Arhivă : Interviuri Înapoi

Zilele Lipatti - interviu cu pianistul Alfredo Perl

Publicat: marți, 20 Noiembrie 2012 , ora 10.20

 

Festivalul Zilele Lipatti se încheie în 2 decembrie, chiar în ziua comemorării emblematicului pianist român, cu un recital-maraton programat la Ateneul Român, susținut de patru importanți pianiști ai timpurilor noastre, din generații diferite. De la ora 16.00, pe scena Ateneului Român va urca Alfredo Perl.


Veți deschide recitalul maraton din cadrul Zilelor Lipatti din 2 decembrie. Cum ați primit această invitație?

M-am bucurat desigur foarte mult. Am cântat acum câțiva ani la Ateneul Român în Festivalul "George Enescu", așa că este o bucurie dublă, pentru că de atunci mi-am dorit mereu să cânt din nou în România. Referitor la recitalul din decembrie, în Festivalul Zilele Lipatti, sigur că pentru un pianist din generația mea numele lui Dinu Lipatti este foarte pregnant. Încă din copilărie, în Chile, unde am crescut, am ascultat toate discurile acestui pianist și l-am admirat foarte mult. Acesta este, așadar, un al treilea motiv de bucurie pentru mine.


Ați studiat în Chile, apoi în Germania și Marea Britanie. Cum v-a influențat fiecare dintre aceste școli și culturi muzicale?

Aș spune, și acesta este un lucru foarte bun, că toate aceste școli pianistice nu s-au aflat în contradicție, nu a trebuit să "reînvăț". Cred că din punct de vedere muzical a fost o linie continuă pentru mine, trecând de la profesorul meu din Chile spre cel din Germania și apoi cel din Londra. A fost, de asemenea, un mare noroc, este foarte important să lași să acționeze asupra ta diferite influențe, dar o linie conducătoare trebuie să existe și, mulțumesc lui Dumnezeu, am avut-o. Cred că din punct de vedere al tehnicii pianistice au fost câteva diferențe între cele trei școli, dar acest aspect apare până la urmă și pentru că fiecare interpret are propria tehnică, propria corporalitate, iar toți cei trei profesori, aparținând acestor școli pianistice diferite, m-au ajutat în formarea mea.


A avut vreunul dintre profesorii și muzicienii cu care ați lucrat un rol decisiv pentru cariera dumneavoastră?

Pentru cariera mea? Nu aș putea să aleg pe cineva în mod special, de fapt cariera mea nu cred că a fost marcată de alți muzicieni, aș spune că am fost eu însumi un luptător, cu foarte multă răbdare și de asemenea cu foarte multă putere. Din punct de vedere artistic, foarte pregnantă a fost pentru mine încă din copilărie figura lui Claudio Arrau, pe care din păcate nu l-am întâlnit pentru că nu a concertat în Chile cât timp eu am locuit acolo. Apoi s-au adăugat și alți muzicieni, cum ar fi Alfred Brendel, care a avut de asemenea o puternică influență asupra mea.


Sunteți apreciat pentru interpretările opusurilor beethoveniene; ați înregistrat de asemenea integrala sonatelor pentru pian ale acestui compozitor. De ce tocmai Beethoven, ce înseamnă această personalitate pentru dumneavoastră?

Cred că muzica lui Beethoven este cea care m-a îndreptat spre pian. Când aveam 5 ani, am ascultat o înregistrare a unui trio de Beethoven. Cred că este de fapt singura amintire pe care o am de la acea vârstă. Îmi amintesc o sonoritate și o expresivitate care m-au impresionat mult încă de atunci și asta nu s-a schimbat niciodată. De-a lungul timpului s-au adăugat multe alte aspecte ale muzicii beethoveniene, spre exemplu acea vitalitate foarte mare cred că m-a îndreptat foarte mult spre muzica lui.


Una dintre sonatele beethoveniene se află și în programul recitalului de la București, alături de lucrări de Schumann și Ravel. Cum ați ales acest program?

Pentru mine este foarte important să aduc în același program lucrări care sunt legate între ele, dar nu prin programatism, prin titluri, ci prin aspecte cum ar fi tonalitatea și pot spune că mă las foarte mult condus de intuiție. Când aud în interiorul meu a doua parte din Sonata pentru pian nr.17 "Furtuna" de Beethoven, în Si bemol major, aceasta se continuă după părerea mea în mod natural cu începutul lucrării Carnavalul de la Viena de Schumann, care este tot în Si bemol major. Iar cât privește lucrările de Ravel, am interpretat anul trecut integrala lucrărilor sale pentru pian. Alborada del gracioso a fost însă și una dintre cele mai cunoscute înregistrări ale lui Dinu Lipatti, așa că acesta este un omagiu din partea mea pentru acest pianist.


Sunteți nu doar pianist, ci și dirijor, director artistic al Orchestrei de cameră din Detmold și profesor de pian la Hochschule für Musik Detmold. Cum reușiți să îmbinați cariera solistică, cea dirijorală și cea pedagogică?

Este foarte mult și cred că un artist nu poate realiza toate aceste activități simultan pentru totdeauna; este o muncă foarte intensă. Nu pot însă să spun cum se va rezolva această dilemă. Ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, la momentul actual fac față tuturor activităților cu foarte mare efort și asta nu poate funcționa timp de zeci de ani în același ritm. Dar cum va continua totul, asta nu știu. Care vor rămâne punctele principale ale activității muzicale, ce voi face mai puțin sau mai mult, rămâne de văzut. Pentru moment însă este bine așa.

Interviu de Andreea Chiselev