Arhivă : Interviuri Înapoi

O nouă ediție a Festivalului InnerSound

Publicat: vineri, 23 August 2013 , ora 12.06

Propunem concerte de muzică clasică din absolut toate epocile, veritabile călătorii prin timp, aduse în același spațiu. Interviu cu compozitoarea și fotografa Sabina Ulubeanu

Luni, 26 august 2013 începe cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Arte Noi InnerSound, care se va desfășura la București până în 31 august. Tema festivalului de anul acesta este Mysterium iar timp de șase zile cei interesați vor putea urmări spectacole sincretice multimedia, concerte camerale, concerte pantomimă sau art-pop, audiții de muzică electronică în camera neagră, expoziția de fotografie și proiecții de scurtmetraje mute însoțite de muzică contemporană interpretată live. În program sunt incluse peste 100 de prime audiții și premiere susținute de artiști din România, Austria, Polonia și Olanda. InnerSound International New Arts Festival atrage atenția asupra efervescenței scenei artistice contemporane internaționale și constituie o platformă de promovare pentru cei mai talentați tineri compozitori, instrumentiști, regizori, fotografi și artiști vizuali români ai prezentului. Despre acest proiect unic în viața culturală românească am stat de vorbă cu directorul artistic al festivalului, compozitoarea și fotografa Sabina Ulubeanu:


Săptămâna viitoare începe cea de-a II-a ediție a Festivalului InnerSound, a cărui temă, Mysterium, atrage cu siguranță atenția. De ce ați ales acest titlu
?

Titlul Mysterium face referire la ceva ce nouă ne este foarte drag și anume ascunsul din artă, cele mai intime trăiri, cele mai profunde sentimente sau poate chiar cele mai banale întâmplări care pot fi surprinse vizual, auditiv și în primul rând, simțite. De cealaltă parte ne-am gândit să facem și o referire clară la misterele medievale, care, după cum se știe, erau acele spectacole sincretice ale evului mediu cu temă religioasă. Desigur, este preluată ideea de sincretism și nu neapărat acea tentă religioasă, totul va fi interpretat într-o cheie contemporană și personală de artiștii invitați ai festivalului.


În ce fel se regăsește ideea de mister în structura festivalului, în programe, în concertele pe care le pregătiți
?

Tema expoziției de fotografie Mistere contemporane, desigur că este nu o aluzie, ci o demonstrație despre cum putem surprinde misterul în fotografie, iar a doua zi de festival, marți, 27 august, inaugurăm un concept nou pentru București și anume Dark Room Audition. Ce înseamnă aceasta? Vor fi în jur de cinci ore de muzică electronică, lucrările aparținând celor mai buni compozitori români, dar și internaționali ai momentului, într-o sală neagră, fără lumină, în care publicul intră și găsește o zonă de evadare din cotidian. Acestea ar fi să zicem, două elemente de prezentare a misterului.


Pentru cei mai puțini familiarizați cu muzica contemporană, care ar fi diferența dintre un festival deja consacrat, cum este Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, care există deja de o bună bucată de vreme și InnerSound? Ce propuneți diferit față de Săptămâna Internațională a Muzicii Noi?

Ar fi două diferențe majore. În primul rând, Festivalul InnerSound este centrat pe toate artele. Vom avea o seară de film mut, cu muzică contemporană live, filmele sunt de scurt metraj, realizate de regizori foarte tineri, majoritatea sunt făcute în 2013 și unele special pentru InnerSound, iar muzicile pentru aceste filme, cântate de un cvintet dirijat de Gabriel Bebeșelea este compusă tot foarte recent, deci este vorba desăre o colaborare foarte strânsă între acești regizori și compozitori. Acesta este un aspect, v-am dat acest exemplu cu filmul, dar avem spectacole multimedia, spectacole sincretice, expoziția de fotografie și multe altele. Pe de altă parte, acest festival se constituie într-o platformă de promovare pentru tinerii noștri foarte talentați din toate domeniile artei Am încercat să adunăm un nucleu de creatori foarte interesanți, îndrăzneți, curioși și care vor să spargă această prejudecată, cum că arta contemporană nu se poate adresa marelui public. Veți vedea că totul este posibil în acest fel. Deci asta aș spune că ar fi diferențele față de Săptămâna Internațională a Muzicii Noi. Un festival care este deja consacrat și compozitorilor cu mai multă experiență. În afară de cele două direcții despre care am povestit, InnerSound propune auditorilor concerte de muzică clasică din absolut toate epocile, veritabile călătorii prin timp, aduse în acelați spațiu: muzica barocă sau medievală se regăsește firesc lângă cea contemporană, cea romantică lângă cea modernă, cea experimentală lângă art-pop.


Aveți deja o experiență a primei ediții, în care cred că ați putut testa reacția publicului la această inițiativă care aduce un suflu foarte proaspăt în mediul cultural românesc. Cum ați simțit publicul care a urmărit concertele primei ediții?

A fost o experiență absolut minunată pentru toată echipa de organizare. Dacă pot să vă relatez un mic amănunt, unul dintre spectacole, Worm Songs, al compozitorului Henry Vega a fost bisat și s-a reluat încă aproape o jumătate de oră de muzică contemporană experimentală. Asemenea reacție n-am mai reîntâlnit niciodată. Reacțiile la seara de film, au fost iarăși grozave, oamenii stăteau pe jos, pe iarbă, pe unde puteau și erau absolut încântați de ceea ce se întâmplă. Am avut foarte frumoasa surpriză să regăsim un public de toate vârstele și de fapt pentru că de fapt nu este un festival adresat tinerilor, cât este un festival dedicat tinerilor. Vrem să arătăm că suntem valoroși, că avem ce oferi și oferim asta oricui. Cred că este un festival necesar și lumea a înțeles acest lucru. Deja avem foarte mulți prieteni pe pagina de Facebook, foarte multă lume ne întreabă ce se întâmplă, partenerii media sunt din ce în ce mai mulți. Aș putea să spun că reacția pozitivă se constituie și în faptul că investitorii privați, care susțin InnerSound au avut foarte mare încredere în noi și așa că anul acesta avem din ce în ce mai mulți parteneri, care sunt încântați de ceea ce se întâmplă. Sunt convinsă că vor pleca cu toții extrem de fericiți, după cele șase zile de festival.


Reîntorcându-ne la programul acestei ediții, există artiști noi care vin în această ediție, pe care ați dori să-i menționați?

Da, desigur. Avem onoarea de a primi șase artiști din Austria, flautistul Matei Ioachimescu, violoncelista Ana Topalovic, pianista Adriana Paler-Nicolescu, compozitorul Marko Ciciliani, violonista Barbara Luneburg și fotografa Johanna Si. Ei vor susține o serie de recitaluri și de concerte multimedia, iar Adriana Paler va susține un concert cu o lucrare care nu s-a mai cântat în România și anume Musica Ricercata de Ligeti, o muzică cunoscută melomanilor, dar care nu se cântă live și acest concert va fi însoțit de pantomima actorului Mihai Bisericanu. Aceasta este iarăși o noutate în festival, n-am mai avut pantomimă. Legat de ideea de pantomimă avem niște invitați din Polonia în premieră, un grup de șase artiști, care vor prezenta spectacolul Gest, un spectacol multimedia, în care mișcarea are un rol extrem de important, deci aceasta se leagă cu ideea de pantomimă, în ziua de joi, 29 august. Iar alți artiști invitați sunt din Olanda, iar aici se produce o reiterare parțială a ediției întâi, deoarece cântăreața Anat Spiegel a fost prezentă în 2012. Acuma însă, prezența ei este și mai consistentă, pentru că va susține un recital solo, dar în același timp ea este și solista grupului Art Pop Experimental Controllar. Este un grup de muzicieni ce consideră că muzica pop poate fi îmbinată foarte bine cu accente experimentale și contemporane și credem că publicul va aprecia foarte mult acest concert. Vă așteptăm astfel cu drag la o nouă ediție InnerSound și avem pregătite o mulțime de surprize plăcute, care sigur o sa vă placă!


Ioana Marghita