea pe scenă împreună reprezintă șansa noastră. Pentru mine, de exemplu, Francois a fost și o persoană importantă din punct de vedere muzical, pentru că am învățat multe de la el. Fiind solist al unui instrument de suflat, e foarte interesant să observ diferențele de frazare, de interpretare care apar între instrumentele noastre. Cred deasemenea că el este una dintre persoanele care mă inspiră în acest moment. Așa că e un lucru foarte frumos ca cel cu care îți împarți viața să fie muzician. Iar faptul că noi apărem și pe scenă împreună este un adevărat lux și cred că suntem foarte norocoși.


Care ar fi celelalte lucruri, în afara muzicii, de care nu v-ați putea despărți?

Primul lucru la care mă gândesc în primul rând este familia, sunt copiii mei. Mi-am dorit de foarte tânără să am o familie, iar când am ajuns la o anumită vârstă, când deja eram implicată în carieră, presiunea pe care mi-o aducea aceasta mi-a creat destule greutăți în luarea deciziei de a avea copii. Dar cred că acesta este acum într-adevăr un lucru fără de care nu aș putea trăi. Acela de a avea copii.



Interviu realizat de Dan Ghineraru