Arhivă : Interviuri Înapoi

Start de Hot Jazz Summit 2013

Publicat: vineri, 17 Mai 2013 , ora 12.48

Aflat la ce-a de-a opta ediție, Festivalul de Jazz de la Ploiești de anul acesta propune iubitorilor acestor sonorități nume ca: Lucian Ban, Mat Manieri, Omri Mor, Omar Sosa și Richard Galliano. Mai multe despre evenimentul din acest an am aflat de la directorul festivalului Lucian Sabados.


La momentul la care vorbim ne pregătim încă de cea de-a VIII-a ediție a Hot Jazz Summit. Cum au decurs pregătirile
?

Fiind a VIII-a ediție, sigur că există o experiență importantă, dar cu fiecare ediție, totuși sunt condiții mai speciale, sunt surprize, sunt lucruri în exclusivitate și atunci nu se poate vorbi de o rutină a organizării în nici un caz. A fost și o ediție mai specială pentru mine, pentru că am luat pe cont propriu, chiar dacă suntem într-o rețea, împreună cu Sibiul, cu Alba Iulia și Clujul și Sibiul se știe este producătorul general, este a VIII-a ediție pe care o organizăm cu ei. Am avut puțin mai multă treabă, am luat pe cont propriu relațiile cu impresarii, deci au fost rezolvate personal contractele și asta mi-a luat sigur un volum mai mare de muncă. Plus că nu e domeniul meu de definiție. Se pare că totul e în regulă, muzicienii au sosit de ieri deja polonezii și marele Richard Galliano. Se pare că se simt foarte bine, urmează probele de sunet și mai ales întâlnirea cu publicul primei seri. Este o seară cu totul specială, nu că e prima, dar sunt trei trupe foarte interesante. Așa că emoțiile sunt pe măsură, chiar după opt ediții, dar cred că am limitat cât am putut de mult marja de risc sau de întâmplare și sperăm din suflet, eu respectiv, să mă destind și eu o dată cu publicul, pentru că deocamdată sunt în febra… și sunt pe o altă lungime de undă. Dar știu că în momentul în care începe jazz-ul, mă transform și mă poartă cu el.


Care sunt recitalurile așteptate de dumneavoastră?

Sigur sunt și eu subiectiv. Evident că este Richard Galliano, Lucian Ban și cu Mat Manieri, pentru că e primul muzician român care reușește să scoată un CD la ECM. Mă interesează foarte mult Omri Mor, pianistul din Israel, pentru că e unul dintre preferații lui Avishai Cohen, marele contrabasist israelian, care, la rândul lui, e unul dintre preferații mei. Mă interesează mult, sigur, Carlos Maza, vine cu un proiect din Spania cu totul special, plecând de la concerte simfonice, de la idiomuri simfonice, transformate în jazz, vă dați seama e un lucru foarte interesant și ziua a treia mă fascinează pentru că l-am auzit deja pe Zsolt Bende, un chitarist formidabil din Ungaria, care mi-amintește și o spun cu admirație și fără fir de ironie, când spun, îmi amintește de Pat Metheny nu înseamnă că există epigonism la mijloc, nu în nici un caz, dar atmosfera și căutarea sunetului, mi-aduce aminte cumva de Pat Metheny și bineînțeles în ultima zi, Omar Sosa este cel mai așteptat, împreună cu Richard Galliano, cele mai așteptate concerte. Omar Sosa pe care l-am urmărit foarte mult, el a cântat acum patru ani, deci în ediția 2009 a festivalului nostru, un proiect oricum foarte interesant, Africanos, dar acum vine cu un proiect cu totul nou și e chiar la începuturile acestui proiect, l-a lansat acum două luni și se numește New Afro-Cuban Quartet, performează alături de un alt nume ilustru al jazz-ului cubanez - care la rândul lui, cubanezii, pentru mine, după americani sunt pe locul doi, sau greu de spus pe locul doi, că sunt foarte interesanți cubanezii -, este vorba de Leandro Saint-Hill, un foarte interesant saxofonist, și bineînțeles Ernesto Simpson - un mare toboșar. În fine, sunt multe așteptările și de obicei n-am fost dezamăgiți, că se zice uneori m-am așteptat la altceva și n-a fost. Nu, pentru că sunt profesioniști, sunt deja foarte bine documentat și eu și când domnul Schimdt a făcut aceste propuneri, desigur că am fost extrem de interesat și sensibil la aceste propuneri.


Care sunt așteptările de la public?

Îmi cunosc foarte bine publicul. E crescut cumva de mine. O să par puțin infatuat, nu sunt infatuat, dar am trudit alături de ei și a readuce jazz-ul, ceea ce se întâmplă de zece ani foarte consistent și foarte sistematic prin programul asociației mele de jazz, Jazz Forum 03, cele 52 de concerte organizate strict de asociație și cele opt ediții de festival cred că au reușit să coaguleze un public de-a dreptul pasionat, bun cunoscător, entuziast de multe ori, dar și critic. E mai rar ocazia să fie critic, pentru că nu le ofer eu această ocazie să devină critici. În general am fost preocupat de lucruri foarte importante, să le aduc mari personalități, mari proiecte și proiecte foarte originale, asta caut eu. A cânta la nesfârșit standarde, sigur e o variantă, dar nu este cea mai bună variantă, ceea ce se întâmplă uneori în jazz-ul românesc și atunci sigur ca și organizator cauți proiecte originale, proiecte speciale, care creează această bucurie a diversității jazz-ului, pentru că există o diversitate a jazz-ului și de a scoate odată pentru totdeauna din nefericita sintagmă "o artă a snobilor și o artă închisă".


Câteva cuvinte despre această alăturare, jazz și teatrul Toma Caragiu.

Este una dintre cele mai firești alăturări, pentru că de la început și momentul când sigur eram directorul teatrului, cum se zice eu centram eu dădeam cu capul, dar nu era așa, pentru că în spatele meu în teatru erau colegii mei și din conducerea teatrului mă refer, dar erau și cei din staff-ul tehnic, un staff de care sunt foarte mândru, un sunet și o atmosferă, lumini, decoruri… la teatru e altă posibilitate și eu cred foarte tare că jazz-ul are nevoie de această atmosferă, de această apropiere a publicului.

Interviu realizat de Lucian Haralambie