Arhivă : Interviuri Înapoi

'Tradiție și măiestrie' pe instrumente tradiționale orientale

Publicat: miercuri, 10 Octombrie 2012 , ora 15.46

Sala Radio găzduiește miercuri, 10 octombrie 2012, de la ora 18.30, concertul "Tradiție și măiestrie" susținut de Formația vocal-instrumentală de muzică veche "Anton Pann", alături de invitați din Grecia și Turcia. Detalii despre proiectul în care este inclus acest concert am aflat de la dirijorul Constantin Răileanu:

«Acest proiect a apărut dintr-o necesitate, aș putea spune, și anume imposibilitatea - deocamdată - de a putea beneficia de experiența unor profesori care să predea instrumente specifice din Orient, dar instrumente care au circulat și în spațiul românesc, cum este kanunul cunoscut la noi sub numele de țiteră, tamburul, neyul - flautul otoman, la care excela de altfel Dimitrie Cantemir.

Neavând posibilitatea de a cunoaște astfel de profesori ne-am gândit să organizăm un proiect, dar de acest proiect să beneficieze nu numai membrii formației "Anton Pann", ci și alți tineri din afară, cu condiția să aibă o anumită cultură muzicală, deoarece abordarea unui tip de instrument dintr-un alt spațiu decât cel românesc implică neapărat cunoașterea unui instrument adiacent, care să se apropie de instrumentul pe care ar fi dorit cineva să-l studieze. Astfel, am depus un proiect la Administrația Fondului Cultural Național care a fost aprobat. În cadrul proiectului am invitat în România cinci profesori - trei din Turcia și doi din Grecia - care au predat timp de șase zile keman (vioară), kanun, ney, percuție, voce și lăută (oud - lăută arabă). În urma acestei întâlniri, bineînțeles că am schimbat multe păreri asupra muzicii, am învățat lucruri noi pe care le vom prezenta de altfel în concertul acesta, final.

Concertul de miercuri seară este o continuare a lucrărilor din cadrul masterclass-ului; vor fi prezentate piesele lucrate în cadrul lui. Vor fi interpretate compoziții ale lui Dimitrie Cantemir, Eșrefzâde Rumî, sultanul Abdul Aziz, Anton Pann și câțiva autori anonimi. Vor fi cântate piese atât din spațiul otoman, cât și din spațiul grecesc și, bineînțeles, din spațiul românesc, într-o manieră cât mai apropiată de ceea ce ar trebui să fie muzica veche, în cercetările și interpretările de secol XXI.»