Arhivă : Interviuri Înapoi

Concert-portret componistic Dana Cristina Probst, în capitala Austriei

Publicat: luni, 8 Octombrie 2012 , ora 14.09

Numele Danei Cristina Probst - compozitoare ce și-a desăvârșit studiile sub îndrumarea unor reprezentanți de seamă ai muzicii românești din cea de-a doua jumătate a secolului XX, precum Anatol Vieru, Aurel Stroe și Ștefan Niculescu - se numără în prezent printre cele mai frecvent rostite nume românești în viața culturală a Vienei. Recunoașterea de care se bucură muziciana stabilită în capitala Austriei este o realitate - lucrările sale putând fi ascultate pe scenele de concert din Germania, Marea Britanie, Italia, Lituania, Austria și România. Cea mai recentă dovadă în acest sens o constituie concertul-portret componistic pe care Biblioteca Națională a Austriei din Viena l-a organizat în cinstea muzicienei române, care ne-a acordat cu acest prilej un interviu.


În data de 8 octombrie, la sediul Bibliotecii Naționale a Austriei din Viena s-a desfășurat un concert-portret componistic ce v-a fost dedicat. Cum ați primit această invitație din partea instituției?

Biblioteca Națională a Austriei organizează un ciclu de portrete de compozitor - între două și patru portrete pe an. Am fost invitată și eu să ofer un portret, să fac un concert moderat de cineva. Am programat în acest concert mai multe lucrări, printre care și o lucrare a fostului meu profesor de compoziție, Anatol Vieru, ca omagiu adus lui, mai ales că lucrările lui Anatol Vieru nu sunt prea cunoscute la Viena.


Cum ați structurat programul acestui concert?

Programul a fost alcătuit din cinci lucrări. La concert a participat în primul rând bas-baritonul Sorin Coliban - binecunoscut publicului austriac și român - care a interpretat două lucrări: o piesă a mea, care se numește La loc de lumină și o lucrare a lui Anatol Vieru, respectiv monodia din opera Iona - un fragment extras din operă chiar de către Anatol Vieru și scris pentru clarinet și voce. La aceste două lucrări se adaugă încă trei, un Trio scris de mine în 1989, înainte de schimbările care s-au produs în România atunci, trio care se numește Lumină lină, inspirat de cântarea vecerniei și încă două lucrări - una pentru flaut solo Et une flute și o primă audiție, care se numește Maître du marteau. Aceste ultime două lucrări fac parte dintr-un proiect început mai demult, în 2007, ca omagiu adus lui Constantin Brâncuși. Proiectul a fost atunci prezentat în primă audiție chiar la Viena - în decembrie 2007, la 50 de ani de la moartea lui Brâncuși. Am ținut ca în acest portret să fie prezent și sculptorul român, pentru mine artistul care a reușit o sinteză la un nivel internațional pe care cred că încă nici un român până acum nu l-a atins.


Ați amintit mai devreme de colaborarea cu Sorin Coliban. Cum s-a ajuns la această colaborare?

Cu Sorin Coliban nu am mai colaborat până acum. Trebuie să recunosc faptul că a fost o întâmplare - de fapt, în locul său ar fi trebuit să cânte un muzician austriac, însă acesta nu a mai putut să participe la pregătirea concertului. Atunci am stat și m-am gândit cum să fac să aduc tot un cântăreț austriac, pentru că, întâmplător, lucrarea lui Vieru are și textul tradus deja în germană. Apoi m-am întrebat cum ar fi totuși să prezentăm publicului austriac lucrarea lui Vieru în original, în limba română și astfel a trebuit să caut un muzician român. Cântăreți români sunt mulți la Viena - întrebarea era dacă Sorin Coliban are suficientă experiență în domeniul muzicii contemporane. De aceea l-am abordat, iar el a fost foarte receptiv. Sorin Coliban a cântat destul de des operă contemporană în ultima vreme, așa că începutul colaborării cu el este, cred, de bun augur. Sorin Coliban poate să facă și muzică contemporană, nu numai operă romantică, iar dacă timpul și direcțiunea Operei din Viena o vor permite, probabil că pe viitor va mai colabora și cu alți compozitori.

Interviu realizat de Alexandra Cebuc