Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul și Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée

Publicat: miercuri, 7 August 2013 , ora 8.37

Între 29 iulie și 4 august s-au desfășurat Cursurile de măiestrie artistică oferite de soprana Mariana Nicolesco în cadrul Festivalului Hariclea Darclée, în alternanță cu Concursul Internațional de Canto, organizat o dată la doi ani. La aceste cursuri s-au înscris peste 70 de tineri interpreți din țări ca Italia, Franța, Spania, Armenia, Statele Unite și România. La finalul seriei de evenimente, soprana Mariana Nicolesco ne-a oferit detalii despre manifestările organizate la Brăila:


S-a încheiat în apoteoză ediția Masterclass 2013. Peste cinci ore a durat entuziasmantul maraton liric care a încheiat ediția din acest an a Cursurilor de măiestrie artistică pe care le ofer la Brăila și la care au participat zeci de tinere talente din România și din alte țări și continente. Publicul i-a aplaudat cu încântare, individual sau în duete, cvartete și concertate pe tot parcursul serii, eu prezentându-i, susținându-i și cerându-le să reia câte un pasaj pentru a se apropia și mai mult de perfecțiune. Le-am reamintit tuturor cuvintele pe care le-am rostit recent la reuniunea de la Paris, în calitate de ambasador onorific UNESCO: "Dacă cel mai frumos lucru, cel mai nobil, e acela de a transmite mai departe secretele și misterele artei pe care am avut șansa de a le descifra și de mi le apropia, dați-mi voie să pronunț un verb care în limba română exprimă ceea ce doresc să spun mai deplin decât orice echivalent în limbile pe care se întâmplă să le vorbesc: a preda, predare - definiție perfectă a procesului de transfer al cunoștințelor dobândite și, prin urmare, al tradițiilor."

În numele acestui ideal au venit la Brăila zecile de tinere talente din țară ca și de peste mări și țări și publicul a putut observa că toți erau pur și simplu fericiți, sentimentul de împlinire fiind subliniat de entuziaste aplauze generale. După cuvântul de apreciere rostit de domnul Radu Boroianu, Ministru Secretar de Stat în Ministerul Culturii, am avut plăcerea să confer Diploma de onoare și Medalia Darclée unor artiști români care s-au distins prin arta lor: tenorul Corneliu Fânățeanu - contactat prin telefon și deosebit de emoționat - și tenorul Vasile Moldoveanu - prezent pe scenă, emoționat și el ca toți artiștii care au primit în anii trecuți aceste distincții, exemple strălucite pentru cei care fac primii pași pe scena lirică. Acompaniați la pian de Peter Colcea și de Alexandru Petrovici, tinerii interpreți au strălucit într-un vast repertoriu, cea mai mică eroare vocală ori de tempo fiind pe loc sancționată cu multă simpatie, spre deliciul publicului.

Dincolo de marele repertoriu de operă am avut prilejul de a-i pune în valoare pe tinerii artiști în cele mai variate domenii ale muzicii. Cântece și un dans specific interpretate de artistele venite din Armenia în frunte cu Armine Vardanian; o celebră canțonetă italiană Funiculi, funicula, de toți cunoscută, cântată de mezzosoprana Giussepina D'Arienzo, venită de la Salerno, de lângă Napoli; muzica de jazz interpretată magistral de soprana Silvia Micu însoțită de baritonul Alexandru Constantin și - surpriză! - cu un remarcabil pianist de jazz, noul director al teatrului brăilean, Lucian Sabados. De un mare succes s-au bucurat toți interpreții muzicii de operă: Marcelina Krolicka din Polonia și soțul ei, David Beucher din Franța, Shuang Fang din China, Melanie Campbell din SUA și compatrioții noștri - Alida Barbu, care a strălucit într-o arie din "Telefonul" de Menotti, pe care a descoperit-o și studiat-o în aceste zile, la Brăila, Emanuela Pascu, Adrian Dumitru și, desigur, Adela Zaharia și Bogdan Taloș - plecați cu un an în urmă de la Brăila direct la Deutsche Oper din Berlin.

Pe acest fond de încântare generală s-au desfășurat în zilele precedente nu numai cursurile de măiestrie artistică, ci și toate celelalte manifestări, printre care celebrarea Verdi-Wagner, marcată de Conferința susținută de dr. Stephan Poen, ilustrată de interpretările wagneriene ale Mariei Slătinaru, ale Eugeniei Moldoveanu, ale lui Cornel Stavru și ale Magdalenei Cononovici, contactați telefonic în direct de pe scena brăileană și aplaudați cu multă căldură de cei prezenți. După care au urmat patru arii din capodopere verdiene, interpretate de mine. Seara s-a încheiat cu un minunat recital al tinerilor artiști.

În cadrul acestui formidabil for cultural unic în lume în felul său, tinerii artiști au luat parte de asemenea la o splendidă ceremonie omagială Petre Ștefănescu Goangă, în casa în care s-a născut marele bariton - azi, casă muzeu, restaurată cu fonduri europene, unde a răsunat o selecție de arii de operă interpretate de acesta, ilustrând cuvântul lui Stephan Poen, din care cei prezenți au putut afla că cel care l-a îndrumat spre cariera lirică pe Bebe Goangă a fost nimeni altul decât George Enescu. Am amintit cu acel prilej marea tradiție din care vine Petre Ștefănescu Goangă, familiei sale datorându-i-se chiar Teatru Raly în care, la 1881, debuta Hariclea Darclée și pe scena căruia, din 1995 încoace, au venit peste 2,100 de talente din 47 de țări și 5 continente în căutarea împlinirilor pe altarul artei sacre a cântului.

Declarație preluată de Andreea Chiselev