Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu baritonul Bogdan Baciu

Publicat: joi, 18 Aprilie 2013 , ora 9.23

În 4 aprilie 2013, baritonul Bogdan Baciu a interpretat partea solistică din lucrarea "Carmina Burana" de Carl Orff pe scena filarmonicii din Düsseldorf alături de soprana Aisha Tümmler și de tenorul Raphael Pauss. Absolvent a două Facultăți opuse, al Facultății de Inginerie "Aurel Vlaicu" din Arad și al Academiei de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, Bogdan Baciu și-a aratăt calitatea artistică fiind admirat și apreciat de către publicul german.


Este pentru prima dată când interpretezi acestă cantată profană Carmina Burana?

Nu este pentru prima oară cînd interpretez partea solistică a baritonului din Carmina Burana. Am cântat-o și în România, mai exact la Filarmonica din Târgu Mureș. Debutul meu solistic în această lucrare a fost însă precedat de abordarea ei în Corul Filarmonicii din Arad, unde am activat ca și corist vreme de patru ani și unde ascultam cu plăcere de fiecare dată părțile solistice și de ce să nu recunosc, visam ca într-o zi să cânt ca și solist.


Deci să înțeleg că părțile corului ți-au fost cunoscute atât cu dificultățile muzicale pe care le cere paritura, cât și textuale. Ce poți spune despre prima strofă, care dealfel se repetă și la sfârșitul lucrării cu o bravură impozantă?

E bine știut, datorită dramatismului și a orchestrației bogate, că motivul primei strofe, care dealtfel se repetă în ultima strofă, reprezintă coloana sonoră a numeroase filme și reclame de televiziune. De obicei "O Fortuna" este asociată cu situații dramatice și cataclismice. Dramatismul este realizat prin utilizarea unei orchestre impresionante, cu un număr mare și variat de instrumente de percuție. Fortuna, zeița norocului în Imperiul roman, este portretizată ca fiind schimbătoare precum este luna, nestatornică, ridicând pe cineva pe culmi sau coborându-l în praf, distrugând omul în sărăcie sau în bunăstare, o formă fără contur…


Ce a
însemnat pentru tine colaborarea cu filarmonica din Düsseldorf?

Am acceptat invitația Filarmonicii din Düsseldorf ca pe o provocare, având în vedere că în ultimul an m-am axat în principal doar pe repertoriul de operă la DOR (Deutsche Oper am Rhein). Fiind o noutate, am căutat să mă prezint cât mai bine și să transpun auditoriului cât mai veridic partea scrisă pentru bariton. O altă provocare a fost faptul că a trebuit să cânt într-o sala de concerte impozantă, așa cum este Tonhalle din Düsseldorf, care are o capacitate de 2500 de locuri (toate vândute).


Provocarea de a cuceri și captiva atenția unui public nou a fost ușor de realizat?

Publicul care merge la Filarmonică este diferit de cel care merge la Operă, așa că la Tonhalle m-am aflat în fața unui public nou. Eu aveam de spus o poveste cât mai credibilă iar publicul avea să primească și să înțeleagă cele spuse de mine. Am simțit publicul foarte cald și receptiv. Cred că până la urmă am vorbit aceeași limbă și am fost pe aceeași frecvență, judecând după reacțiile și aplauzele finale.


Carmina Burana este o lucrare scrisă pentru cor mixt, cor de copii și trei soliști. Ce anume ai apreciat la colegii tăi, Aisha Tümmler și Raphael Pauss și la întregul ansamblu?

Cu Aisha Tümmler sunt coleg la Deutsche Oper am Rhein, iar cu Raphael Pauss am colaborat anul trecut într-o producție de operă. Pot să spun că, din punct de vedere profesional și colegial, avem o relație foarte bună, ambii fiind foarte talentați, lucru observat și din prestația lor în Carmina Burana.

Cu orchestra sunt destul de familiar, deoarece Düsseldorfer Philarmonie este aceeași orchestră care activează și la Deutsche Oper am Rhein. O mare surpriză pentru mine a fost Corul, care m-a impresionat atât cantitativ, cât și calitativ. Într-un cuvânt, soliștii, corul și orchestra au fost la înălțime și au dat dovadă de o mare ținută artistică.


Cum a fost colaborarea cu dirijorul Leslie Suganandarajah?

Trebuie să spun ca dirijorul Leslie Suganandarajah a dat dovadă de un real profesionalism. M-am simțit foarte bine și sigur pe parcursul întregului Concert. Nu este lucru ușor să ții în mână orchestra, corul și soliștii concomitent și în același timp toți să fie împreună. Am simțit tot timpul că a fost foarte atent și receptiv la fiecare respirație și la fiecare intenție de-a mea, lucruri care pentru un solist înseamnă siguranță și relaxare pe scenă.


Această lucrare bazată pe melodii și texte medievale este o lucrare dificilă care cere nu numai o foarte mare energie, dar și o bravură ieșită din comun. Cum ți-ai dozat această sursă de energie având în vedere că rolul baritonului este nu numai cel mai dificil dar și foarte lung?

Într-adevăr, este o lucrare destul de solicitantă și foarte complexă pentru bariton. De la cântatul ușor și tenoral în unele părți, până la dramatismul exploziv din "Estuans interius" și până la cântatul în falsetto în "Dies, nox et omnia", vocea trebuie dozată, transformată și adaptată conform cerințelor partiturii. În spatele unei interpretări de succes stă o muncă desfășurată pe mai multe planuri, începând cu citirea partiturii, punerea în voce, ajustarea reflexelor, dezvoltarea memoriei musculare și până la pronunția textului, fiind binecunoscut faptul că lucrarea este scrisă în latină, germana medievală și în provensala veche.


Atmosfera piesei este foarte controversată cu subiecte despre natură, dragoste, beție, de la lirismul naiv până la ironia umorului popular. Poți să ne spui care au fost sentimentele tale în timpul interpretării?

Având în vedere că în lucrare se cântă despre o multitudine de lucruri și stări, fiecare moment trebuie abordat diferit. În "Omnia sol temperat" am fost un tânăr naiv, îndrăgostit, care vede viața în roz și e puternic influențat de schimbările pe care le aduce venirea primăverii. În "Estuans interius (Mă mistui în interiorul meu) îmi dau seama de perenitatea vieții și a existenței, o arie de un puternic dramatism.

Urmează cel ce se autodenumește Abbate de Cucaniensis, un sfetnic al bețivilor și adept al pierzaniei, curând victimă a depresiei fără întoarcere. Depresia continuă în "Dies, nox et omnia" și se transformă în autovictimizare și nebunie, totul este împotriva mea, nimic nu mă mai bucură și nimic nu mă poate scoate din starea în care mă aflu.


Ziarul local Rheinische Post - D
üsseldorf te-a numit "vârful soliștilor cu o virtuozitate de mare clasă". Cum vezi tu acest clasament solistic?

Am fost foarte bucuros și onorat în același timp de cele scrise în Rheinische Post - Düsseldorf. Complexitatea rolului scris pentru bariton, îți conferă ca interpret șansa de a arăta mai multe aspecte artistice și acesta poate fi un avantaj față de celelalte două voci, soprană și tenor. Să nu minimalizăm însă meritele celor doi colegi ai mei, care au fost cel puțin la același nivel la care m-am prezentat și eu.


Mulțumesc pentru interviul acordat și îți doresc succes mai departe pe scena Operei din Düsseldorf!

Și eu îți mulțumesc pentru interviu și urări și, de ce nu, să ne auzim cât mai curând!!!

Interviu realizat de Dr. Corina Kiss, Düsseldorf