Arhivă : Interviuri Înapoi

Cu... și despre pianistul Bogdan Dulu

Publicat: vineri, 4 Februarie 2011 , ora 10.48

Născut în România în 1984, Bogdan Dulu este unul dintre tinerii pianiști de vârf ai generației sale în România, muzician ce începe să devină cunoscut și în America de Nord, acolo unde studiază în prezent. Bogdan Dulu a lucrat la București cu prof. univ. dr. Sandu Sandrin (în timpul studenției de la Universitatea Națională de Muzică) și cu Ana Pitiș, iar apoi a urmat cursurile de Master ale Colegiului Mannes din New York (la clasa prof. Irina Morozova). A participat la cursuri de măiestrie interpretativă conduse de pianiști importanți ca Yefim Bronfman, Richard Goode și Stephen Hough, iar în prezent este doctorand al Facultății de Muzică din cadrul Universității British Columbia - Vancouver.

Bogdan Dulu a câștigat premii la concursuri ca "Garrison International Piano Competition", "Liszt-Bartok", "Minnesota International Piano-e-Competition", "Sendai International Music Competition" - pentru a le numi pe câteva dintre cele mai importante. De asemenea, el a fost selectat de Radio România Muzical să participe la evenimente ca "The New Talent competition" și "Concertino Praga".

Motivul pentru care am stat de vorbă cu Bogdan? Un nou succes!


De curând ai câștigat un concurs la Vancouver, acolo unde studiezi în prezent. Despre ce e vorba și ce a presupus participarea la această competiție?

A fost un concurs organizat în școală, la University of British Columbia, aici unde mi-am început doctoratul în septembrie 2010. Ca orice școală din America de Nord, UBC organizează un "Concerto competition", un concurs de concerte. Cu alte cuvinte, fiecare departament de la Facultatea de Muzică organizează niște preliminarii. Cei care au trecut de preliminarii (însemnând pian, corzi, suflători, canto și așa mai departe) ajung în finală, iar dintre aceștia va fi ales un singur câștigător, pentru a cânta cu Orchestra Simfonică a Universității. Anul acesta, spre marea mea bucurie, trebuie să spun, am fost câștigătorul acestui concurs.


Ce anume vei cânta și când va avea loc concertul?

Concertul va avea loc pe 4 martie 2011, deci destul de curând; voi cânta cu UBC Symphony Concertul în Sol de Ravel - aceasta fiind, de altfel, și lucrarea cu care am câștigat finala concursului.


Deci participarea la concurs a însemnat interpretarea unui concert?

Atât preliminariile, cât și finala au avut loc în Universitate cu acompaniament de pian. Preliminariile au constat în a cânta 15 minute din partitură (bineînțeles, cu tutti-urile cu orchestră scoase), iar în finală s-a cântat tot concertul cu pianul II.


Ce este înscris în agenda ta pentru lunile viitoare?

Am programate niște recitaluri pentru semestrul doi, pentru că mi-am început doctoratul și trebuie să îmi prezint munca la sfârșit de an. Mi-am programat un recital pe 6 martie și acum, pentru că am câștigat acest concurs, recitalul va avea loc la două zile distanță față de concert. Așadar, voi avea un început de lună martie foarte dens. Recitalul de muzică de cameră este pentru mine un proiect foarte important. Îl iau cu titlu personal. Eu am sosit în Vancouver de câteva luni și am rămas relativ surprins de faptul că lumea nu cunoaște foarte multe lucruri despre Enescu și Lipatti.

Am decis, odată ce-am ajuns aici că Enescu și Lipatti reprezintă un element de noutate și oamenii de aici ar trebui să știe mai multe despre ei. Motivul principal pentru care am ales numai muzică de Enescu și Lipatti pentru acest recital (pe lângă faptul că au fost români și că opera lor e mai puțin cunoscută) a fost relația foarte interesantă dintre Enescu și Lipatti - nu foarte multă lume cunoaște faptul că Enescu i-a fost naș de botez lui Lipatti.

Așadar, programul pe care o să-l prezint o să se numească "Enescu and Lipatti - Godfather and Godson" (în românește "Enescu și Lipatti - Nașul și finul"). Sună un pic... ciudat (râde), dar asta am avut în cap. Pe scurt - voi prezenta atât lucrări vocale, cât și instrumentale; iar aici aș vrea să mă opresc puțin asupra celor de Lipatti - pentru că, cel puțin atât cât cunosc eu în momentul de față - cele cinci melodii pe versuri de Paul Verlaine ale lui Lipatti, editate în România la începutul anilor 1980 - nu au fost cântate niciodată. Acum nu știu să spun dacă ele au fost cântate vreodată în România, însă mai mult ca sigur ele nu au fost prezentate niciodată cel puțin în America de Nord. Deci, pentru mine este un eveniment foarte important, pentru că aceste lieduri de Lipatti vor fi prezentate în premieră nord-americană.


Cu cine vei cânta liedurile?

Liedurile au fost scrise original pentru voce masculină înaltă, pentru tenor; din păcate nu am putut găsi un tenor care să aibă o voce atât de înaltă. Voi cânta, deci, cu o soprană canadiană - numele ei este Caroline Marcos - căsătorită cu un violoncelist român, membru al Orchestrei Simfonice din Vancouver.


Alte planuri?

Cochetez cu ideea de a participa la Concursul "Enescu" - deci sunt șanse foarte mari să mă aflu în București în septembrie - și aștept cu nerăbdare acest lucru, pentru că nu am mai cântat în România de foarte mult timp. Chiar dacă eu am plecat din țară acum câțiva ani, am rămas foarte conectat cu ce se întâmplă în România, pentru că sunt avid de știri. Îmi place să urmăresc neîncetat ce se întâmplă în țară atât pe plan politic, cât și muzical; iar pe telefonul mobil am o aplicație pentru posturile de radio din lume și atunci când am un pic de timp ascult posturile Radio România.

Am fost cu precădere foarte interesat de "Zilele Lipatti" care au avut loc în noiembrie și mă arăt foarte surprins, mulțumit și bucuros în același timp pentru faptul că acestea s-au organizat. Într-o anumită măsură, aș dori să cred că recitalul meu cu muzică de Enescu și Lipatti ar putea fi încadrat în această categorie a omagierii numelui lui Lipatti, chiar dacă el va avea loc câteva luni mai târziu.


A consemnat Irina Cristina Vasilescu