Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Mariss Jansons

Publicat: joi, 19 Septembrie 2013 , ora 11.51
V-aș ruga mai întâi să ne povestiți câteva dintre amintirile de la începutul activității dumneavoastră, pentru că știm cu toții că ați avut parte de o serie de evenimente cu adevărat speciale în acea perioadă. Unul dintre acestea este acela în care l-ați întâlnit pe Herbert von Karajan. Ce ne puteți spune așadar, despre această perioadă din viața dumneavoastră?

A fost într-adevăr unul dintre cele mai fascinante și cele mai importante momente din viața mea. În special pentru că atunci începusem să dirijez. Mă aflam în Salzburg și am petrecut mult timp cu Karajan. Mă refer la repetiții, concerte, ceea ce acoperea o zi întreagă, practic de la 9 dimineața la 11 seara ne aflam împreună. Am avut șansa să beneficiez de generozitatea sa, așa că pot spune că a avut o influență foarte mare asupra mea.


Știm, de asemenea, că tatăl dumneavoastră a jucat un rol foarte important în educația muzicală pe care ați acumulat-o. Așa că o să vă întreb care este cel mai prețios lucru pe care l-ați învățat de la tatăl dumneavoastră în acest sens?

Aș spune că totul, pentru că tatăl meu a fost și primul meu profesor, atunci când a început să mă învețe să cânt la vioară la vârsta de 16 ani. El mi-a dăruit primele lecții de muzică, apoi am participat la repetițiile sale, la concerte, la cursurile de măiestrie pe care le susținea și chiar și acasă discutam zilnic despre câte ceva legat de acest subiect, așa că el mi-a oferit completa formare în domeniul muzical și în special în domeniul dirijatului.


Vorbind despre tatăl dumneavoastră, nu putem uita că ați trecut atât prin intermediul său, cât și prin propria persoană, prin două experiențe teribile. Cum v-au afectat aceste două experiențe dramatice și cum au schimbat, poate, viața dumneavoastră?

Este într-adevăr un moment foarte dramatic în viață, în care te gândești foarte mult și serios care este valoarea acesteia și ce este mai important în ea... La început ești puțin mai precaut, apoi, cu trecerea timpului tânjești să atingi din nou ritmul normal al vieții.


Revenind strict la muzică, în mai toate concertele dumneavoastră, dar și în înregistrările care au primit atâtea premii importante, prezentați foarte des lucrări ale compozitorilor ruși. Așa că vă rog să ne spuneți ce este special în legătura dumneavoastră cu repertoriul rus?

Am făcut acest lucru mai ales la începuturi, pentru că dirijam atunci la Sankt-Petersburg. Dar mai târziu, când am lucrat la Oslo, la Pittsburgh, nu am mai abordat atât de des repertoriul rus și nu mi-am mai creat din asta un scop, pentru că am înțeles că atunci când ești șef de orchestră într-o altă țară trebuie să deții un repertoriu foarte vast și de aceea am încercat o multitudine de lucrări care să-mi alcătuiască un repertoriu larg. Pentru că nu poți să te concentrezi într-o singură direcție sau spre un singur stil și cred că este foarte important să construiești un repertoriu divers și să cunoști compozitori cât mai diferiți.


Tehnica dumneavoastră este renumită mai ales prin meticulozitate, iar de-a lungul activității pe care ați avut-o ați întâlnit foarte multe orchestre de primă mărime. Care dintre aceste orchestre s-a aflat cel mai aproape de stilul dumneavoastră de dirijat?

N-aș spune că este vorba despre un stil de dirijat. Mai degrabă aș spune că este un anumit mod de înțelegere al interpretării și al apropierii față de muzică. Nu are de-a face prea mult cu un anumit stil de dirijat, ci cu un anume stil al interpretării muzicii. Și bineînțeles că din acest punct de vedere, pentru mine sunt câteva orchestre care se află la acest nivel înalt de înțelegere al muzicii, care dețin o inteligență muzicală deosebită. Mă refer la Filarmonica din Berlin, la Filarmonica din Viena, Orchestra Radio Bavareză, orchestra Concertgebouw... Aș spune că acestea au muzicieni de înaltă clasă iar apropierea noastră către un mod special de a face muzică se intersectează într-un mod ideal.


În concertele pe care le veți susține la București, vor fi prezenți și doi mari artiști care vă sunt și vechi colaboratori - Emmanuel Ax și Lisa Batiașvili. Ce ne puteți spune despre aceste două colaborări deosebite?

Pe Emmanuel Ax îl cunosc de foarte, foarte mulți ani... Cred că deja s-au împlinit 30 de ani de când am început să concertăm împreună. Este un muzician fantastic, cu idei interesante și minunate. Este un artist care abordează muzica într-un mod foarte natural. Are un mod foarte firesc care te ajută să înțelegi ca dirijor la fel de ușor ceea ce își dorește. Pe lângă acestea este și o persoană foarte agreabilă, un muzician veritabil, foarte timid dar și plăcut. Cât despre Lisa, ea este o foarte talentată tânără violonistă. Când am mai concertat împreună, s-a dovedit foarte talentată dar și cu o putere emoțională, cu o muzicalitate deosebite. Aș spune că este o interpretă rafinată... Este un muzician foarte serios, care își propune mereu să creeze din bine în mai bine și nu este mulțumită atunci când totul nu a ieșit așa cum își dorea. Ea caută să atingă un înalt nivel de calitate. Asta este foarte important pentru un muzician tânăr, pentru că în general aceștia își dezvoltă foarte rapid cariera, devin celebri și nu se mai apleacă atât de profund către atingerea unui anumit grad de calitate, care, în cele din urmă, rămâne în final singurul lucru prețios.


Vorbind despre cele două concerte pe care la susțineți la București, vă rog să ne spuneți ce înseamnă pentru dumneavoastră prezența în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu"?

Am mai participat acolo împreună cu două dintre orchestrele mele și am amintiri minunate. Cred că acest festival are un nivel artistic foarte înalt și este foarte dens. Pe de altă parte, publicul este foarte entuziast, așa că amintirile legate de acest festival sunt foarte plăcute.


La conducerea Orchestrei "Concertgebouw" veți începe în curând o nouă stagiune. Ne puteți spune câteva dintre proiectele pe care le considerați cele mai importante pregătite pentru această perioadă?

Noi sărbătorim acum un jubileu - sunt 125 de ani de la înființarea orchestrei "Concertgebouw" și pe tot parcursul anului 2013 sunt în desfășurare diferite evenimente. Am început deja un turneu care a cuprins America de Nord, Africa de Sud apoi America de Sud, iar după concertele de la București vom merge în Rusia, China, Japonia și Australia. Așa că acest an 2013 este un an foarte intens pentru noi și tot atât de important, care cuprinde o groază de deplasări în locuri depărtate.


Aș insista să ne vorbiți despre orchestra "Concertgebouw", mai ales că se împlinesc în curând 10 ani de când conduceți această orchestră renumită cu care ați creat o legătură specială. Ne puteți spune care sunt secretele care stau la baza acestei relații artistice deosebite?

Nu cred că există secrete, ci este vorba, așa cum v-am mai spus, despre apropierea noastră comună față de muzică. Suntem foarte serioși, căutăm întotdeauna să obținem calitate, iar relațiile interumane dintre noi sunt la fel de bune. Ne înțelegem foarte bine, iar această simbioză funcționează și probabil că acest lucru face ca lucrurile să meargă atât de bine în colaborarea noastră. Pentru că dacă simbioza nu funcționează, atunci încep întotdeauna să apară dificultăți. Se întâmplă des să existe un foarte bun dirijor și o foarte bună orchestră între care această simbioză să nu funcționeze și nu poți să-ți explici din ce motive. Dar iată că se poate și altfel și pot spune că sunt norocos, mândru și fericit că am această orchestră cu care colaborarea și înțelegerea sunt pline de succes.

Interviu realizat de Dan Ghineraru