Arhivă : Interviuri Înapoi

Bucureștii în ritm de flamenco

Publicat: vineri, 4 Februarie 2011 , ora 13.07

Între 4 februarie și 8 martie 2011 are loc în Capitală cea de-a doua ediție a Festivalului "Flamenco Clasic și Noile Genuri", eveniment organizat de Ambasada Spaniei în România și Institutul Cervantes din București. Mai multe informații despre programul, artiștii invitați și influența flamenco-ului asupra culturii spaniole aflăm de la domnul Juan Carlos Vidal Garcia, directorul Institutului Cervantes din București.


Începe cea de-a doua ediție a Festivalului de flamenco de la București. În calitate de organizator al acestui eveniment, ce ne puteți spune despre programul pregătit pentru aceste zile?

Festivalul respectă formatul ediției precedente. Intenția noastră este de a prezenta, în fața publicului bucureștean în special și a celui românesc în general, o versiune a flamenco-ului ca artă, o artă istorică, tradițională, dar în același timp o artă având capacitatea de a se converti într-un element cu funcție inspiratoare pentru alte evenimente culturale și artistice. Acest lucru poate fi observat pe tot parcursul secolului XX și, de asemenea, la începutul acestui secol. Flamenco-ul ca sursă de inspirație poate fi întâlnit în cadrul dansului contemporan, în cinema și în muzica clasică, de asemenea. Programul acestui festival este construit în acest sens, având la bază o concepție amplă, culturală și istorică a flamenco-ului care combină tradiția cu contemporaneitatea.


Ce putem asculta și vedea în festival?

Programul este construit pe două direcții importante care au la bază două generații distincte de interpretare a flamenco-ului. Într-o primă secțiune puteți urmări, în zilele de 4, 5 și 6 februarie, la Arcub, cântăreți, dansatori și chitariști prestigioși. Este vorba de cântărețul Jesus Chozas, chitaristul Rafael Andujar și dansatorii Ana Alonso și Juanma Carillo. Va urma pe 9 februarie 2011, la Ateneul Român și 10 februarie la Sala Radio recitalul chitaristului José Maria Gallardo del Rey, un recital de chitară flamenco și de chitară clasică inspirată de flamenco.

Pe 16 februarie, Rosa Tores Pardos, pianista spaniolă cu cea mai mare faimă internațională, va putea fi ascultată la Ateneul Român unde va interpreta lucrările andaluze din suita Iberia de Albeniz, un opus magna pentru pian inspirat, de asemenea, de muzica flamenco-ului.

Un alt eveniment foarte interesant va avea loc pe 21 și 22 februarie la Sala Radio - două recitaluri susținute de violonistul Ara Malikian și chitaristul José Luis Monton, care vor realiza un fusion, unde limitele flamenco-ului sunt împinse până la momentul în care acestea se întâlnesc cu ritmurile orientale. De altfel, Malikian care, deși spaniol, este de origine armeană, este alături de Nigel Kennedy, unul dintre inovatorii din domeniul viorii. Va fi, așadar, un recital de vioară și chitară flamenco.

O a doua dimensiune a festivalului este gândită pentru zilele de 25 și 27 februarie, din nou în Arcub, unde poate fi urmărit un grup de adolescenți din orașul Jerez numit Soniquette. Aceștia fac parte dintr-o asociație care își propune promovarea flamenco-ului ca terapie ocupațională și educație în diferite cartiere din Jerez. Sunt cu adevărat foarte buni, îi recomand cu căldură tuturor pentru că, realmente, nu veți regreta.

Între 4 și 8 martie are loc retrospectiva imaginii flamenco-ului în cinema prin intermediul unor cunoscute pelicule și documentare care au ca subiect flamenco-ul.


Iubim flamenco-ul pentru frumusețea, senzualitatea și pasiunea vitală pe care le transmite. Ce înseamnă însă flamenco-ul pentru spanioli?

Cred că există mai multe puncte de vedere, diferite percepții. Flamenco-ul este o mare artă expresivă și evident că din această cauză există o multitudine de conotații, se pot realiza o mulțime de cópii, de versiuni, așa cum sunt cărțile poștale pentru turiști.

Din punctul meu de vedere, flamenco-ul este cea mai mare sursă de inspirație pentru creația spaniolă și nu mă refer acum doar la teritoriile spaniole - una dintre cele mai mari dansatoare de flamenco era catalană, de exemplu. Flamenco-ul este o artă spaniolă în esență, care deși uneori este identificată cu Andaluzia, se regăsește și este cultivată în întreaga Spanie, dar mai presus de asta cred că a influențat decisiv cultura spaniolă, impregnându-se în toate artele, în poezie, în literatură... A influențat, de asemenea, avangarda muzicală spaniolă de la începutul secolului XX, pe De Falla, Albeniz, pe Rodrigo într-o oarecare măsură...

Un alt val important de inspirație a flamenco-ului s-a produs în ultimii zeci de ani, influențând contemporaneitatea, zilele prezente. Unul dintre cei mai buni și tineri autori ai noștri de muzică clasică din prezent, Mauricio Sotelo, introduce flamenco-ul ca sursă de inspirație în compozițiile sale. Mai poate fi amintit, de asemenea, și Jesus Villa-Rojo, care este unul dintre clasicii avangardei muzicale spaniole din anii '50. În concluzie, cred că pentru a putea simți flamenco-ul, acesta trebuie privit și în acest sens, asta încercăm noi să facem la București.


Interviu realizat de Ioana Marghita