Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Simfonică BBC - interviu cu Paul Hughes, manager general

Publicat: marți, 23 Octombrie 2012 , ora 14.41

13 septembrie 2012

Una din cele cinci orchestre ale Radioteleviziunii britanice, Orchestra Simfonică BBC cântă la Barbican Hall din Londra și toate concertele sale sunt transmise în direct de postul BBC Radio 3, postul de muzică clasică al BBC. Despre începuturile istoriei ansamblului l-am invitat să ne vorbească pe managerul general Paul Hughes.


Orchestra a luat naștere pentru că BBC, care la vremea aceea, în 1930, nu era o instituție foarte veche - fusese înființată doar cu câțiva ani înainte - și-a dat seama că formațiile muzicale care existau pe atunci în Londra nu putea susține pe măsura cerințelor programele BBC. Deși situația economică era grea, chiar foarte dificilă, instituția a hotărât că va investi în muzică și își va crea propria orchestră, considerând că muzica este un mod de a rezolva acea stare nefericită de lucruri, că publicul are nevoie de muzică. BBC a avut așadar motive întemeiate pentru a înființa acea orchestră, de o calitate înaltă, primul ansamblu simfonic de un astfel de nivel pe care l-a avut Londra.


Orchestra simfonică BBC cântă în celebrele prima și ultima noapte la Proms. Ce îndatoriri are în această calitate?

Deschiderea și închiderea festivalului sunt cele mai mediatizate dintre Proms-uri; televiziunea le transmite în direct, așa că milioane de oameni le văd, și le aud, în întreaga lume. Este o mare bucurie, este și o mare responsabilitate: trebuie să ne asigurăm că oferim cel mai bun concert posibil, dar întotdeauna ne face și foarte multă plăcere să cântăm într-un astfel de moment.


Cum arată o fișă neoficială a postului pentru un instrumentist din Orchestra Simfonică BBC? Ce tip de interpret și ce tip de personalitate căutați în muzicienii dumneavoastră, Paul Hughes?

Trebuie să fie flexibili, să le placă să cânte un repertoriu extraordinar de larg care merge de la Bach la muzica folosită în scheciurile sau filmele trupei de comedie suprarealistă Monthy Python, trecând prin aproape orice punct intermediar imaginabil. Este nevoie deci să se simtă bine călătorind prin foarte multe genuri de muzică. Instrumentiștii noștri trebuie să mai aibă o tehnică foarte bună și să poată reda foarte bine o piesă la prima vedere. Ne dorim ca muzicienii să fie prietenoși, să aibă o fire deschisă și optimistă, să le placă să facă parte dintr-o echipă muzicală și să se aibă capacitatea de a se asculta unul pe altul. Găsirea unui instrumentist care să întrunească aceste calități poate să ia ceva timp, dar pentru că noi abordăm o muzică atât de variată este important ca artiștii noștri să poată face față acestui tip de repertoriu solicitant.


C
um structurați un astfel de repertoriu în stagiunile de concert ale Orchestrei Simfonice BBC - există serii de concerte, sau concerte tematice, manifestări similare?

Cred că cel mai important și semnificativ aspect al stagiunilor noastre este atenția acordată muzicii noi. În stagiunea pe care o deschidem în curând vom avea aproximativ 18 prime audiții - londoneze, britanice, absolute, comenzi lansate de BBC. Mai avem o serie care se numește "În detaliu": pe parcursul unei întregi zile oferim concerte simfonice și camerale, conferințe, proiecții de film; sunt dedicate, de obicei, creației unui compozitor, dar uneori ne axăm și pe profilul muzical al unei țări. Este o serie foarte îndrăgită. Foarte important este că interpretăm și operă, în fiecare an propunem 2 sau 3 titluri în variantă de concert. Ce mi se pare că definește repertoriul Orchestrei Simfonice BBC este echilibrul programelor, cred că asta ne deosebește de alte ansambluri. În plus cântăm lucrări noi, neobișnuite, ignorate, greu de pus în scenă, și asta consider că ne face să rămânem interesanți, să fim diferiți, să fim la rândul nostru interesați de ceea muzica pe care o interpretăm.


Orchestra Simfonică BBC propune în stagiunile sale și concerte educaționale. Care este profilul lor, Paul Hughes?

Variază foarte mult. Nu facem niciodată doar un simplu concert pentru copii, sau pentru tineri. Programul nostru de educație muzicală ia foarte multe forme. De exemplu, există o serie de proiecte create în jurul ideii de orchestră de familie, ceea ce înseamnă o orchestră alcătuită din muzicieni de generații diferite - copii, părinți, bunici cântă împreună. Este o serie foarte populară. Mai avem un ciclu care se cheamă "Cot la cot", în care amatori, muzicieni neprofesioniști - copii, studenți, adulți pot veni să cânte în Orchestra Simfonic BBC alături de instrumentiștii noștri. Și aceaste concerte sunt foarte iubite. Ar mai fi "Intro", în care prezentăm tinerilor și familiilor lucrările care care urmează să le cântăm în anumite concerte, oferindu-le bilete la prețuri foarte mici. Mai amintesc și faptul că lucrăm cu copii cu nevoi speciale, cu dizabilități fizice sau psihice, colaborăm de asemenea cu studenți la compoziție. Avem o paletă foarte largă de activitate, pe care o privim ca fiind în beneficiul instrumentiștilor și al comunității.


O orchestră este recognoscibilă și își capătă celebritatea prin sunetul său; care este sunetul Orchestrei Simfonice BBC?

O întrebare grea! Pot spune că avem o partidă de coarde foarte bună, cu un timbru minunat de cald și amplu, și că partida de instrumente de suflat din lemn este excelentă, fiind alcătuită din câțiva din cei mai buni muzicieni de gen; dar tocmai pentru că noi interpretăm un repertoriu atât de divers, nu aș putea spune că orchestra are un singur tip de sunet - dacă facem creații cehe, avem un sunet, dacă facem Birtwistle, Boulez, sau Britten, vom suna cu totul altfel. Cred că Orchestra Simfonică BBC este caracterizată exact de flexibilitatea sonorității sale.


Formația invită câte un muzician să-i devină artist asociat; în prezent, funcția aceasta este ocupatăm de compozitorul Oliver Knussen. Acest gen de post nu ne este familiar; Paul Hughes, ce face, așadar, un artist asociat?

Pot să vă spun că prima colaborare, de la începutul mandatului meu ca manager general al ansamblului, a fost cu Mark-Anthony Turnage, în calitate de compozitor: i-am interpretat în concerte-atelier lucrările, am cântat câteva în primă audiție, am comandat câteva. Apoi am lucrat, timp de 6 ani, cu John Adams, care ne-a fost și compozitor și dirijor. Ideea este că avem în acest fel ocazia de a ne apropia foarte mult de un anumit autor, de a-i cunoaște muzica și de a avea privilegiul să o auzim interpretată chiar de el, de compozitor. După John Adams, ne-am oprit asupra lui Oliver Knussen, dorind să așezăm în cadru oficial strânsa prietenie care ne lega deja de o bună bucată de vreme. Probabil vom lucra împreună acm 4-5 ani, și ne bucurăm să-l avem pe Ollie curator al concertelor cu opusuri scrise de alți compozitori - are darul de a alcătui programe de concert fascinante, extrem de diverse, coerente, este și un foarte bun dirijor. Interpretăm sigur și muzica sa, și am dori să cântăm și ceva în primă audiție, dar Ollie scrie într-un ritm deosebit de lent. Un artist asociat este așdar mai mult decât un dirijor, sau decât un compozitor, sunt mai degrabă părți constitutive ale ambelor meserii. Pentru noi este o experiență foarte interesantă.


Orchestra Simfonică BBC are însușirea de a fi și o orchestră radio - concertele sale sunt frecvent radiodifuzate în direct. Paul Hughes, care legătura Dvs. cu postului de muzică clasică al BBC?

În cadrul BBC, BBC Radio 3 întruchipează cu adevărat rolul unui post public: tocmai pentru că nu este un post comercial, are datoria de a servi zonă de nișă a pieței, cea a oamenilor îndrăgostiți de muzica de factură cultă și care vor să o cunoască în toate aspectele sale. BBC Radio 3 transmite și jazz, și worldmusic, dar în primul rând, bineînțeles, difuzează muzică clasică. Considerăm faptul că noi putem contribui la o astfel de realizare ca fiind de maximă importanță. BBC are 5 orchestre, toate oferind muzică pentru emisiunile BBC Radio 3, iar asta particularizează acest post și îl face să fie unic. BBC Radio și-a dedicat o foarte mare parte din grila sa de programe transmisiunilor directe.


În 28 și 29 septembrie, Orchestra Simfonică BBC vine la Sala Mare a Palatului, în București, în Festivalul Orchestrelor Radio. Va cânta cele două rapsodii române de George Enescu. Este prima întâlnire a muzicienilor cu creația compozitorului nostru?

Nu, am mai cântat Enescu - nu frecvent, dar am făcut-o, și ne bucurăm să o putem interpreta din nou. Este atractivă, bogată, foarte bine scrisă, cred că se potrivește orchestrei noastre, care va fi încântată de această nouă întâlnire, de această reuniune, dacă vreți, între ei și muzica lui Enescu. Sperăm să avem succes și să revenim în București - suntem entuziasmați de ideea de vizita orașul dumneavoastră, este o zonă în care nu avem prea des ocazia de a o vedea. Abia așteptăm.

Maria Monica Bojin