Arhivă : Interviuri Înapoi

'La Stravaganza' - în plină desfășurare

Publicat: vineri, 24 Mai 2013 , ora 14.03

Festivalul de muzică barocă La Stravaganza, care a început în 21 mai, continuă la Cluj-Napoca și azi, 24 mai 2013, de la ora 19.00, la Biserica piaristă din strada Universității. Detalii despre evenimentele de la Cluj a avut amabilitatea să ne dea într-un scurt interviu directorul artistic al festivalului, conf.univ.dr. Erich Turk:


Domnule Turk, care este pulsul actual al evenimentului? Puteți să ne spuneți cum e atmosfera, cum se simt muzicienii în Cluj-Napoca?

Se simt bine, cred. Festivalul a debutat cu niște cursuri de măiestrie la Academia de Muzică din Cluj, cursuri de orgă susținute Martin Schmeding pe care l-am menționat deja și cursuri de vioară barocă susținute de Filip Marius, un absolvent al Academiei de Muzică clujene, care actualmente trăiește în Germania. Am avut studenți interesați. Partea pentru publicul larg, concertele au început practic ieri. Și astăzi, mâine, poimâine, până marți inclusiv vom avea în fiecare seară concerte, iar succesul, bineînțeles și calitativ, dar mai ales numeric, din punct de vedere al publicului de ieri seară este un semnal încurajator pentru noi organizatorii.


Scrie în comunicatul de presă pe care l-ați lansat, că acest eveniment urmărește să promoveze interpretarea muzicii baroce, pe baza tratatelor scrise în epocă și prin folosirea unor instrumente istorice sau copii ale acestora. Aș vrea să vă întreb de ce ați simțit această nevoie și ce anume pierde muzica barocă atunci când nu este cântată cu instrumente de epocă?

Procesul se înscrie într-unul mai amplu, care a început în Occident, deja în urmă cu vreo 50-60 de ani. La noi în țară, între timp s-a impus în viața concertistică destul de mult acest trend de a cânta muzica barocă cu instrumentele și procedeele epocii. S-a constatat că în acest fel se descoperă o expresivitate în muzică ce altminteri se pierde și este și normal, muzica așa a fost gândită pentru anumite instrumente, pentru posibilitățile anumitor instrumente, e pur și simplu ca și cum ai recita într-o limbă după regulile de pronunție ale acelei limbi, nu ale altei limbi.

Petra Gherasim