Arhivă : Interviuri Înapoi

Pianista Yuja Wang - 'Sunt foarte independentă și foarte puternică'

Publicat: miercuri, 28 August 2013 , ora 10.29
"Tehnică supra-umană", "pur și simplu cea mai bună pianistă care s-a lansat în ultimii ani", "emoție și muzicalitate ce-i depășesc vârsta" - sunt titluri din ziarele americane ce vorbesc elocvent despre solista serii de 3 septembrie de la Sala Palatului, chinezoaica de 26 ani, Yuja Wang. Este considerată o super-vedetă a muzicii clasice actuale, lucrează cu una dintre cele mai importante case de discuri din lume, pentru care a înregistrat deja 5 albume, unul dintre ele nominalizat anul trecut la premiile Grammy. Și vine pentru prima dată la București, pentru a interpreta Concertul nr.1 de Ceaikovski alături de Orchestra Simfonică din Pittsburgh, condusă de Manfred Honeck. Are cel puțin un punct comun cu o altă vedetă chineză a muzicii clasice, pianistul Lang Lang: au studiat amândoi la Institutul Curtis din Philadelphia, cu același profesor, celebrul Garry Graffman, născut în America din părinți iudeo-ruși. Yuja Wang, alături de Lang Lang și Yundi formează un triumvirat de pianiști chinezi în jur de 30 ani care demonstrează că, având studiile potrivite, și asiaticii pot devin vedete ale muzicii clasice europene. Desigur, contează extrem de mult și marketingul creat în jurul lor, mai ales cu instrumentele globale de comunicare de astăzi. Însă arta lor este, indiscutabil, de cel mai înalt nivel.


Este important brandingul și asocierea cu alte aspecte ale vieții contemporane, ca moda de exemplu, pentru un artist de muzică clasică al secolului XXI?

Nu este important pentru mine, dar totuși trăiesc în această lume modernă. Nu cred că un artist de muzică clasică trebuie să pară că trăiește cu 300 de ani în urmă. Cred că brandingul este o nouă formă de a construi o carieră; este un mod de a trăi viața de acum, cred că este pur și simplu o parte a personalității muzicianului modern.


Dar de fapt cum vă vedeți dvs.? Pentru că mi se pare că imaginea care vi se creează nu vă descrie de fapt pe dvs. , așa cum vă vedeți de fapt.

Cânt la pian pentru că așa simt nevoia, iubesc să fac asta și să fiu în relație cu publicul: momentul meu de creativitate este când sunt pe scenă. A cânta la pian mă face să mă simt vie: acesta este un adevăr, o realitate de care am nevoie în viața mea.


Care este cel mai important lucru care v-a ajutat să deveniți ceea ce sunteți astăzi, ca pianistă?

Aș spune în primul rând experiența de viață, pentru că am venit în America singură când aveam 14 ani, prin forțe proprii…


Cum ați făcut asta?

Nu știu cum, dar am făcut-o. Probabil că dacă ar fi să mă întorc atunci, nu aș mai putea să fac asta. Știți, părinții mei locuiesc și în prezent la Beijing. Eu am început să concertez când aveam 16 ani și am vizitat numeroase țări, foarte diferite, am întâlnit oameni foarte diverși. Iată, este prima dată când vin în România și de-abia aștept să ajung acolo. Cred că toate acestea s-au integrat în modul în care cânt muzica, în modul cum ascult muzica.


Nu este obișnuit ca o tânără de 26 ani să fie un star al muzicii clasice, cel puțin asta nu se întâmpla în urmă cu, să zicem, douăzeci de ani. Există vreun secret care v-a ajutat să deveniți ceea ce sunteți astăzi?

Cred că este pur și simplu pasiunea pentru ceea ce fac, adică să creez și să împărtășesc cu ceilalți oameni. Dar totuși nu sunt de acord cu dvs. când spuneți că așa ceva nu se întâmpla în urmă cu 20 ani: iată, Mozart, în urmă cu 300 ani, își începea cariera la doar 7 ani, deci s-ar spune că eu sunt bătrână deja…


Da, dar totuși putem considera că Mozart a fost o excepție. Aș vrea să vă întreb: cum vedeți universul muzicii clasice în contemporaneitate? Unii cred că muzica clasică este perimată, alții cred că muzica clasică are un viitor frumos. Dvs. ce credeți?

Pentru mine, muzica clasică este abia la început, pentru că mereu îi descopăr frumusețea și sunt fericită că am crescut practic alături de muzica clasică. De asemenea, văd și oameni tineri la concerte care sunt foarte interesați de ceea ce ascultă: desigur, și repertoriul este foarte important. Da, cred că muzica clasică este mai vie ca niciodată, cu ajutorul unor instrumente globale cum este youtube de exemplu.


Când ați început să cântați la pian?

La 6 ani. S-a întâmplat când eram în China. Cred că pur și simplu s-a întâmplat. Vedeți, mama mea este dansatoare și a vrut ca și eu să fac asta, dar eram cam leneșă, așa că i-am spus: "Mie îmi place muzica, voi învăța să cânt la pian".


Care a fost momentul când ați realizat că veți fi cu adevărat o pianistă?

De fapt, nu am vrut niciodată să fiu o pianistă profesionistă. Eu am început să cânt la pian la 6 ani, considerându-l un hobby, pe lângă dans, caligrafie și pictură. Până pe la 12 ani am crezut că voi merge la o școală obișnuită și apoi voi alege o meserie oarecare. Dar totuși, eram solicitată din ce în ce mai des să susțin concerte; apoi, la 14 ani, mi-am dat seama că a cânta la pian pe scenă este lucrul pe care-l fac cel mai bine și mi-a plăcut asta. Ceea ce se întâmplă de fapt și în continuare; mă consider chiar o veterană a scenei, din moment ce au trecut 20 ani de când cânt în concerte și recitaluri.


Cât de important a fost momentul când ați semnat un contract de exclusivitate cu Deutsche Grammophon?

S-a întâmplat acum 5 ani și am fost foarte entuziasmată atunci. Aveam 21 ani și îmi aduc aminte foarte clar momentul de după un recital pe care l-am avut la Verbier. Pare să fi fost o încununare a unei cariere, dar de fapt era doar începutul ei, pentru că până atunci nu înregistrasem nimic, doar apăream în concerte și acestea sunt experiențe cu totul diferite.


Dvs. alegeți repertoriul pe care-l interpretați pe discuri? Sau vă este și sugerat ceva de producători?

Depinde. În cazul concertelor cu orchestra, de obicei, ne consultăm eu, producătorul și dirijorul. Și desigur, am grijă ca repertoriul curent de concert să se regăsească și pe CD-urile mele, de obicei cânt din piesele solo de pe CD-uri ca bisuri din concerte.


Spuneți-ne câteva cuvinte despre colaborarea cu Orchestra Simfonică din Pittsburgh și dirijorul Manfred Honeck, alături de care veți apărea și la București.

Am cântat deja de 3 ori împreună, dar este primul turneu în care apar alături de ei. Au o sală extraordinară la Pittsburgh și o istorie fabuloasă în spate. Manfred Honeck este un om alături de care îți place să lucrezi.


Deci veți fi într-un turneu alături de ei.

Da, iar România este parte a acestui turneu, alături de Austria, Berlin, Paris și alte centre culturale europene importante.


Cântați concertul nr.1 de Ceaikovski în acest turneu…

Da, a fost prima lucrare de Ceaikovski pe care am ascultat-o vreodată. Am evitat să învăț acest concert în adolescență, l-am ascultat însă de multe, multe ori. În fine, când am decis să-l învăț, l-am cântat prima oară cu Filarmonica din Sankt Petersburg și atunci am înțeles de ce este acest concert atât de interesant, important, chiar glorios, ca o plimbare prin secolului al XIX-lea văzută de Ceaikovski. Nu este atât de dificil ca o lucrare modernă, ca un concert de Bartok de exemplu, deci va fi o plăcere să-l interprez în acest turneu și să mă întâlnesc cu această muzică mereu și mereu.


Vroiam să vă întreb dacă cunoașteți muzicieni români - compozitori sau interpreți.

Singurul compozitor pe care-l știu este Enescu, deși încă nu i-am cântat lucrările, probabil însă că o voi face.


Aveți cumva un mesaj pentru publicul din România?

De-abia aștept să vă văd țara, am auzit atâtea lucruri frumoase despre ea, de-abia aștept să vin să cânt în România și să cunosc publicul român, să vă cunosc cultura.


Care sunt avantajele și dezavantajele de a fi un muzician chinez?

Cred că aceleași pentru un muzician de orice naționalitate, dar totuși, știu că există prejudecăți în ceea ce-i privește pe asiatici, care sunt foarte disciplinați și muncitori, dar nu și foarte inspirați în interpretare, dar totuși acest lucru se poate schimba și creativitatea să fie un punct forte și pentru acești muzicieni.


Cum v-ați descrie?

Dimineața sunt uneori foarte adormită, alteori plină de energie. Cred că sunt multe fațete care mă reprezintă; trebuie să fiu energică, din cauza faptului că sunt solistă, iar mai ales la pian, acest lucru este necesar; sunt și foarte independentă și foarte puternică.


Interviu realizat de Cristina Comandașu în 5 august 2013 pentru Radio România Muzical