Arhivă : Interviuri Înapoi

Irinel Anghel, despre SIMN 2012

Publicat: vineri, 18 Mai 2012 , ora 13.35

În 2012, Festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi se desfășoară între 19 și 27 mai, sub semnul suprarealismului. Mai multe detalii de la directorul artistic al festivalului, compozitoarea Irinel Anghel.

Ce se ascunde sub moto-ul ediției din acest an al Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi - "este ceea ce este"?

"Este ceea ce este" lansează invitația și provocarea de a accepta pășirea într-un teritoriu necunoscut, un teritoriu imprevizibil, un teritoriu pe care noi l-am dedicat suprarealismului, de tot ceea ce depășește modelele și convențiile pe care le cunoaștem, pentru a ne lăsa deschiși să aflăm ceea ce nu cunoaștem și pentru a ne trezi curiozitatea și a ne înfrânge frica de necunoscut și, în același timp, este o invitație la a aprecia și la a iubi toate manifestările și toate exprimările creativității artistice, așa cum sunt ele propuse de muzicieni - autori și interpreți invitați ai acestui festival, ai acestei ediții.


Ce aduce nou ediția din acest an? Sau ați putea spune că totul este nou?

Cred că există o mare doză de noutate, de originalitate. Creativitatea artiștilor a fost stimulată de tema propusă, cea suprarealistă, și, astfel, ne putem întâlni cu experiențe originale, precum spectacol în vitrină, operă science-fiction - sunt foarte multe evenimente în care granițele se dizolvă între arte, între muzică și teatru, și dans. Este foarte multă tehnologie implicată în proiectele propuse de artiști - proiecții video, light design cu laser; sunt multe noutăți pe care muzica nouă le absoarbe în această ediție, din multe alte zone, din multe alte teritorii artistice de exprimare, care sunt, de fapt, cele ale zilelor noastre, sunt cele actuale, ale secolului XXI.


Ați ales ore de începere inedite pentru fiecare concert: 18 și 31 de minute, 21 și 3 minute, 19 și 17 minute. Ce simbolizează acestea?

Este - intenționat - o personalizare. Fiecare concert are propria lui oră, orele nu se repetă. Este un joc creativ, și el suprarealist până la urmă, al directorului festivalului. Mi-am permis să mă joc chiar și cu caietul program și cu această dispunere a orelor. Cumva, vine în prelungirea faptului sau a constatării că în România - și avem un spația în care "este ceea ce este" cumva ne ajută să integrăm tot ceea ce se întâmplă - evenimentele nu încep niciodată la oră fixă, decât la Sala Radio, unde sunt transmise în direct.


Care sunt evenimentele pe care le-ați recomanda publicului în mod special și cine sunt câțiva dintre artiștii invitați ai acestei ediții?

Avem un concert de deschidere spectaculos, cu grup de copii din Corul de Copii Radio și ansamblu de percuție, cu compozitori tineri, la Studioul de Operă al Universității Naționale de Muzică București. Sunt spectacole în vitrină la Căminul Artei, în colaborare cu Uniunea Artiștilor Plastici, în care publicul este afară și asistă la un performance sonor ce se întâmplă în interiorul unei expoziții, într-o vitrină, luminată - acest spectacol este la ora 21,00.

Apoi, avem un invitat care ne este foarte drag, un prieten al muzicii românești, Barrie Webb din Anglia, care își continuă proiectul cu Barrie și Barbie, un proiect susținut de British Council, este un serial suprareal - de data aceasta Barrie Webb are o viziune mult mai extinsă, mai complexă decât cea de anul trecut, deci se întrevede chiar un serial pentru care acesta este episodul al doilea, aceasta în data de 20 mai.

O operă suprarealistă de George Balint, la Palatul Cantacuzino, pe texte de Pitagora și …, iată o alăturare extrem de incitantă, care pune foarte multe întrebări și stârnește curiozitate; o operă SF la Palatul Voievodal, la Curtea Veche - o tabără extraterestră dă un bal pentru pământeni, publicul intră printr-o ambasadă extraterestră, ca să obțină viza - este deci o operă electro-operă, cu voci transformate, procesate live, cu proiecții arhitecturale cu lasere - va fi în 21 mai, seara, la ora 20,30.

Se cântă cu păsări la Opera Națională București, Kaoss Birds in NowHere'sVille, un subtitlu este "Papageno și Papagena în orașul lui aici și acum". Păsările sunt reale, papagali și canari, care sunt preluați și procesați în timp real, iar acest cântec este suportul spectacolului în care muzicienii intră în dialog cu lumea naturală, cu lumea sălbatică, dacă putem să gândim în acest fel. Este iarăși o experiență aventuroasă, pentru că păsările pot oferi surprize, dar de fapt asta este tema festivalului și ne-am asumat-o.

Sunt două concerte importante la Sala Radio, cu orchestrele și corurile Radio - Orchestra Națională, Orchestra de Cameră. La Orchestra de Cameră sunt multe prime audiții cu soliști, cu Mario Caroli (Italia), cu Eduardo Terol (Spania). Iarăși, spectacole multimedia - al Maiei Ciobanu, al lui Cătălin Crețu -, video, actorie, copii, dans și multe alte surprize ce țin atât de partea de performanță, cât și de partea de decor.

Dan Dediu prezintă un proiect extrem de atractiv și este cumva o avanpremieră a operei ce se va monta la Opera Națională București la sfârșitul anului, pe Scrisoarea pierdută a lui Caragiale, de data aceasta va fi o avanpremieră - secvențe din această operă music-hall, care se intitulează Momâi și mumii - o abordare evident suprarealistă, postmodernă a lui Dan Dediu.

Un spectacol extrem de complex, în care frica seduce și seducția naște frică va fi la Teatrul Național, la Sala Amfiteatru, sâmbătă, 26 mai, pentru ca închiderea să propună un spectacol care îi aparține lui Corneliu Dan Georgescu, se numește Decor audio-video cu și pentru o iluzie de femeie - este un spectacol pentru care autorul a dat puține indicii publicului; evident că noi cunoaștem proiectul, dar pentru public el se dezvăluie la premieră, deci vom lăsa această undă de mister pe care autorul și-a dorit-o.

Interviu realizat de Andreea Chiselev