Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonistul Laurent Albrecht Breuninger

Publicat: joi, 12 Septembrie 2013 , ora 10.57

Sunteți primul violonist german care a câștigat concursul Regina Elisabeta de la Bruxelles. Care credeți că sunt caracteristicile școlii germane de vioară?

Este o întrebare la care în mod special astăzi este greu de răspuns, pentru că acum toate școlile sunt atât de eterogene: avem profesori germani care predau în America sau pedagogi ruși care susțin cursuri peste tot în lume. Toate vechile tradiții s-au unit, la fel ca niște râuri care curg întâlnindu-se în ocean. Totodată, eu sunt pe jumătate german, pe jumătate francez, așa că nu pot spune că aparțin școlii germane de interpretare. Primul meu profesor a studiat în America cu Ivan Galamian, așa că, vedeți, este destul de dificil să împarți lucrurile în categorii fixe. Aș spune că astăzi nu naționalitatea, ci personalitatea profesorului este cea importantă și, la rândul ei, ea este rezultatul multor influențe, foarte diferite. Mai degrabă fac parte din școala rusă, dacă vreți, iar dacă am amintit de influențe, cel care m-a marcat mult pe mine este Eugène Ysaÿe, deci școala franco-belgiană, care pune accent pe flexibilitate, pe fluiditate. Totuși aceste caracteristici se regăsesc și în alte școli decât cea franco-belgiană - mesajul general este deci că nu cred că mai avem astăzi școli foarte bine delimitate.


Laurent Albrecht Breuninger, îi numărați printre mentorii dumneavoastră pe Henryk Szeryng, Ruggiero Ricci, Ivry Gitlis. În ce fel v-au influențat ei?

Aș adăuga un al patrulea nume acestei liste - Aaron Rosand, și vorbind despre aceste personalități care mi-au marcat, fiecare în felul său, începuturile, chiar dacă nu i-am avut personal profesori, aș merge pe un fir cronologic. Așadar în tinerețe a fost Aaron Rosand, care mi-a deschis ochii asupra responsabilității pe care trebuie să o am față de arta și munca noastră. El rămâne în continuare pentru mine un ideal, am în continuare mult de învățat de la acest maestru care a trecut de 80 de ani și cântă și acum la fel de bine ca întotdeauna. A urmat apoi perioada Ivry Gitlis, om care m-a influențat mult prin personalitatea sa privită pe de-a-ntregul - ca violonist, ca om. Întâlnirea cu el m-a făcut să-mi dau seama cum trebuie să mă comport în viață, nu doar în muzică - să fiu eu însumi, să nu mă privesc la stânga și la dreapta la ce fac alții, să nu încerc să împlinesc așteptările altora ci să-mi fiu credincios mie însumi. Acesta era pentru mine un mod cu totul nou de a trăi, de a cânta, cu totul neașteptat. Din nefericire nu m-am putut bucura prea mult de îndrumarea lui Szeryng - am avut parte de o singură întâlnire, în cadrul unui curs de măiestrie, și a fost ca și când un zeu al viorii ar fi coborât pentru o clipă la noi și ne-ar fi arătat cum ar putea fi cu adevărat lucrurile. Ceea ce ne-a spus prin cuvinte a fost mai degrabă ceva exterior, obiectiv, însă imediat ce lua vioara - și putea să cânte două-trei note doar, dintr-o sonată de Bach sau de Brahms - ai fi putut înrăma acele note, ca să zic așa. Pe Ruggiero Ricci l-am cunoscut destul de demult, amintirile mele sunt deci foarte îndepărtate, însă țin bine minte că avea o personalitate sclipitoare, că era plin de umor, de idei; interpretarea lui te făcea să conștientizezi că te afli în fața unui om cu un bagaj cultural imens, cu un repertoriu muzical și violonistic imens. Ruggiero Ricci era cu adevărat strălucitor.


Așa cum ați spus și la începutul interviului, aveți descendență franceză. Este și acesta motivul pentru care ați ales pentru recitalul de la București lucrări de Debussy, Vièrne și Ravel?

Sunt desigur foarte atașat de muzica franceză și încerc să o includ în programele mele de concert ori de câte ori am ocazia. Am ajuns la ea și datorită lui Eugène Ysaÿe al cărui mare admirator sunt - al muzicii și al personalității sale. Mulți compozitori francezi nu ar fi scris muzica lor pentru vioară dacă nu ar fi fost Ysaÿe - începând cu César Franck (care este belgian, dar la acea vreme ne puteam referi la Franța și la Belgia ca la un singur spațiu cultural), continuând cu Louis Vièrne, Ernest Chausson… ei toți au fost încurajați de Eugène Ysaÿe. Am făcut cunoștință cu Sonata op. 23 în sol minor a lui Vièrne din întâmplare. Eram în Finlanda, la un festival, acum multă vreme, și am interpretat atunci Cvintetul său cu pian. Eu îl știam pe Vièrne doar ca pe un compozitor de muzică pentru orgă, iar acest cvintet m-a impresionat, m-a mișcat. Mi-am dorit să cânt mai mult din ce a scris pentru vioară și așa am descoperit această sonată, această muzică foarte profundă.


Suntem foarte bucuroși că una din realizările dumneavoastră discografice, Laurent Albrecht Breuninger, se leagă de Enescu - ați înregistrat împreună cu Thomas Duis sonatele sale pentru vioară și pian. Cum ați ajuns la Enescu?

Am imprimat nu doar sonatele, ci și alte piese scurte pentru vioară, ca și Konzerstück pentru violă și pian. Tatăl meu avea foarte multe discuri de vinil, unul din ele cu Enescu și Dinu Lipatti în a doua sonată enesciană. Profesorul de la care am învățat fundamentele muzicii nu mi-a arătat doar cum să cânt la vioară, ci m-a introdus și în lumea violoniștilor clasici, cea care ține de distinsa tradiție. El mi-a vorbit despre această înregistrare și mi-a spus că trebuie neapărat s-o ascult. Pot spune deci că muzica lui Enescu a fost mereu cu mine, încă din copilărie. Apoi, când am început să înregistrez, pentru că la rândul meu sunt și interpret și compozitor mi-am dorit să imprim lucrări scrise de compozitori-violoniști. Așa am înregistrat integrala Vièrne, piese de Karol Lipiński, și tocmai în acest context Enescu nu trebuia să lipsească, mai ales că el nu a fost doar violonist și compozitor, ci și dirijor și profesor. A fost un proiect foarte important pentru mine. Desigur m-a apropiat de Enescu și Ivry Gitlis, care mi-a vorbit mult despre marele compozitor al cărui discipol a fost. Gitlis mi-a povestit că o lecție cu Enescu nu era o lecție în sensul în care folosim noi astăzi acest termen, ci o reuniune muzicală, un interval de timp în care ei doi se întâlneau pentru a interpreta sonate, Enescu așezându-se la pian și însoțindu-l pe Gitlis. Enescu era o personalitate complexă; bineînțeles că a fi violonist sau compozitor sau dirijor este deja un lucru extraordinar, dar cred că în timpurile noastre ar trebui să existe în continuare crezul unei personalități artistice cu o privire cât mai cuprinzătoare cu putință.


Ce ați spune că vă place în mod special în muzica lui Enescu?

Într-adevăr, există ceva care mă fascinează: evoluția stilului său. Ai sentimentul că prima sonată, scrisă când avea 13 - 14 ani, și creațiile dinspre final, cum ar fi Suita "Impresii din copilărie" sau ultima sonată, aparțin unor compozitori diferiți. Lumea sonoră, ideatică este alta, Enescu a parcurs atâtea stiluri, atâtea universuri. În același timp există o constantă în interior. Fie că avem de-a face cu o muzică scrisă în canoanele tradiționale, fie în urma influenței compozitorilor francezi, fie în genul acela improvizatoric al muzicii populare românești - pe cât de depărtate una de alta par toate aceste stări, aceste atitudini vizavi de muzică, ele sunt legate printr-un anumit fir, printr-o anumită căldură. Este ceva la Enescu care nu te lasă să te oprești din ascultat - nu poți asculta cinci minute apoi să te întrerupi și să revii, te ține lângă el.


Laurent Albrecht Breuninger, din creația lui Enescu veți cânta în București, împreună cu pianistul Thomas Duis, Sonata a III-a "în caracter popular românesc". Ați avut dificultăți în descifrarea și interpretarea ei?

Trebuie să vă spun că nu am cântat-o încă până acum în concert. Am interpretat-o pe a doua foarte des, dar pe aceasta doar am înregistrat-o. Va fi deci o experiență deosebit de interesantă. Greutatea cu Sonata a III-a, ca și cu "Impresiile din copilărie", este că trebuie să sune ca și când ai improviza, trebuie să pară că nimic nu este stabilit dinainte, că tocmai atunci compui, în timp ce cânți. De fapt însă, muzica este foarte bine pusă la punct - deasupra unei singure note din partitură poți avea patru, cinci, șase semne care-ți indică modul de interpretare, totul este deci bine marcat. Și totuși, cu cât urmezi mai fidel îndrumările lui Enescu, iată, cu atât vei crea o mai mare senzație de libertate. Vă povesteam că sunt și eu compozitor - pot să vă spun că aceasta este o adevărată artă, mai ales pentru zilele noastre când ori se notează atât de puțin pe hârtie încât nimeni nu înțelege nimic din acea muzică, ori se dau atâtea indicații încât lucrarea devine imposibil de cântat. Enescu a rezolvat extraordinar de bine problema echilibrului dintre precizie și libertate - nu am mai întâlnit niciodată un caz similar.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin