Arhivă : Interviuri Înapoi

George Petrou și Armonia Atenea

Publicat: marți, 17 Septembrie 2013 , ora 11.09

Elogii găsești adesea în articole, la cronicari de disc. Versiunea cu opera Alessandro de Handel înregistrată de George Petrou și formația sa din Atena cu un grup de soliști remarcabili a obținut însă superlative absolute și la valoarea artistică și la calitatea sunetului, ceea ce demonstrează încă o dată pasiunea acestor muzicieni pentru ceea ce fac.

«Sunt dependent de Muzică. Iubesc muzica secolelor 18, 19 și - în esență - muzica romantică. Îmi place foarte mult opera, cea italiană, bel-canto-ul, de altfel și dirijez mult Verdi, Bellini, Donizetti... În general îmi place cu adevărat ceea ce fac. Trebuie să vă spun că sunt foarte fericit că trăiesc făcând muzică. Nu mă pot imagina altfel. Ceea lucrez în acest moment mi se pare cea mai frumoasă muzică scrisă vreodată.

Îndrăznesc să mărturisesc că mă simt norocos să fac ceea ce într-adevăr îmi place. Cred că artiștii în general sunt norocoși deoarece se pot exprima prin intermediul artei. Noi toți suntem norocoși pentru că Arta este un mare dar din partea lui Dumnezeu către oameni (către cei care o practică sau către cei care doar se bucură de ea), așa cum este, desigur, sănătatea.» - George Petrou, pianist și dirijor


Sunteți pentru prima dată pe afișul Festivalului "Enescu"...

În primul rând trebuie spus că în Grecia avem tangențe foarte puternice cu România. Ne simțim foarte aproape de români și, în ce mă privește, am în orchestră trei minunați muzicieni: concert maistrul nostru este român, șefii de partidă de la vioara a II-a și de la violă sunt tot români. Pot spune că sunt deja obișnuit cu România! În plus, am prieteni foarte buni veniți în Grecia, stabiliți aici - unii s-au întors în România, avem legături foarte strânse. Mă simt în elementul meu între români și mă bucură foarte mult să cânt în Festival și această primă vizită la București.


Ați început ca pianist concertist, dar în ultima perioadă sunteți implicat în proiecte legate de opera barocă, ca dirijor!

Nu am renunțat de fapt la pian. Mai cânt încă! În privința dirijatului totul a venit foarte natural, foarte rapid și foarte ușor. La pian ai de luptat din greu, să petreci multe ceasuri cu studiul și pregătirea dar dirijatul - pentru mine - a fost ceva foarte natural și atunci mi s-a părut realmente ușor.


Câteva cuvinte despre ansamblu...

O parte a activității noastre este legată de folosirea unor instrumente de epocă pentru interpretarea muzicii din secolul XVIII, dar și a partiturilor lui Mozart, Haydn, Beethoven sau Schubert - așadar, abordăm creațiile de la începutul veacului XIX utilizând instrumentele epocii. Aceasta constituie o latură importantă a preocupărilor noastre. Avem însă, desigur, și o strânsă conexiune cu muzica modernă.


Parcurgând discografia dumneavoastră am văzut multe lucrări de Handel. Este o opțiune personală sau ...o întâmplare?

Așa s-a întâmplat: am fost solicitat, a fost un succes de la început și apoi mi s-a cerut să dirijez din nou Handel și - desigur - îmi place Handel! Dar, cu certitudine nu este "singurul" meu compozitor: iubesc muzica lui Mozart, a lui Beethoven și mai ales romanticii. Aș spune că sunt mai degrabă un muzician pasionat de romantismul secolului XIX decât de zona Barocului, dar și perioada Barocului are lucrări foarte, foarte frumoase. Îmi face o mare plăcere să cânt la clavecin, să improvizez și pot spune că și eu și orchestra suntem încântați să interpretăm operă barocă.


Obișnuiți să conduceți reprezentația de la clavecin?

De obicei am și intervenții la clavecin în spectacolele noastre, nu atât de mult pentru că ...nu presupune lucrarea, dar acompaniez recitativele, particip la momentele ansamblului pentru propria mea plăcere. Da, de obicei dirijez din fața clavecinului.


Folosiți instrumente de epocă...

Suntem norocoși să le avem la dispoziție. Cu instrumentele de epocă este dificil de cântat. Necesită un efort deosebit dar rezultatul merită!

Cândva, un prieten m-a întrebat: de ce să renunț la un Ferrari pentru a mă deplasa călare pe un măgar? (De ce să renunț la un oboi modern, care poate produce aproape orice fel de sunet și să iau un instrument mult mai primitiv și dificil de manevrat, nu la fel de puternic, cu o intonație instabilă?) Răspunsul este totuși destul de simplu: nu iei un Ferrari în munți sau să traversezi râul, nu are ce căuta acolo! Mai bine urcă-te pe un măgar, este mult mai romantic și mai adecvat! Cam la fel și în muzică: poți reconsidera lucrările veacului XVIII, descoperi alte aspecte, este o revelație! Când am ascultat pentru prima dată instrumentele vechi am fost extraordinar de impresionat: iată câte lucruri despre care habar nu aveam! Suntem atât de familiarizați cu sunetul simfonic - un sunet foarte frumos, instrumente minunate dar sunt atât de multe alte aspecte de explorat la toate celelalte instrumente. De exemplu pentru "Prometheus" de Beethoven am avut un corn de baset original - un glas pe care nu îl poți reproduce cu ceea ce oferă o orchestră simfonică modernă; am avut o harpă Erard din 1802 cu numărul de producție 72 - un instrument istoric foarte important, al cărui sunet nu îl poți reda altfel; este complicat de manevrat, face o grămadă de zgomote, cedează dar... cum să vă spun, făcând din nou o comparație cu mașini, e ca un Jaguar din anii '60, aproape primitiv, fără nimic din tehnologia și dotarea electronică a unei mașini moderne dar, parcă mult mai romantică, mult mai frumoasă! La mașinile moderne contează performanța, la cele vechi este vorba despre... bucuria de a trăi!


În afară de muzică, ce vă pasionează?

Nu prea multe! Muzica este pentru mine nu numai "serviciul", profesia mea ci și hobby-ul, acel ceva de care sunt îndrăgostit. Așa că... muzica este MUZICĂ, este toată viața mea! Dar Muzica în sine este atât de cuprinzătoare: se referă la a asculta, a cânta la un instrument, a dirija, a interpreta, a descoperi, a cunoaște aspecte istorice, a cerceta. Viața unui muzician este foarte diversă și există desigur și alte lucruri care îți fac plăcere dar pentru mine muzica este pe locul I. Îmi place însă foarte mult liniștea, după atât de multă muzică în auzul meu! Da, îmi place să tac, sau să vorbesc în liniște cu prietenii, împărtășind această liniște...

Interviu realizat de Anca Ioana Andriescu