Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Regală Concertgebouw - interviu cu Joel Ethan Fried, directorul Departamentului de Administrație Artistică

Publicat: marți, 23 Octombrie 2012 , ora 15.10
Într-un oraș care numără sub 800.000 de locuitori activează un ansamblu simfonic pe care un prestigios juriu internațional de critici format la solicitatea publicației londoneze Gramophone l-a numit, în 2008, nici mai mult nici mai puțin decât cea mai bună orchestră simfonică din lume. Poate într-o măsură mai mare decât alte formații, Orchestra Regală Concertgebouw, în traducere literală "Orchestra Regală a Sălii de concert", este caracterizată de câteva detalii - externe sau interne - care o fac să fie unică. Cum am ajuns, astăzi, să ne bucurăm de interpretarea și sonoritatea formației olandeze?


Orchestra Regală Concertgebouw a luat ființă pentru că Johannes Brahms s-a plâns de starea în care se găsea arta interpretativă în Amsterdam - la acea vreme orașul nostru nu avea un ansamblu coerent, stabil; un grup de liber-profesioniști se aduna periodic, atunci când era nevoie. Exista în schimb o orchestră într-un alt oraș olandez, Utrecht. Brahms a spus: când merg în Olanda, dacă vreau să mă simt bine, să beau și să mănânc bine, mă duc la Amsterdam, dar dacă vreau să fac muzică în mod serios și la un nivel înalt, mă duc la Utrecht. A fost așa o insultă pentru locuitorii Amsterdamului încât au luat repede hotărârea să construiască o sală de concert și să înființeze o orchestră.


Așadar în primul rând a apărut spațiul fizic, și abia apoi a fost asamblată o orchestră.

Așa este. Sala a fost inaugurată în aprilie 1888 printr-un concert susținut de o orchestră alcătuită din acei liber-profesoniști, dar, cum oamenii și-au dat seama foarte curând că au nevoie de un asamblu propriu, în noiembrie 1888 s-au pus bazele Orchestrei Concertgebouw.


Orchestra a avut o legătură foarte strânsă și cu Mahler, cel puțin în ceea ce privește includerea masivă a lucrărilor sale în stagiunile de concert, Joel Ethan Fried.

Într-adevăr. Mahler a venit de câteva ori la noi pentru a-și dirija propria muzică, aprecia foarte mult orchestra noastră pentru că ea îi interpreta des și bine lucrările sale, pe când în Viena, de exemplu, nu era atât de stimat. Mahler considera că dirijorul nostru șef de la acea vreme, Willem Mengelberg, făcuse din muzicienii din Amsterdam un ansamblu, făcuse o orchestră extraordinară. Suntem așadar, de fapt, unul din doar cele două ansambluri simfonice din lume, alături de Filarmonica din New York, care are o tradiție autentică în interpretarea muzicii lui Mahler și care merge înapoi în timp încă din perioada în care compozitorul însuși ne dirija. Dar am colaborat foarte des și cu Richard Strauss, chiar mai des decât cu Mahler, și cu alți compozitori renumiți, cum sunt Debussy ori Stravinski, care s-au aflat, și ei, la pupitrul Orchestrei Regale Concertgebouw.


Pentru a fi căutați de astfel de nume celebre ale istoriei muzicii, instrumentiștii din ansamblul olandez trebuie să fie foarte buni. Care sunt deci calitățile lor, profesionale și umane, Joel Ethan Fried?

Există foarte multe orchestre excelente, cu muzicieni de un excepțional nivel; în ceea ce ne privește, cred că este vorba de o serie de amănunte care fac ca orchestra noastră să fie specială. Mai întâi, sala unde cântăm. Dacă acustica ei este extraordinară pentru cei care stau în public, Concertgebouw fiind una din cele trei sau patru cele mai bune incinte de gen din lume, lucrurile nu stau la fel și pentru instrumentiștii de pe scenă, pentru că nu le este ușor să se audă unul pe celălalt foarte bine. Rezultatul este că ei cântă ca și când s-ar afla într-un grup cameral, chiar dacă au 100 sau 120 de colegi alături. Instrumentiștii din Orchestra Regală Concertgebouw merg pe același principiu după care funcționează un cvartet de coarde, sau un cvintet de suflători: se ascultă foarte atent unul pe altul. Au o adevărată cultură, o tradiție în a colabora foarte strâns cu colegii de podium. Un alt aspect este flexibilitatea stilistică muzicienilor noștri: Orchestra Concertgebouw este faimoasă pentru modul în care cântă Mahler, Bruckner și Strauss, dar repertoriul nostru merge de la Bach până la secolul 20, chiar 21, ceea ce impune o mare suplețe.


Ar putea fi reprodusă ușor, imitată, această acustică deosebită?

Sala noastră este la fel ca Musikverein din Viena și ca sediul Orchestrei Simfonice din Boston, este ceea ce se numește o formă de cutie de pantofi, o formă care duce la un rezultat acustic foarte bun. Dacă o sală are altă înfățișare, mai ales dacă este mai mare de 2000 de locuri, ar fi dificil să întrunească proprietățile acustice de la Concertgebouw. Interesant este faptul că, atunci când muzicienii noștri sunt în turneu, cântă în aceeași manieră ca acasă, au același ideal sonor, păstrează același concept de propagare a sunetului și încearcă să-l re-creeze oriunde merg, chiar dacă sălile au altă configurație.


Care este, așadar, această sonoritate atât de specială a Orchestrei Regale Concertgebouw? Cum ați defini-o, Joel Ethan Fried?

Cred că este vorba de un sunet foarte cald al partidelor de coarde, poate nu atât de strălucitor ca al altor orchestre, dar foarte cald; mai sunt instrumentele de suflat din lemn, cu timbru foarte particular dar care se îmbină armonios unul cu altul, ca și alămurile calde, puternice atunci când trebuie, dar fără să forțeze.


Un alt detaliu specific Orchestrei Regale Concertgebouw este faptul că de-a lungul existenței sale a avut doar 6 dirijori șefi, ceea ce, îmi imaginez, dă o mare unitate ansamblului, ca și felului în care cântă muzicienii. Joel Ethan Fried, cum a contribuit acest aspect la formarea caracterului orchestrei?

Trebuie să mergem, pentru un răspuns cât mai exact, în spatele scenei. Atunci când un dirijor invitat vine la noi, are posibilitatea de a lucra cu orchestra cel mult 4 zile, așadar el sau ea se concentrează pe pregătirea repertoriului acelei săptămâni și doar al ei. Dar dacă vrei să construiești ceva pe termen lung, în privința unui stil particular, al unui repertoriu anume, al unui sunet caracteristic, acest lucru poate fi realizat doar de un dirijor șef sau de un director muzical. Am fost foarte norocoși că am avut doar 6 directori muzicali într-un răstimp de 124 de ani, pentru că fiecare din ei a putut întra-devăr să lucreze cu orchestra, să o formeze și să o antreneze pentru a deveni un ansamblu foarte bun.


Din 2006, unul din cei doi concertmaiștri ai orchestrei este Liviu Prunaru, care, aflat într-o vizită în România, spunea că este foarte mândru că ansamblul l-a acceptat în această poziție. Cum se face alegerea pentru o astfel de funcție?

Este destul de complicat. Majoritatea membrilor orchestrei dau o audiție, care este urmată de o perioadă de probă. Atunci când dorim să găsim un concertmaistru, lucrurile sunt și mai dificile, pentru că acest om trebuie să întrunească mai multe criterii: să aibă calități de leader, să fie un bun solist, un bun instrumentist de orchestră, un bun șef de partidă. Am invitat mulți violoniști din diverse părți ale lumii cu ocazia acelui concurs, iar Liviu a fost cel mai bun.


Colaborați nu doar cu dirijori de renume, ci și cu tineri aflați foarte la începutul carierei, cărora le oferiți posibilitatea de a lucra cu o orchestră excelentă. Ce vă doriți de la aceste colaborări, Joel Ethan Fried?

Este o situație din care ambele părți implicate ies în câștig. Nu este vorba numai de faptul că vrem să le dăm acestor tineri ocazia de a conduce o orchestră ca a noastră, ci și de faptul că ne dorim să construim relații cu dirijorii care, peste 20 de ani, vor fi în topul celor mai buni. Dacă vedem un dirijor foarte talentat și care are ceva special, chiar dacă nu este format în totalitate, vrem, firește, să colaborăm. Încurajăm tinerele talente, da, dar nu cred că acesta este motivul principal pentru care facem aceste colaborări, ci pentru că intenția noastră este să stabilim o legătură cu generațiile viitoare.


Orchestra are o legătură strânsă și cu noua generație a muzicii: cântă des lucrări contemporane. Care este rolul acestora în repertoriul ansamblului?

Cred că programele de stagiune se alcătuiesc pe principiul echilibrului: nu vrei să cânți doar Mahler, nu vrei să cânți doar muzica secolului nostru. Trebuie să oferi publicului, la sediu, în turneu sau prin intermediul casei noastre de discuri, RCO Live, un meniu bogat, cu diverse muzici. Cred însă că orice instituție de artă, și în special o orchestră, are datoria, față de profesia sa și față de fenomenul artistic, de a interpreta lucrări noi. Am cântat Mahler și Strauss când ei erau compozitorii cei noi, cu partituri de-abia ieșite de sub tipar, i-am cântat când muzica lor, nouă fiind, nu era înțeleasă de toată lumea. Întotdeauna am promovat creația recentă, și cred că este important pentru orice orchestră să facă asta. Încercăm să alegem cei mai buni compozitori care scriu cel mai bine pentru ansamblu simfonic, dar lansarea de comenzi este întotdeauna un pic asemănătoare unei loterii - nu toate creațiile care apar vor trece testul timpului. Totuși, cum spuneam, este parte a fișei postului nostru: nu trebuie să fim un muzeu al unor lucrări scrise de compozitori morți, ci și un laborator în care se crează muzica nouă, și, uneori, în care se concep noi moduri de a prezenta muzica.

Maria Monica Bojin