Arhivă : Interviuri Înapoi

Horia Mihail în turneul 'Pianul călător'

Publicat: luni, 22 Aprilie 2013 , ora 14.51

Înainte de a pleca din București împreună cu "Pianul călător" în Moldova și Dobrogea pentru ultima parte a turneului său, pianistul Horia Mihail, acompaniat de Orchestra Națională Radio, s-a reîntâlnit cu publicul bucureștean vineri, 19 aprilie 2013, la Sala Radio, unde a interpretat Concertul nr. 4 pentru pian și orchestră în Sol major de Beethoven sub bagheta dirijorului Jin Wang. Detalii despre turneu, despre alegerea programului dar și a destinației finale am aflat dintr-un interviu cu Horia Mihail.


Care sunt până acum impresiile dumneavoastră despre turneul din acest an și ce așteptări sperați să se împlinească până la final?

Am să încep cu sfârșitul întrebării dumneavoastră. Aștept ca lucrurile să meargă exact cum trebuie și "Pianul călător" numărul 3 să ajungă cu bine, după concertele pe care le vom susține împreună la destinația finală, în Tulcea. Au fost lucruri bune în acest turneu. În primul rând, am fost foarte plăcut surprins de faptul că au venit mai mulți spectatori la recitalurile mele - și asta absolut în toate locurile pe care le-am vizitat. Au fost surprize de proporții și în Sânnicolau Mare, unde am debutat pe "Pianul călător" numărul 2. Acolo țin minte că erau vreo 30 de persoane care stăteau în picioare, m-am gândit că vor pleca la pauză dar n-au făcut-o! Parcurile, iarăși, au reprezentat o experiență nouă pentru mine, o experiență foarte bună - atât în Cișmigiu, cât și în Herăstrău unde am cântat Beethoven s-au strâns câteva sute de persoane, care au stat în foarte mare liniște și foarte atenți și au ascultat. Iată că se poate și în România - lucru îmbucurător! Am repetat cu maestrul Jin Wang deja de trei ori, așa cum îmi place - trebuie să recunosc -, cu cât sunt mai multe repetiții, cu atât este mai bine, chiar dacă atât muzicienii orchestrei, cât și noi doi cunoaștem lucrarea foarte bine. Ne-am întâlnit pe foarte multe idei, iar Orchestra sună excepțional.


Referitor la Beethoven, ați ales muzica lui atât pentru recitaluri, cât și pentru concertul cu orchestra. De ce chiar Beethoven? Are un rol special pentru dvs. acest compozitor?

Mi-a plăcut dintotdeauna Beethoven - indiferent dacă vorbim despre creațiile sale pentru pian, ori cvartete, ori simfonii. Îmi place dinainte de a deveni muzician, înainte de a începe să studiez. Ascultam când eram foarte mic - la 4-5 ani - cu foarte multă plăcere simfoniile de Beethoven cu acele LP-uri celebre într-o vreme, Orchestra Filarmonicii din București dirijată de George Georgescu. Mai mult decât atât, câteodată chiar dirijam simfoniile care-mi plăceau foarte mult, organizând mici spectacole acasă. Sora mea, mai mică decât mine, vindea biletele membrilor familiei, cu 2 lei biletul, aranjam scaunele și eu dirijam. Dirijam un pick-up, dar dirijam cu andreaua de lemn a bunicii mele. Vă dați seama că mi-a intrat în suflet foarte puternic acest compozitor. În ciuda faptului că - și asta am mai spus-o în mai multe instanțe - studiul acestor sonate-șlagăr a fost foarte interesant pentru mine, nu a fost un studiu de fapt, ci a fost și este o continuă căutare. Cu toate acestea mă simt extraordinar alături de Beethoven.


Și pentru destinația finală, cum ați ales Tulcea?

A fost o decizie luată de doamna Oltea Șerban-Pârâu, redactor-șef la Radio România Cultural. Pentru primul "Pian călător" am ales eu destinația - Mediaș, pentru al doilea a ales Președintele director-general al Radio România din acea vreme - Sânnicolau Mare și iată că a venit și rândul orașului Tulcea. E foarte interesant, am primit deja mesaje de la diverși tulceni, care ne întreabă în ce condiții pot folosi pianul pentru diverse manifestări. Sunt convins că este un loc unde va fi folosit foarte intens și "Pianul călător" numărul 3 se va simți foarte bine revenind la viață.

Interviu realizat de Andreea Chiselev