Arhivă : Interviuri Înapoi

'Muzicologia germană nu epuizează încă temele asupra lui Richard Wagner' - interviu cu Valentina Sandu Dediu

Publicat: marți, 28 Mai 2013 , ora 14.33

 

În perioada 19 - 25 mai a avut loc la Leipzig un amplu simpozion internațional de muzicologie dedicat complexei figuri componistice a lui Richard Wagner, de la a cărui naștere se aniversează, în 2013, 200 de ani. Printre participanții numeroși la acest simpozion s-a numărat și prof.univ.dr. Valentina Sandu Dediu, una dintre cele mai active și mai conectate internațional personalități ale muzicologiei românești.


Îmi dau seama că problematica abordată în cadrul simpozionului internațional de muzicologie de la Leipzig a fost foarte diversă. Ne puteți trasa câteva puncte cardinale ale acestui simpozion?

În primul rând, simpozionul a fost organizat în jurul datei de 22 mai, pentru a marca exact nașterea lui Wagner. S-a concentrat pe câteva teme, în principal pe receptarea lui Wagner atât în Europa de Vest, Europa Centrală, cât și în Europa de Est - lucrul acesta fiind poate o noutate pentru bibliografia germană. De asemenea, au existat sesiuni despre lucrările timpurii ale lui Wagner, despre creația propriu-zisă și despre Wagner - scriitorul.


Au fost teme abordate prioritar?

Da. Au revenit anumite concepte în tot acest simpozion și, sigur, legate mai cu seamă de controversatele scrieri ale lui Wagner, de aspectele sale anti-semite, intolerante… în fine, de receptarea ulterioară, de înțelegerea sau neînțelegerea unor scrieri ale lui Wagner, de faptul că nu de puține ori aceste scrieri au venit în defavoarea receptării muzicale propriu-zise. Dar, în principal, calupul la care am asistat eu - pentru că nu am putut asista la întregul simpozion - s-a axat mai mult pe receptarea lui Wagner într-o sumedenie de orașe de la Vilnius, St. Petersburg până la București, Belgrad, Praga, Bratislava ș.a.m.d.


Ați prezentat un eseu despre receptarea lui Wagner în România. Care credeți că este poziția autorului german în România prezentului?

Eu cred că în România - așa cum am observat din tot felul de surse - a existat cu adevărat o receptare foarte bună și o montare asiduă a operelor wagneriene în perioada interbelică, odată cu înființarea celor două teatre importante de la Cluj și de la București și până pe la al doilea război mondial. Wagner a pălit în interesul montărilor după al doilea război mondial; era și firesc din cauza condițiilor politice, nu că ar fi fost firesc în sine. Iată că anul acesta apare un nou interes și Festivalul Enescu îl arată foarte bine, plus montările de la Opera Română din București și din Cluj care arată din nou o reevaluare. Dar să nu uităm că, de pildă, în România, până acum nu s-a montat niciodată tetralogia integral și nici Parsifal nu s-a simțit prea bine, ca să spun așa. Deci, în orice caz, se pare că receptarea lui Wagner a fost importantă în perioada interbelică, de când datează - după părerea mea, cel puțin - și cea mai importantă carte despre Wagner, semnată de Emanoil Ciomac, în limba română.


Cum este privit Wagner în 2013 la Leipzig?

Wagner este privit complex, multiplu, divers, așa cum probabil că era și firesc. Leipzig este orașul său natal și orașul în care și-a petrecut o parte din viață. Leizig este un oraș al romantismului muzical, pentru că de Leipzig se leagă atâtea nume: Schumann, Mendelssohn, Grieg, Bach - evident, și atunci tot acest context muzical este pus în legătură cu Wagner și cu tot ce s-a întâmplat cu el. În orice caz, muzicologia germană nu epuizează încă temele asupra lui Wagner și nu este singura, pentru că am înțeles că simpozioane Wagner au început deja de la finalul anului 2012 prin Shanghai și au continuat la Berna, în Carolina de Sud și, probabil, vor continua pe parcursul acestui an.

 

Interviu realizat de Ioana Marghita