Arhivă : Interviuri Înapoi

Zilele Lipatti - interviu cu pianistul Nikolai Luganski

Publicat: luni, 26 Noiembrie 2012 , ora 14.12

În 2 decembrie 2012, proiectul "Zilele Lipatti" se încheie cu un recital al pianistului rus Nikolai Lugansky, programat de la ora 21 la Ateneul Român.

Invitația de a susține recitalul de încheiere a Festivalului Lipatti a venit târziu, considerând că agenda dumneavoastră este stabilită cu cel puțin șase luni în avans; totuși ați fost de acord imediat și chiar am detectat un oarecare entuziasm în acceptul dumneavoastră. M-am înșelat? Dacă nu, ce a determinat acest entuziasm?

Sunt foarte bucuros să cânt în cadrul unui eveniment dedicat lui Dinu Lipatti, unul dintre pianiștii mei favoriți. Încă din copilărie ascult înregistrările sale. Eram foarte tânăr când am venit pentru prima oară în contact cu numele lui Lipatti. Îmi amintesc că primul meu profesor de pian, care îmi era și vecin la țară unde aveam o proprietate, mi-a vorbit despre Lipatti și l-a descris ca fiind unul dintre cei mai buni interpreți de Chopin din prima jumătate a secolului XX. Profesorul meu mi-a împrumutat niște înregistrări cu Valsurile de Chopin interpretate de Dinu Lipatti. Cred că aveam 8 ani pe-atunci.


Programul dumneavoastră are un pronunțat caracter național - cu lucrări de Liszt, Janacek și Rahmaninov. Proveniți, de asemenea, dintr-o țară care a dorit și a reușit să își impună voința în materie de cum ar trebui să sune muzica. Care este viziunea dumneavoastră asupra acestei muzici?

Cei trei compozitori pe care îi interpretez provin din culturi, lumi foarte diferite. Dacă mă întrebați despre Rahmaninov, Sonata nr. 3 este o piesă minunată pe care o ador, dar este și foarte complexă în același timp. Nu este tocmai ușoară. Și ceea ce este interesant este că se îndepărtează de conceptul muzicii rusești. Sursa de inspirație care a stat la baza compunerii acestei Sonate a fost "Faust" de Goethe. Lucrarea a fost compusă la Dresda, unde Rahmaninov a petrecut trei ierni la rând. Este o piesă minunată, cu un puternic caracter filosofic, diferențiindu-se de Concertul nr. 2 de pian, de Preludii ori de Studiile-Tablou.

Janacek este unul dintre compozitorii mei preferați, dar care nu este cunoscut prea mult marelui public. Cred că este unul dintre cei mai mari compozitori de muzică de pian din secolul XX.

Liszt, întocmai ca Rahmaninov, este unul dintre cei care au revoluționat muzica de pian, în ceea ce privește sonoritatea și culoarea; astfel sunt încântat să reunesc aceste trei universuri într-un recital. Întotdeauna când interpretez un nou compozitor, încerc să găsesc o nouă cheie către muzica lui.


Școala rusească de pian este foarte renumită. Ce anume o face atât de puternică?

Fiind rus, îmi e greu să dau un răspuns (obiectiv) despre școala rusească. Există o mare varietate de școli în Rusia și există mulți profesori cu maniere diferite de a preda, astfel cred că e mai bine să puneți această întrebare unui profesor non-rus, prezent în juriile marilor competiții, pentru că el poate fi obiectiv. În școala rusească se găsesc atâtea linii directoare, atâtea idei. Profesoara mea, Tatiana Nikolaeva, i-a fost elevă lui Alexandr Goldenweiser, care era, de exemplu, un admirator al clasicismului muzical și era mai occidental în gândire. Neuhaus era mare cunoscător de muzică romantică târzie. Igumnov era foarte «rusesc» în gândire. Nu pot face o descriere a școlii ruse de pian. Ce pot spune însă, e că sistemul educațional oferă copiilor lecții profesioniste de muzică de la vârsta de 7 ani. Există ore speciale consacrate, în fiecare clădire a fiecărei școli, ceea ce le este la îndemână elevilor. Acest lucru datează din vremea sovietică, atunci când statul își putea permite să plătească toate aceste cursuri.


Ce anume încercați să scoateți la iveală dintr-o partitură, atunci când o prezentați publicului?

Totul vine natural, ca în viață. Trăiești cu o piesă, când o studiezi, când te uiți peste partitură sau asculți înregistrări; în final ea crește în mod firesc. Nu am o metodă specială sau un plan particular de a cânta. Pur și simplu cânt piesa, curând o știu pe de rost. Nu pot spune că elaborez schițe de "construcție", totul e precum curgerea unui râu sau creșterea unei plante.


Ați fost aplaudat pentru rafinament și virtuozitate. Există un moment în care conștientizați că aveți sentimentul de a cânta bine o piesă?

Există momente în care simți că ești foarte aproape de geniul care a creat lucrarea respectivă. Dar sunt doar momente. Noi, muzicienii, ar trebui să fim cât se poate de aproape de intențiile geniilor care au compus muzica, dar până la urmă noi suntem doar oameni. Trebuie să încerci să te ridici la ce a vrut să transmită compozitorul. Uneori reușești asta și o simți, dar senzația durează poate cinci minute, apoi dispare. Suntem într-o încercare permanentă de a atinge acest punct maxim. Nu pot descrie ce simt în cadrul unui recital, fiindcă nu pot fi obiectiv. Există ocazii în care te simți foarte bine pe scenă și ai senzația că ai cântat foarte bine, apoi asculți înregistrarea și îți menții părerea favorabilă. Dar se întâmplă să fii mulțumit de concert, iar când asculți înregistrarea, ai senzația că nu a fost ceea ce trebuia. Mai importante sunt emoțiile resimțite de public.


Am fost emoționată citind o descriere pe care i-ați făcut-o profesoarei dumneavoastră, Tatiana Nikolaeva. Ați spus despre ea că este precum soarele, bună, atentă, zâmbitoare și că nu ați văzut-o niciodată supărată. Lipatti, de asemenea, a avut o profesoară excelentă - Florica Musicescu - însă ea era dură, uneori violentă în limbaj. Care credeți că a fost impactul comportamentului profesoarei asupra lui Lipatti?

Nu cred că rolul profesorului este esențial când ai de-a face cu un geniu. Cred că personalitatea unui Lipatti nu poate fi distrusă. Nu îi poți afecta dezvoltarea. Poți să îi spui lucruri bune sau rele, dar talentul unui om ca Lipatti își va găsi drumul potrivit și va înflori. Astăzi există multe metode de a preda. Nikolaeva era foarte blândă, cred că doar o dată sau de două ori am văzut-o cu adevărat supărată, dar asta deoarece studenții erau leneși și nu se pregătiseră. Au fost însă cazuri singulare. Am fost și la cursuri de măiestrie în cadrul cărora profesorii erau mai duri. Personal nu sunt de acord cu o asemenea abordare, dar există ocazii când ea poate fi de ajutor. Oricum, când vorbim de un talent ca al lui Dinu Lipatti, nici nu contează cu cine ar fi studiat, fiindcă rezultatul ar fi fost același.


Ați declarat că studiați zilnic, dar numai câteva ore, citându-l pe Vadim Rudenko care a spus că "aceia care muncesc foarte mult nu au ce face în rest". Și Lipatti avea pasiuni extra muzicale precum condusul sau fotografia, printre altele. Care sunt pasiunile dumneavoastră și cum contribuie ele la îmbogățirea propriilor surse de inspirație?

Am pasiuni diferite. Am o familie, călătoresc mult, vizitez muzee, joc șah, ping-pong, badminton. Citesc mult, mai ales poezie rusească. Poate unele dintre aceste activități mă inspiră, dar nu găsesc o legătură directă între ele și sursele mele de inspirație. Nu sunt un fan al computerelor și nu utilizez internetul aproape deloc. Îmi place să fac plimbări, să mă întâlnesc cu prietenii, să vizitez muzee, dar, repet, nu găsesc o conexiune directă între aceste activități și muzica pe care o cânt. Poate există, dar nu am stat niciodată să analizez.


Ați menționat literatura. Știu și din alte interviuri pe care le-ați acordat că este una dintre pasiunile dumneavoastră. Am citit că vă place Proust, deși ultima oară când i-ați citit romanul, vi s-a părut prea lung. Alăturându-i pe Proust și pe Dostoievski, ce piese muzicale ați alege pentru a traduce impresiile pe care vi le lasă cei doi scriitori?

În primul rând cred că există mulți scriitori francezi mai buni decât Proust și, de asemenea, mulți scriitori ruși mai buni decât Dostoievski. Astfel această întrebarea mă limitează. Dacă este să existe conexiuni sau corespondențe între viețile compozitorilor și ale scriitorilor, i-aș menționa pe Mozart și pe Pușkin, amândoi cu un destin similar și cu o viziune asupra vieții similară.

Cu cât asculți mai mult, cu atât ai mai multe posibilități de a interpreta. Poate aș asocia literatura proustiană cu muzica lui Fauré sau a lui Debussy, dar lucrările celor doi îmi plac mai mult decât literatura lui Proust. Există atâția scriitori francezi pe care îi prefer lui Proust: Maupassant, Flaubert, iar din literatura rusă i-aș aminti pe Pușkin, Cehov sau Bulgakov.

Pentru mine e straniu că Dostoievski și Tolstoi sunt percepuți în lume ca reprezentativi pentru literatura rusă. Sigur, sunt figuri importante, dar cred că avem mulți alți scriitori extraordinari. Acesta este însă, doar un punct de vedere personal.

Nu știu de ce ajung unii scriitori să pară mai mult decât sunt de fapt. Dostoievski este un urmaș al lui Gogol, dar nu este cel mai fidel portretist al sufletului rusesc. Are o fantezie bogată, care nu are de-a face cu realitatea rusească. La fel Proust, care era concentrat pe propria individualitate, astfel că restul era schematic. Îmi plac scriitorii cu o vedere largă, care nu se concentrează exclusiv pe propriile trăiri. Orice ființă reprezintă un micro-cosmos, nu doar eu, ci și persoana care stă lângă mine în tren și cel care ascultă un concert.


Ați fost prezent în România de două ori, în cadrul festivalului Internațional "George Enescu", dar ați interpretat doar concerte cu orchestra. Acum veți susține un recital solo. Ce așteptați de la această nouă experiență în București?

Mi-au plăcut foarte mult Bucureștii, mi-a plăcut atmosfera de aici, am întâlnit oameni minunați și am amintiri frumoase. Acum voi interpreta un recital la Ateneul Român, ceea ce este o experiență total diferită față de cea concertistică, așa că sunt curios cum o va primi publicul bucureștean. Aștept cu nerăbdare recitalul. De asemenea am auzit numai lucruri bune despre acustica Ateneului Român, așa că sunt sigur că este un loc ideal pentru a susține un recital. Sala în care am evoluat înainte în concerte, Sala Palatului, avea o acustică solicitantă. Deci mă bucur că voi cânta într-o sală mai mică.


O ultimă întrebare: aveți un mesaj pentru publicul românesc ce vă așteaptă cu nerăbdare?

Cel mai bun mesaj pe care îl poate transmite un pianist este muzica sa. Dar, oricum, le urez tuturor iubitorilor de muzică din România să fie deschiși la experiențe muzicale noi, să primească muzica și pe interpreții ei cu inima deschisă și să fie pregătiți pentru că fiecare zi le poate aduce noi miracole muzicale. Cu asemenea dispoziții nu veți rata nimic important.

Interviu realizat de Petra Gherasim