Arhivă : Interviuri Înapoi

Capela de Stat din Berlin - interviu cu Volker Sprenger, violist și membru în Consiliul de conducere

Publicat: vineri, 7 Decembrie 2012 , ora 10.13

 

Una din cele mai vechi orchestre din lume, datând din Germania secolului al XVI-lea, a fost dirijată de Mendelsohn, Meyerbeer, Richard Strauss, Wilhelm Furtwangler sau Herbert von Karajan. A început ca orchestră de curte și a devenit orchestră de operă. Astăzi cântă atât repertoriul liric, cât și cel simfonic și a primit numeroase premii care au recompensat-o pentru calitatea interpretării. Capela de Stat din Berlin este, de fapt, sau în principal, sau în egală măsură ansamblul Operei de Stat din orașul german și o orchestră de concert a cărei istorie merge foarte departe înapoi în timp. Volker Sprenger, violist și membru în Consiliul de conducere, este cel care ne-a vorbit despre formația din care face parte.


Este într-adevăr una din cele mai vechi orchestre din lume, care a fost atestată documentar în anul 1570. Se poate spune că istoria a început însă atunci când Frederic cel Mare a înființat opera regală, opera Unter den Linden, în 1742. De atunci, Capela de Stat din Berlin există atât ca orchestră de operă, cât și ca orchestră de concert.


Ansamblul a fost dirijat deseori de Richard Wagner. Cât de importante au fost acele momente pentru formație, ca și pentru istoria ei?

A avut cu siguranță o semnificație deosebită, faptul că Wagner ne-a condus în lucrări proprii - este vorba de premiera cu Olandezul zburător și de o serie de repetiții Tristan și Isolda. Și astăzi este deosebit de important pentru noi faptul că sunt mulți compozitori care ne aleg pe noi pentru a le interpreta creațiile - colaborăm cu Pierre Boulez, compozitor desigur dar și dirijor, și care ne-a condus și într-un ciclu dedicat simfoniilor lui Mahler. Dirijorul nostru șef, Daniel Barenboim, a stabilit un repertoriu care cuprinde relativ des și lucrări de Eliot Carter, autorul american în vârstă de 105 ani.


Ansamblul Operei de Stat din Berlin, Capela este și un ansamblu care susține frecvent concerte. Nu este greu de făcut schimbarea între aceste două tipuri de muzică atât de diferite - una, destinată în principal să acompanieze, alta cu vocea ei proprie?

Eu simt că aceasta ne îmbogățește, și fără a dori să par înfumurat, cred că orchestra noastră este de un fel destul de rar, tocmai pentru faptul că poate îmbina aceste două genuri de activitate și le poate face la un nivel înalt pe ambele. Capela de Stat din Berlin este în același timp o orchestră de concert independentă, care evoluează atât în Germania, cât și în turnee internaționale, și un ansamblu care interpretează operă într-un stil irepetabil. Pentru mine personal aceasta este o circumstanță foarte fericită, mai ales că poate duce la colaborări extraordinare - mari dirijori doresc să facă operă cu noi: Claudio Abbado, Zubin Mehta, Sir Simon Rattle, care este dirijorul Filarmonicii din Berlin, vin la noi pentru că știu că putem interpreta creația lirică la un standard foarte bun. Putem servi, așadar, două tipuri de muzică într-adevăr diferite - cea autonomă și cea care poate avea și rolul de însoțitor.

Este vorba și de anumite calități pe care această dublă activitate ni le educă: viteza de reacție, felul în care răspundem unor lucruri neprevăzute, pentru că două spectacole de operă nu seamănă niciodată între ele. Dacă este posibil ca, făcând concerte într-un ritm destul de stabil, ele să fie oarecum similare, o reprezentație lirică este întotdeauna ceva diferit. Asta ne solicită abilitatea de a reacționa rapid, ne cere să fim spontani și atenți, ceea ce se răsfrânge în calitatea muzicii pe care o facem. La fel, perfecțiunea tehnică a unui concert pe podium este prezentă și în fosa operei. Consider că este minunat, și ne face plăcere și ne bucură tocmai faptul că interpretăm ambele tipuri de muzică. Există trei teatre de operă în Berlin - Opera Comică, Opera Germană și Opera de Stat, și cred că este interesant faptul că singura orchestră lirică din orașul nostru care are un nume propriu suntem noi - Capela de Stat din Berlin. Este drept că aceste ansambluri nu sunt atât de prezente pe scena de concert cum ne bucurăm noi că putem fi.


Revista germană Opernwelt a numit de cinci ori ansamblul berlinez ca fiind orchestra anului; el a mai câștigat prestigiosul premiu Furtwängler, Marele Premiu al Discului, un Grammy și un premiu Echo. Ce calități au, așadar, muzicienii Capelei de Stat din Berlin, sau ce calități le trebuie celor care doresc să devină membri?

Concursurile noastre au câteva probe, fiecare, eliminatorie, în care candidații interpretează un concert din perioada clasică, apoi unul romantic, apoi fragmente din literatura pentru orchestră, din muzica pe care, în fond, va urma să o cânte zilnic, cu care își va câștiga existența, dacă vreți. Suntem atenți și la felul în care este cântată muzica, și la culorile pe care le poate scoate interpretul din instrumentul său, la frazarea muzicii. Ați întrebat și de calitățile umane ale noilor membri - cred că este vorba de dorința de a se integra, de a pune cunoștințele sale în slujba întregului, a orchestrei. Uneori acest lucru trebuie învățat - este, într-un fel, ca în sportul de performanță. Studiezi mult, te pregătești mult, dar singur, te bazezi, depinzi de tine însuți, iar apoi trebuie să aduci toate aceste realizări în sunetul general al orchestrei - ceea ce nu poți învăța la școală.


Am avut bucuria de a-i asculta pe membrii Capelei de Stat din Berlin în cele două concerte pe care le-au susțint în Festivalul Enescu din 2011 și am admirat, personal, coeziunea dintre artiști: au cântat, mi s-a părut, ca unul, au sunat ca unul. Volker Sprenger, cum definiți sunetul acestei orchestre?

Este mai greu de descris așa ceva în cuvinte - ca și când ai solicita cuiva să vorbească îndelung despre diferențele dintre un Cabernet-Sauvignon și un Merlot! Este mai bine să bei acele vinuri, pur și simplu... Dar voi încerca. Dacă ați vorbit despre unitate - îi datorăm mult, în această privință, dirijorului nostru șef, Daniel Barenboim, care conduce deja de 20 de ani Capela de Stat din Berlin. În acest timp, a reușit, după cum spune el însuși, să-și creeze un stil propriu de muzică, să simtă acest stil, să-l proiecteze în orchestră. Am cântat foarte mult cu Daniel Barenboim, și uneori el spune în interviuri că se bucură că ne-a reușit, nouă, împreună, să cântăm muzica așa, ca și când am fi o singură răsuflare. Dar este adevărat că așa ceva nu se poate realiza decât cu cineva care știe să și explice, să arate cum se ajunge acolo. Ți se împărtășește o viziune asupra muzicii iar tu ți-o însușești; poate fi felul în care vezi și tu muzica, poate fi o altă părere, poți spune "nu m-am gândit niciodată că s-ar putea face și așa, dar iată că este minunat". Iată că revenim la calitățile umane ale muzicienilor Capelei de Stat din Berlin - coeziunea de care aminteați se poate împlini numai dacă noi toți cântăm ca unul, și doar atunci ea poate fi remarcată de public.


Dirijorul șef al ansamblului este Daniel Barenboim, sub bagheta căruia formația a susținut concertele din festivalul Enescu, ediția 2011. Dacă am aplaudat evidenta legătură excelentă dintre muzicieni, am făcut același lucru pentru relația dintre ei și muzicianul născut în Argentina. Cât de strâns este acest raport?

Foarte strâns - cu tot ceea ce decurge de aici! Este o legătură foarte puternică și intensă. Ca într-o familie ai cărei membri se înțeleg de multă vreme, există și momente mai tensionate, dar niciodată vreunul din colegii noștri nu este nemulțumit cu adevărat. Suntem foarte bucuroși că-l avem pe Daniel Barenboim cu noi, pe unul din cei mai importanți muzicieni ai timpurilor, suntem bucuroși că putem lucra cu el și că-i putem oferi ce are nevoie pentru a face muzică. Are imagini foarte bine formate asupra felului în care trebuie să sune muzica. Atunci când a venit la Capela de Stat din Berlin, i-am părut o valoroasă piesă de mobilier antic de pe care nu trebuia decât să sufli stratul de praf. Avea de atunci un ideal sonor, să spun așa, și ne bucurăm că am putut da glas acestui ideal, și că prin Daniel Barenboim el este îngrijit, îmbogățit și perpetuat.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin