Arhivă : Interviuri Înapoi

Cântăreți români peste hotare - interviu cu mezzosoprana Roxana Constantinescu

Publicat: marți, 5 Iunie 2012 , ora 16.02
A plecat din România în 2003 când a câștigat, prin Programul Erasmus, o bursă de studii la Universitatea de Muzică și Arte Frumoase din Viena. Din 2007 și până în 2010, Roxana Constantinescu a fost solista Operei de Stat din Viena unde a apărut în spectacole cu operele «Bărbierul din Sevilla» de Gioachino Rossini, «Nunta lui Figaro» și «Don Giovanni» de Wolfgang Amadeus Mozart, «Povestirile lui Hoffman» de Jacques Offenbach, «Boris Godunov» de Modest Mussorgski, «Faust» și «Romeo și Julieta» de Charles Gounod și «Ariadna la Naxos» de Richard Strauss. În aceste spectacole și în multe altele a avut privilegiul să colaboreze cu dirijori importanți din lumea operei precum: Seiji Ozawa, Marco Armiliato, Bertrand de Billy, Adam Fischer, Franz Welser Most, Sebastian Weigle. Din 2010 Roxana Constantinescu continuă să activeze la Opera de Stat din Viena - ca invitată - derulând totodată contracte în Statele Unite ale Americii la Operele din Los Angeles, Dallas și Minneapolis, în Franța la Teatrul Capitole din Toulouse și în multe alte centre muzicale europene ca interpretă de vocal simfonic. O carieră plină de proiecte, câteva dintre ele dezvăluite în interviul pe care Roxana Constantinescu a avut amabilitatea să mi-l acorde la una dintre repetițiile premergătoare spectacolului din 1 iunie 2012 cu «Cenușăreasa» de Gioachino Rossini de la Opera bucureșteană. «Cenușăreasa» la Minneapolis și la București

Angelina este un rol pe care l-ați mai interpretat și la Opera Minnesota din Minneapolis cu cronici favorabile și acum iată la București. Cum vi se pare această montare și cum a fost cea din Statele Unite ale Americii ?

Este o plăcere să fiu și să cânt acasă. Este prima mea revenire la Opera Națională București de la plecarea în 2003, ultima mea apariție a fost de fapt un examen de licență pe această scenă cu « Liliacul » în rolul Prințului Orlovski. «Cenușăreasa » este una dintre operele mele preferate, am avut experiențe minunate la Minneapolis. In 2010 a fost debutul meu american pe o scenă a teatrului liric în Statele Unite și a fost unul de succes. Montarea a aparținut lui Doug Varone - un faimos coregraf din New York. Prin urmare au fost multe momente de dans în acea producție, pot spune că totul se-ntampla în pași de dans. Doug Varone a lucrat mai mult pe imagine și mai puțin pe interrelaționare rezultând o producție plastică, frumoasă de privit, cu costume à la Disneyland, în perfectă armonie cu acel spectru al fanteziei, al poveștii.


Cu atâtea momente dansante nu v-a fost greu dumneavoastră și partenerilor de scenă să cântați dificilele pasaje de virtuozitate rossiniene ?

Este o provocare tehnică permanentă datorită virtuozității și coloraturilor din partitură. Mi-a fost greu în primele repetiții, evident am fost mai prezentă la sala de sport și am pus accent pe ceea ce înseamnă respirația și economisirea efortului pe parcursul operei. A fost destul de dificil cu atâtea mișcări de balet dar această producție, a arătat bine și am reușit să cântăm fără să ne pierdem suflul.

Cum vi se pare montarea de la București ?

Cumva este opusul celei din Statele Unite ale Americii fiindcă aici este vorba de interrelaționare, este respectat cuvântul și servită povestea, este o concepție regizorală bazată mai mult pe miezul dialogului și al poveștii decât pe imagine. Nu am avut ocazia unei repetiții generale și nu se va întâmpla, fiind o perioadă de repetiții foarte scurte, oarecum schițate. Voi întâlni corul și orchestra direct în spectacol. Este important să construim împreună este o regie de ansamblu și mă bucur să am colegi precum Marian Pop, Petre Burcă, Gheorghe Vlad, Antonela Bârnat, Rodica Vică. « Cenușăreasa » este o operă comică, hazlie și este foarte important să fim pe fază, să improvizăm și să aducem amprenta personală la ceea ce se întâmplă pe scenă.


Montări pe scenele lumii

Pentru că vorbim de montări îmi puteți spune care dintre producțiile la care ați participat v-ați simțit cel mai bine, care v-a plăcut cel mai mult?

Cred că atunci când o montare servește muzicii, când nu se pune împotriva muzicii sau împotriva frazărilor, dintr-o dată este o montare bună. Au fost multe spectacole frumoase, îmi aduc aminte, acum, tot o producție de la Minneapolis - premiera cu « Werther » de Jules Massenet. Am debutat în rolul Charlotte în acest an în ianuarie și a fost o producție extrem de romantică, cu o scenografie foarte simplă dar cu costume absolut minunate în stilul secolului al-XIX-lea, extrem de feminine -în ceea ce mă privește - și m-am bucurat să-l am în rolul lui Werther pe James Valenti - un coleg deosebit. E foarte important să te simți bine, mi-e foarte greu să spun că e doar din cauza regiei sau doar din cauza dirijorului sau al colegilor, trebuie să fie un pachet să vină din toate părțile, să te ia un val de plăcere de-a fi pe scenă și de-a cânta în producția respectivă. Werther aș spune, poate, favorită în top astăzi, vineri poate voi spune chiar Cenușăreasa de la București.


Agreați montările clasice sau pe cele moderne?

Este o chestiune de gust, montările moderne sunt relative pentru că unele sunt chiar foarte bune și-mi place să fiu provocată ceea ce fac multe montări moderne. Cred în aportul fiecărui cântăreț ca și actor. E foarte important. Îmi place să cred că în opera de astăzi cântărețul nu se mai justifică doar prin potența vocală și tehnică, el este și actor - un mesager al dramei respective. Nu cred în regiile statice și nici în montările moderne doar de dragul de a fi deosebite, devenind uneori, metaforic vorbind, vulgare.


Dirijori care mi-au marcat cariera

Spuneți-mi câteva cuvinte despre colaborarea cu dirijorul de vineri seară - Adrian Morar.

Am avut o singură întâlnire până acum, dar l-am cunoscut acum 10 ani când debutam la Opera Națională București în Lola din « Cavalleria rusticana » de Pietro Mascagni. Este un artist minunat, foarte flexibil, un muzician care ascultă, urmărește, nu se impune prin rigiditate. Evident este vorba tot timpul de un compromis, de un balans și o armonie dintre interpret și dirijor, cred că asta va fi posibil în spectacolul de vineri cu Adrian Morar pentru că este un muzician desăvârșit și iubește opera, cântăreții.


Ați colaborat cu mulți dirijori importanți. Care a fost, din punctul dumneavoastră de vedere, ce mai fructuoasă colaborare?

Dirijorul de la care am învățat cel mai mult și căruia îi datorez o relație de colaborare foarte intensă și cu care am fost recent într-un turneu în America de Sud este Helmuth Rilling - fondatorul Academiei Bach din Stuttgart și al multor Academii Bach din lume, renumit a fi un « guru » al muzicii Bach. El este cel care mi-a deschis ochii în repertoriul muzicii vocal-simfonice și în special al oratoriului. Am cântat toate lucrările cunoscute ale lui Bach : « Mathaeus Passion », « Johannes Passion », Missa în si minor, multe cantate. Maestrul Rilling mi-a arătat subtextul în muzica lui Bach și ce înseamnă abordarea acestui stil muzical pentru că este ceva aparte. Am concertat cu Helmuth Rilling chiar acum două săptămâni în Teatrul Colon din Buenos Aires cu Missa în si minor de Johann Sebastian Bach. Am avut o claborare frumoasă și cu Pierre Boulez. L-am cunoscut la Chicago unde am lucrat la creația lui Stravinski - « Pulcinella » cu Chicago Symphony, o colaborare din care au rezultat concerte la Carnegie Hall din New York și Chicago Hall și o înregistrare nominalizată pentru premiile Grammy. Pierre Boulez este un dirijor cu o mare experiență, la rândul său compozitor, o persoană cu o minte extrem de deschisă și lucrul acesta s-a simțit întotdauna în relația lui cu soliștii. L-aș mai aminti pe Seiji Ozawa - cel care mi-a dat ocazia să debutez în Cherubino din « Nunta lui Figaro », operă mozartiană cu care am fost într-un turneu în Asia unde el era văzut ca un zeu, era primit ca un star pop.


Parteneri de scenă

Dintre partenerii cu care ați colaborat pe care i-ați aminti?

Sunt foarte mulți… am învățat enorm de la Ferruccio Furlanetto, am cântat cu el în « Italianca în Alger » și Boris Godunov. Datorită regiei eram foarte aproape de el, puteam să simt cum respiră și am putut astfel să prind mici trucuri tehnice. Am mai colaborat cu Edita Gruberova în « Ariadna la Naxos », cu Dolora Zajick și Agnes Baltsa în « Jenufa », cu Samuel Ramey în « Povestirile lui Hoffmann » de la care am învățat ce înseamnă articularea textului, ce înseamnă să transmiți sentimente extrem de puternice prin culoarea vocală.


Proiecte

Urmează o revenire la Los Angeles unde am debutat anul trecut cu Despina din « Cosi fan tutte » de Mozart - a fost debut de teatru și rol. Voi reveni chiar în această vară și voi cânta Zerlina într-o producție de « Don Giovanni » dirijată de James Conlon și de Placido Domingo. Va mai fi debutul meu în Tokyo la National Theatre în Rosina din « Bărbierul din Sevilla » de Rossini - un rol pe care l-am cântat deseori și la Opera de Stat din Viena și mai multe concerte alături de Helmuth Rilling cu care voi cânta foarte mult Bach. Vor mai fi, probabil, niște apariții la Paris în Cenușăreasa și … vom vedea ce se mai întâmpla.


Hobby-uri

Când nu se află în pregătirea unui spectacol sau recital cum își petrece timpul liber mezzosoprana Roxana Constantinescu?

Merg foarte des la muzee, chiar și acasă - însemnând în momentul de față Viena. Mă aflu, în fiecare pauză dintre contracte, într-un muzeu, de obicei Leopold Museum unde este o colecție extraordinară a lui Egon Schiele, unul dintre pictorii mei preferați sau în Albertina Museum. Îmi place să merg la muzee, să iau pulsul unui oraș, ascult foarte multă muzică de jazz - îmi place Kurt Elling, Dianne Reeves - este o muzică pe care o apreciez enorm prin natura improvizației și a libertății pe care o oferă interpretului.

Am cunoscut o persoană draguță, inteligentă și modestă în ziua în care am realizat acest interviu. Am cunoscut-o pe 1 iunie 2012 și pe cântăreața Roxana Constantinescu - interpreta Angelinei în spectacolul cu opera « Cenușăreasa » de Gioachino Rossini - o muziciană rafinată, o mezzosoprană cu un timbru plăcut și cu o bună tehnică vocală, o prezență scenică placută, o excelentă parteneră pentru soliștii celorlate personaje de basm : Gheorghe Vlad - Don Ramiro, Marian Pop - Dandini, Petre Burcă - Don Magnifico, Rodica Vică - Clorinda și Antonela Bârnat - Tisbe. Cu toții au evoluat sub bagheta dirijorului Adrian Morar pe scena Operei Naționale București.


Jeanine Costache