Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violista Eli Caranfilova, membră a Orchestrei de Cameră din Lausanne

Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2013 , ora 11.50
Aceasta este cea de a 11-a stagiune a Orchestrei de Cameră din Lausanne la care particip. Am studiat înainte în Elveția și am avut marea șansă de a obține prin concurs acest post și astfel să rămân să trăiesc în Elveția.


Ați plecat din Bulgaria.

M-am născut la Varna, mi-am definitivat studiile la Conservatorul din Sofia și după aceea am avut norocul să îmi continui pregătirea la Școala Menuhin din Elveția, cu mari profesori precum Alberto Lisy, Liviu Prunaru, Ettore Causa... A fost o ocazie extraordinară pentru mine să-i întâlnesc și să lucrez împreună cu ei.


Înseamnă că ați mai fost la București cu Orchestra de Cameră din Lausanne.

Da. Cred că este a patra sau chiar a cincea oară când vin la București și venim să cântăm cu o deosebită bucurie la acest mare Festival, cu un public atât de sincer, atât de primitor și așteptăm cu nerăbdare o asemenea întâlnire în această seară.


Ce înseamnă pentru un violist această lucrare de Mozart?

Înseamnă mult pentru că este una dintre partiturile pe care le prețuiesc foarte mult, cu atât mai mult în asemenea ocazii în care cânt cu ai mei colegi, cu orchestra și cu Francois - primul nostru violonist solo - un foarte bun instrumentist. Mă simt foarte emoționată chiar dacă am cântat această lucrare de mai multe ori, dar de fiecare dată este altceva, ceva nou și îmi face o mare plăcere.

Nu sunt așa de multe lucrări pentru violă ca instrument solist. Este una dintre cele mai cunoscute și cele mai cântate pagini din repertoriul clasic al instrumentului meu, una dintre cele mai cunoscute și des cântate. Cum noi cântăm destul de des în stagiunile noastre muzica lui Mozart cu Orchestra de Camera din Lausanne, avem ocazia de a transmite această energie, această putere a clasicismului pe care o prețuiesc foarte mult și pe care am șlefuit-o noi toți în acești 9 - 10 ani de lucru împreună cu maestrul Zacharias. Dânsul ne-a învățat și pe noi acest crez al său de interpreta un concert clasic de Mozart, de Haydn într-o manieră ce subliniază puritatea.

Cred că este o ocazie deosebită pentru oricare interpret violist să cânte într-un astfel de context o pagină mozartiană. Cu ani în urmă am mai tălmăcit-o în concert la Lausanne cu orchestra noastră dar, așa cum am mai spus, întotdeauna este altceva. În plus, atunci am avut un alt partener violonist: a fost altfel și mereu căutăm o altă abordare.


Cântați și muzică de cameră...

Da, cântăm mult și cu orchestra și în afara ei, dacă ni se oferă oportunitatea. Ne cunoaștem destul de bine, și am senzația că această colaborare merge bine.


Pe ce instrument cântați?

Cânt pe un instrument modern, făcut de Stephan Grainer din Bonn pe care îl am la dispoziție de doar câteva luni. Instrumentul a aparținut unei violoniste faimoase, căreia îi plăcea să cânte și la violă. Vă mărturisesc că sunt foarte bucuroasă că am în mâini acest instrument.


Am înțeles că la Lausanne există și o interesantă stagiune camerală și că mulți dintre muzicienii orchestrei sunt implicați în derularea ei.

Măcar o dată pe lună participăm la o stagiune numită Antrackt, uneori sunt două sau chiar trei concerte lunar, avem ocazia să cântăm împreună un repertoriu asupra căruia avem totală libertate de selecție. Putem astfel să intensificăm colaborarea noastră și mai mult într-un alt fel de dialog, dincolo de cel din cadrul orchestrei, ceea ce este o excelentă șansă pentru un instrumentist. Noi între noi alegem ce vrem să cântăm, ce ne interesează, singura regulă pe care trebuie să o respectăm este durata programului: nu mai mult de o oră, pentru că este un concert de prânz.


Vi se pare diferită interpretarea într-o orchestră de cameră față de cea într-o orchestră simfonică mare?

Da, absolut. Este un alt limbaj, o altă modalitate de apropiere față de muzică. Cumva, în orchestra de cameră trebuie să ne ascultăm și mai mult unii pe alții - mai asemănător cu ceea ce se întâmplă în repertoriul cameral. Ești mult mai expus. Suntem doar 38 - 39 de muzicieni ceea ce face gestul interpretativ mult mai... intim, ca și cum ai cânta într-o cameră mai mică și asculți într-adevăr pe cel de lângă tine, pe fiecare în parte. Într-o orchestră simfonică mare este normal să îți asculți colegii dar, într-un anumit mod registrele ansamblului, partidele instrumentale fuzionează mai mult, nu sunt atât de expuse în plus sonoritatea este alta, acolo există multe instrumente din alamă, multe de suflat din lemn, pentru a se ajunge la sonorități mult mai puternice. Într-un ansamblu mic fiecare contează, fiecare este important.


și nimeni nu rămâne în umbră. Dacă ar fi să alegeți un tip de repertoriu, ce ați prefera, dintre epocile componistice?

Îmi place fiecare epocă creatoare.Ca muzicieni ar trebui să avem deschidere pentru toată gama repertorială. În ce mă privește nu mi s-a întâmplat să cânt prea des muzică modernă și poate că de aceea nu mă simt atât de "în lumea mea" acolo... Ar trebui să vă mărturisesc că îmi place și Clasicismul și Romantismul și perioada modernă, toate acestea!

Bucureștiul, Festivalul Enescu reprezintă o mare bucurie pentru mine personal și - permiteți-mi să spun - pentru întreaga noastră orchestră. Ne dorim foarte mult să revenim aici pentru această atmosferă extraordinară pe care o creați, pentru acest public incredibil. Aplauzele, ovațiile care au răsunat și acum ca și în anii trecuți la final sunt impresionante. Poți vedea în privirea ascultătorilor ce bucurie extraordinară au la aceste concerte, care reprezintă pentru ei adevărate evenimente. Ca interpret, o asemenea reacție te face să te simți din start fericit și dornic de a dărui prin intermediul muzicii cât mai multă emoție. A fost o încântare și sper să revenim!

Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu