Cronici Înapoi

Super-producție cu 'Traviata' de Verdi

Publicat: marți, 13 Mai 2014 , ora 12.27
Așteptată cu vie curiozitate, noua producție cu Traviata a văzut lumina rampei la Opera din Iași, afluența de public fiind impresionantă atât la repetițiile generale, cât și la premierele A și B care s-au derulat la sfârșit de săptămână. Iar atracția cu totul specială nu se datora doar bucuriei de a reasculta o partitură îndrăgită, ci mai ales faptului că regia era semnată de Beatrice Rancea - având astfel duble emoții și în calitate de manager al teatrului -, iar scenografia concepută de Doina Levintza, ceea ce, în sine, anunța o super-producție. Și într-adevăr, la ridicarea cortinei, imaginea primelor două acte a produs o reacție puternică în sală, spectatorii descoperind cu totul altă imagine a operei verdiene, acțiunea fiind plasată parcă în actualitate, dar cu trimiteri la epoca în care a fost gândită de autor, într-o combinație poate șocantă, dar captivantă pentru privire. Un plus de noutate a adus, pe scena de la Iași, turnanta pe care s-a montat o pantă în spirală, asigurând și planuri paralele și senzația unui spațiu generos, oglinzile laterale și panourile "de sticlă" împlinind nota de spectaculozitate dorită; la rândul lor, rochiile sparg canoanele prin apelul la beția de roșu în alternanță cu albul și culorile pastel, croiala clasică, elegantă, pălăriile fantezi, alături de costumele bărbătești (cumva) moderne dând impresia unui bal costumat într-un cadru somptuos. Departe de apariția tradițională, Violeta poartă o rochie de un roșu intens, cu o imensă trenă înflorată, element ce se regăsește și pe șalul-bolero; de altfel scena este plină de flori, un cadru de sticlă pe care curge apa este împodobit cu verdeață, ideea prelungindu-se și în actul II, grădina-seră sugerând stampele japoneze cu crengi și ghirlande de flori albe ce inundă panourile de sticlă, într-o adevărată beție poate încărcată, dar de efect. Dacă în primul act, Violeta apare în camera sa, pe un pat aurit, ajutată de Annina să se machieze, în timp ce Doctorul Grenvil îi dă medicamente și o consultă, apoi turnanta dezvăluie strălucirea petrecerii la care se dansează (probabil) rock, piramida cupelor de șampanie, candelabrele și artificiile făcând casă bună cu mișcarea generală, de o veselie debordantă, aria mare o readuce pe eroină în camera sa, inedită fiind transformarea unui monolog interior într-o confesiune pe care o face cameristei-prietene și doctorului. Abordarea surprinzătoare continuă și în actul următor, în care cei doi îndrăgostiți se bat cu perne, Alfredo își cântă aria în timp ce Violeta… îl filmează, ea însăși "pozând" amuzată, pentru ca odată cu intrarea lui Germont să apară și un personaj despre care se vorbește dar niciodată până acum nu era prezent - fiica inocentă în numele căreia tatăl îi cere Violetei să renunțe la relația sa cu Alfredo; delicată și diafană, în voaluri roz, fata urmărește din plan îndepărtat confruntarea între cei doi, făcând aceleași mișcări ca și Violeta, dar… în oglindă, venind ulterior să o consoleze pe aceasta, îndepărtată însă cu brutalitate de tatăl autoritar, aproape nemilos, comportându-se la fel și cu Alfredo, pe care îl bruschează, înfuriat că fiul îl respinge permanent, tânăra fată devenind un "argument" în încercarea de a-l convinge. Personajele sunt puternice, relațiile între ele se construiesc firesc, într-o perpetuă mișcare (poate prea agitată Violeta, alergând pe scenă, determinând repetarea excesivă a unor atitudini, asemeni revenirilor succesive ale lui Germont), dar totul "curge" credibil, în maniera… secolului XXI. Balul de la Flora pare că are loc într-un bar-discotecă, masa de joc în neon verde, bordarea cu neon roșu și jocurile de lumini aducând atmosfera specifică acelui spațiu în care reapar rochiile elegante, dar și cele gitane, mai stilizate pentru balerine, matadorii și cuplul solistic purtând veșminte tradiționale, dansând împreună cu băieți în… tricou imprimat, parte purtând măști de "taur", totul într-o lumină albastră ce sporește imaginea difuză. Acțiunea are tensiune și fluență, Baronul Douphol este, la rândul său, un "protector" agresiv al Violetei, pe care chiar în prima scenă, pe acordurile Preludiului, o plătește și o studiază ca pe un obiect frumos expus apoi în public, iar "la Flora" se comportă ca un interlop de cartier. Sincer nu am înțeles de ce, când corul îi cere vehement lui Alfredo să plece, acesta se așază pe scaun, unde rămâne până la căderea cortinei, ca și Germont de altfel. Ultimul act surprinde din nou prin schimbarea bruscă a ambianței, oglinda fiind acoperită cu un văl negru, ca și fundalul, patul aurit din camera unde Violeta agonizează rămânând singurul punct de lumină, dar pentru scurtă vreme, pentru că, din nou într-o viziune aparte, este vândut și scos din scenă, așa cum se petrece și cu rochiile fastuoase pe care eroina le purtase în tablourile anterioare; mai mult, celebra arie este cântată în preajma unui monitor pe care ea revede filmarea cu Alfredo din actul II, aspect raportat la "vremurile trecute" pe care le evocă. Dar curând și acel ecran este luat de cei ce "lichidează" tot ce se mai află în casa celei care, apărând ca o umbră prin vălul negru ce acoperă, de asemenea, pereții de sticlă, aduce medalionul pe care i-l dăruiește lui Alfredo, în brațele căruia se stinge, aprinzându-și ea însăși lumânarea. Ideile abundă, concepția unitară se susține și prin mișcarea perpetuă, agitată sau frenetică, beneficiind de două distribuții echilibrate, cu soliști tineri, cu glasuri frumoase, prezență scenică deosebită, talent și expresivitate, asigurând succesul unei regii "mai altfel", cu rezolvări ingenioase și abordări adesea ieșite (voit) din nota obișnuită, reușind să țină publicul cu răsuflarea tăiată, urmărind, într-o liniște aproape palpabilă, drama ce se consumă cu intensitate pe scenă, trecând de la strălucire la atmosfera apăsătoare din final, (și) interpreții contribuind din plin la realizarea unei montări spectaculoase ca orice super-producție.

În prima seară, Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată a fost impresionantă în Violeta Valery, aparent fragilă, dezvăluind însă o forță interioară incredibilă, o trăire de o intensitate cuceritoare în momentele de vervă și împlinire, cutremurătoare în suferință și disperare, ardența și sensibilitatea cu care a investit personajul regăsindu-se în fiecare gest, în fiecare privire, având corespondent în expresivitatea vocală, pe care am admirat-o fără rezerve, aplaudând și de această dată finețea cântului, frazarea și egalitatea registrelor, acutul sigur și pianissimele tulburătoare ce subliniază dramatismul ultimului act. Deosebită a fost și citirea scrisorii, cu o simplitate și un firesc pe care rar le-am întâlnit (și) în interpretări consacrate, întreaga sa evoluție având dezinvoltura și credibilitatea unei eroine ce captivează, emoțiile Violetei transmițându-se permanent în sală. Partener i-a fost tenorul Cosmin Marcovici, a cărui experiență în roluri de anvergură și-a spus cuvântul, rezolvând cu acuratețe și dificila scriitură vocală și solicitantul joc de scenă, în care maniera sa de a îmbina prestanța cu relaxarea agreabilă și-a pus din plin amprenta. O surpriză deosebit de plăcută a fost apariția baritonului Andrian Mărcan (de la Brașov) în Germont, glasul său generos, incisiv, bine condus și "stăpânit", anvergura conferită personajului căruia i-a subliniat, fără excese, duritatea inflexibilă, creionând pregnant portretul dominator și autoritar, avantajat și de prezența scenică de invidiat. Vorbind despre pregnanță, se cuvine remarcată mezzosoprana Florentina Onică, reușind să fie exuberantă în Flora, reliefându-se fie și în cele câteva intervenții în scenele de bal, având și cochetărie și căldură deopotrivă. Mult subliniată a fost însă Annina, care prin concepția regizorală se implică aproape permanent în relația cu Violeta, mezzosoprana Marinela Nicola "intrând" în rol cu aplomb și credibilitate. De asemenea, Baronul Douphol a găsit în Alexandru Aghenie (de la Brașov) interpretul ideal, cu alura adecvată și mai ales cu agresivitatea cerută de abordarea sa ca "protector" al Violetei, căreia îi impune vehement condițiile sale. Iar balerina Larisa Lăcătușu a fost excelentă în "sora lui Alfredo", delicată, poate timorată și speriată, încercând totuși să se elibereze de tirania tatălui. Echilibrată și omogenă, întreaga distribuție a alăturat soliști tineri, cu glasuri bune și puse la punct, cu apariții impecabile și în rolurile de plan secund, așa cum au fost Daniel Mateianu (Marchizul D'Obigny), Victor Zaharia (Doctorul Grenvil), Andrei Apreotesei (Gaston), Alexandru-Cristian Savin (debutând în Giuseppe), Ionuț-Antim Todică (în Comisionarul și Gădinarul).

În seara următoare, rolurile principale au adus și noutăți și o abordare destul de diferită, în raport cu personalitatea soliștilor, Violeta Valery fiind întrupată, în debut, de soprana Ana-Maria Donose, frumoasă, cu siguranță cucerită de farmecul eroinei, pe care o construiește cu atenție și feminitate, simțindu-se bine în "pielea" tinerei îndrăgostite, trecând apoi la tristețea finalului cu o anume fermitate omni-prezentă de-a lungul întregului spectacol, preocupată și de parcurgerea partiturii atât de ofertante, cântând cu precauție, depășind micile accidente, apelând la un tempo mai rar în duetul cu Germont, dar integrându-se cu mult curaj în acțiune și în respectarea indicațiilor de regie. Alături i-a fost tenorul Florin Guzgă, de la o apariție la alta parcă mai convingător, etalând un material vocal superb, amplu, cu date naturale de invidiat, puse în valoare cu seriozitate și dăruire, stârnind entuziasmul publicului care i-a apreciat și aparenta lipsă de efort și acutul strălucitor și fraza lejer condusă, descoperind că este și un actor credibil, mobil și expresiv, rezolvând și înfruntările tensionate cu o implicare dezinvoltă, fiind deja un tenor de anvergură, la începutul unei cariere de certă perspectivă. În Germont l-am întâlnit de această dată pe Florin Estefan (de la Cluj), al cărui glas rotund a adus o undă de lirism în structura personajului, temperamentul său marcând și atenuarea atitudinilor și reacțiilor tatălui neiertător, având, la rândul său, apariția impozantă, adecvată rolului, încadrându-se astfel firesc în relația cu partenerii. De asemenea, mezzosoprana Marinela Macsim-Nicoară a creat, în Flora, o altă tipologie, deopotrivă atractivă și charismatică, în timp ce soprana Daniela Burlacu a debutat în Annina cu rigoare și discreție, Adrian Ionescu a susținut rolul Gaston, Florin Roman a devenit Giuseppe, alături de colegii care și-au reluat intervențiile din spectacolul anterior. Cei care au asistat la ambele reprezentații au avut astfel prilejul unei posibile comparații în planul interpretării, apreciind însă fără rezerve unitatea întregului ansamblu, în care corul (pregătit de Manuel Giugula) a sunat excelent și a jucat cu o plasticitate remarcabilă, balerinii au evoluat cu nerv și eleganță în secvențele "de culoare" din actul III (coregrafia pentru Paso doble Georgiana Ciutoiu, soliști Roxana Dorin și Marian Chirazi), iar orchestra s-a întrecut pe sine, dirijorul Gabriel Bebeșelea obținând o densitate sonoră și o paletă coloristică deosebită, cu momente abia sugerate și desfășurări ample (știind să tempereze alămurile în primul act), coordonând relația fosă-scenă cu rigoare și suplețe, adaptându-se eventualelor situații-surpriză, așa încât spectacol a avut cursivitate, fără decalaje, dar cu finețe și strălucire, confirmând că este un dirijor matur, stăpân pe sine și pe tot ceea ce solicită partitura, impus deja în top-ul tinerei generații.

Ovații, aplauze prelungi, aprecieri superlative în rândul publicului, flori și confetti au răsplătit noua producție și interpreții celor două seri, regizorul-manager Beatrice Rancea bucurându-se de reușita și impactul puternic al unei montării, în care totul a fost pus la punct cu minuție, iar beția de culori și lumini, combinarea fastului costumelor de altădată cu plasarea în contemporaneitate a acțiunii, amalgamul de stări și situații punctate cu noutăți și recitiri interesante, cu personaje puternice și verosimile, au constituit "ingredientele" doritei super-producții, așa cum publicul a dovedit că aștepta de multă vreme. Iar succesul deosebit reprezintă, în fond, cea mai bună răsplată pentru efortul și talentul tuturor celor implicați în ridicarea noii montări cu Traviata la Opera din Iași, care va face "serie lungă", spre încântarea melomanilor.

Anca Florea