Arhivă : Interviuri Înapoi

Muzica lui Enescu, foarte bine primită în Franța

Publicat: marți, 14 Februarie 2012 , ora 14.42

Trio-ul "Brâncuși", alcătuit din pianista Mara Dobrescu, violoncelista Laura Buruiană și violonista Satenik Khourdoian, a înregistrat de curând în Franța, pentru casa de discuri ZigZag Territoires, lucrările de gen ale lui George Enescu. Detalii aflați din interviul următor, acordat pentru Radio România Muzical, de pianista Mara Dobrescu.


Doamnă Mara Dobrescu, noul an se anunță pentru dumneavoastră unul încărcat de proiecte muzicale. În urmă cu câteva zile ați interpretat pe scena Sălii Cortot din Paris Cvartetul op.30 de Enescu, împreună cu câțiva muzicieni francezi. Cum ați descrie muzical acest opus dedicat compozitorului Gabriel Faure și cum este primită muzica lui Enescu în Franța?

Muzica lui Enescu în Franța este foarte bine primită, și asta spre bucuria mea și a tuturor muzicienilor români. Acest concert a fost o adevărată sărbătoare deoarece, lucrând acest trio cu muzicieni ai Ansamblului Orchestral din Paris, am descoperit acest cvartet pe care nu îl cunoșteam și ne-am simțit absolut într-o lume aparte, mi-a făcut foarte mare plăcere să pot intra în acest univers. Desigur, în această lucrare Enescu se inspiră pe undeva din lumea creativă a lui Faure, dar creând, bineînțeles, un cu totul alt univers, și ceea ce ne-a marcat foarte mult este că Enescu are o precizie în ceea ce-și dorește ca tempo, ca nuanțe, atât de mult încât, până la urmă, ne-am dat seama că această lucrare ar dori să fie ca și cum ar fi inspirată în acel moment, nu știu cum să vă spun… foarte multe indicații de tempo. Ne-am întrebat dacă oare într-adevăr trebuie schimbat tempoul la fiecare două măsuri, cum este indicat, dar ne-am dat seama că Enescu ar fi vrut ca această lucrare să fie interpretată - cum se spune, de fapt, și în lucrările lui Chopin - într-un mod absolut liber și improvizat.


Tocmai ați încheiat înregistrările la un compact-disc cuprinzând Triourile cu pian de George Enescu. Prin ce vă atrage genul cameral și cum a decurs lucrul în cadrul Trio-ului Brâncuși?

Aceste lucrări pe care le-am înregistrat și care vor fi puse acum la dispoziția auditorilor și melomanilor sunt două triouri foarte puțin cunoscute de către marele public, deoarece cred că partiturile nu mai pot fi găsite în comerț. Aceste lucrări - și aici țin foarte mult să mulțumesc pianistei Ilinca Dumitrescu, cea care ne-a ajutat foarte mult să obținem aceste partituri din partea Muzeului Enescu - nu au mai fost cântate de foarte mult timp. Chiar Trio în sol minor, care este un trio de tinerețe - Enescu avea pe atunci numai 17 ani - există numai în manuscris. Profesorul universitar doctor Vasile Țugui ne-a ajutat foarte mult scriind știmele acestui trio. Am fost foarte mult susținute de aceste două personalități, cât și de Institutul Cultural Român, care ne sprijină în promovarea acestui proiect prin organizarea unor concerte la Londra, în Italia, Portugalia, la Bruxelles. Suntem foarte bucuroase pentru că am dori prin această înregistrare să aducem la lumină minunatele pagini ale celor două triouri de Enescu - cel în sol minor și cel în la minor, cât și ale Serenadei, partitură găsită de celebrul violonist Sherban Lupu și tipărită la Londra, în anul 2005.

Interviu realizat de Alexandra Cebuc