Agenda de concert Înapoi

Stagiunea 'Muzica Inspiră!' 'Fii diferit! Mergi pe clasic!'

Publicat: miercuri, 22 Mai 2019 , ora 9.00

Vineri, 24 mai 2019, Ora 19:00

Orchestra Simfonică A Filarmonicii "Oltenia"

Dirijor

Theo Wolters, Olanda

Solistă

Rebeca Omordia, La Pian

În program:

Camille Saint-Saëns: Concertul nr. 2 în Sol minor pentru pian și orchestră, op. 22

Anton Bruckner: Simfonia nr. 6 în La major, WAB 106

Vineri, 24 mai, de la ora 19, melomanii sunt invitați să audieze debordantul Concert nr. 2 în Sol minor, op. 22 de Camille Saint-Saëns, cu Rebeca Omordia la pian și olandezul Theo Wolters la pupitrul dirijoral. Seara se va încheia cu Simfonia nr. 6 în La major de Anton Bruckner, lucrare de o excepțională frumusețe și plasticitate.

Theo Wolters s-a născut la Melick (un oraș din sudul Olandei), în anul 1955, fiind mezinul unei numeroase familii de muzicieni. La o vârstă foarte fragedă, a început să studieze trompeta în cadrul intim al fanfarei pe care tatăl său o coordona. Talentul său a fost remarcat încă de pe atunci, iar Theo a urmat studiul muzicii la Conservatorul din Maastricht, la clasa renumitului trompetist Wim Groot, fost prim-trompetist al Royal Concertgebouw Orchestra. Înainte de a-și termina studiile la Conservatorul din Maastricht, Theo Wolters fusese deja angajat ca prim-trompetist la Overrijsels Philharmonisch din Enschede (Olanda) și la Filarmonica din Essen (Germania), în perioada 1975 - 1979. În anul 1979, a devenit membru al prestigioasei Royal Concertgebouw Orchestra. În cadrul acestei reputate orchestre a lucrat și a participat la sesiuni de înregistrări audio-video, alături de cei mai mari dirijori ai momentului: Leonard Bernstein, Bernard Haitink, Carlos Kleiber, Riccardo Chailly, Nikolaus Harnoncourt și Mariss Jansons.

În paralel cu activitatea instrumentală și orchestrală, Theo Wolters a studiat dirijatul sub îndrumarea lui Pieter Stalmeier și Roberto Benzi. Ca dirijor invitat, a susținut concerte alături de Orchestra Simfonică Slovacă de Stat, Sinfonietta Slovaka, Orchestra Simfonică din Tbilisi (Georgia), Filarmonica "George Enescu" și Orchestra Națională Radio din București, Filarmonica "Transilvania" din Cluj-Napoca, Filarmonicile de Stat din Sibiu și Târgu Mureș, Filarmonica "Banatul" din Timișoara și Filarmonica "Oltenia" din Craiova, Bucheon Philharmonic Orchestra Seoul, Korean Symphony Orchestra și Wonju Philharmonic Orchestra (Coreea de Sud), Neue Philharmonie Westfalen și Nürnberger Symfoniker (Germania), Orchestra Română de Tineret, Limburg Symphony Orchestra, Netherlands Promenade Orchestra, Residentie Orchestra/Filarmonica din Haga, Concertgebouw Chamber Orchestra și Royal Concertgebouw Orchestra (Olanda). Între anii 2004-2012, a fost asistentul lui Mariss Jansons la celebra orchestră din Amsterdam. Când Mariss Jansons nu a putut dirija Orchestra Concertgebouw, în concertele din 20 și 21 iunie 2008, din cauza unor probleme de sănătate, Theo Wolters a fost cel care l-a înlocuit la pupitrul dirijoral, obținând un mare succes cu Simfonia Turangalîla de Olivier Messiaen.

Absolventă a Universității Naționale de Muzică din București (clasa prof. Dana Borșan), Rebeca Omordia a urmat un Master "Socrates - Erasmus" (Conservatorul din Birmingham), obținând în 2007 o bursă de studii pre-doctorale din cadrul aceleiași universități. În 2010 a câștigat bursa "Ofenheim" pentru studii aprofundate oferită de Trinity College, Londra (clasa prof. Mikhail Kazakevich). Activitatea sa concertistică s-a desfășurat în mari centre culturale din Europa și America, obținând și numeroase premii la concursuri naționale și internaționale. Marele Premiu "Delius Prize", câștigat în 2009 la Birmingham Conservatoire, a deschis colaborarea cu renumitul violoncelist britanic Julian Lloyd Webber, alături de care a concertat în repetate rânduri ca partener de muzică de cameră. În 2013, Rebeca Omordia a transcris pentru violoncel și harpă "Seal Lullaby", lucrare a cunoscutului compozitor Eric Withacre, care a fost înregistrată pentru Deustche Gramophone de violoncelistul Julian Lloyd Webber împreună cu harpista Catrin Finch.

A susținut numeroase recitaluri solo în Marea Britanie organizate de British Music Society și de "John Ireland" Trust, organizații menite să promoveze creația compozitorilor britanici, în special a lui John Ireland (1876 - 1862), cel mai important compozitor englez care a scris pentru pian. De asemenea, desfășoară și o intensă activitate pedagogică. În 2007 a devenit profesor asociat la Birmingham Junior Conservatoire, unde studenții săi (16 - 18 ani) sunt pregătiți pentru admiterea la Conservator. Succesul de care Rebeca Omordia se bucură în prezent peste hotare este pe măsura talentului, dar și a efortului său continuu de perfecționare. Ca recunoaștere, tânăra pianistă a primit Premiul "Honorary Membership Award" din partea Conservatorului din Birmingham, care i-a fost înmânat pe data de 24 iunie 2016. Distincția este acordată absolvenților care s-au afirmat și au adus o contribuție importantă în domeniul muzical în care activează.

Dintre lucrările concertante dedicate pianului, Concertul nr. 2 în Sol minor, op. 22 (datat 1868) de Saint-Saëns a cunoscut cea mai mare popularitate; el s-a bucurat de aprecierea unanimă a interpreților, mergând pe linia unei virtuozități debordante, subordonată însă ineditei construcții arhitecturale. Inițial, lucrarea a fost scrisă cu titlu de experiment pentru un instrument la modă în acea vreme, pianul cu pedalier, un hibrid care tindea să întrunească trăsăturile principale ale pianului și ale orgii, ideea fiind însă abandonată.

Cu toate că Simfonia a VI-a nu s-a bucurat de popularitatea celorlalte lucrări de gen bruckneriene, ea este percepută de mulți ca una dintre cele mai frumoase realizări. După cum menționa Robert Simpson în studiul său asupra lui Bruckner: "Temele ei sunt de o excepțională frumusețe și plasticitate, armonia ei este cutezătoare, dar, totodată, subtilă, instrumentația - cea mai avântată în tărâmurile imaginației creatoare din tot ce s-a achiziționat în domeniu și, mai presus de orice, o capodoperă a formei clasice care l-ar fi putut impresiona chiar și pe Brahms."