Acum: 19.00
Seara de operă • Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00
Grădina de... sunete (R) • Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.

 

Apoi: 0.00
Nocturn jazz • Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

 


Agenda de concert

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |

Stagiunea de marți seara: Lettres dansantes - ETA Hoffmann: critic, compozitor și scriitor

Publicat: vineri, 17 Martie 2017 , ora 12.11
 
Bookmark and Share
Interferența artelor se dovedește, în contemporaneitate, o inepuizabilă sursă de inspirație pentru muzicieni, și nu numai. Dar muzica are poate, în context, un statut special; mulți pictori s-au lăsat seduși de armoniile capodoperelor - mă gândesc acum la patima lui Salvador Dali pentru muzica lui Richard Wagner! - mai puțini muzicieni, au pus mâna pe penel pentru a se juca cu formele și culorile - unul dintre ei a fost Arnold Schoenberg! Mulți scriitori și-au declarat interesul pentru arta sunetelor - Cioran îi adora pe Bach și pe Mozart - puțini muzicieni au tentat să își aștearnă gândurile și sentimentele în cuvinte, și asta nu numai în comentarii despre muzică (J.J.Rousseau). Există puține personalități complexe pentru care cuvântul, culoarea, forma și sunetul aveau importanță (aproape) egală. Una dintre acestea a fost germanul Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1882) - cel de-al treilea prenume a fost ales mai târziu de către autor, din admirație pentru Mozart - scriitori, compozitor și pictor romantic cu uriașă influență în epocă.

În recitalul intitulat Lettres dansantes - ETA Hoffmann: critic, compozitor si scriitor doi pianiști care, venind din spații culturale diverse - Aurelia Vișovan, România și Can Çakmur, Turcia - s-au întâlnit la Viena și au conceput un recital interesant și original, în care ne oferă, o extrem de rară ocazie de a cunoaște gândurile lui ETA Hoffmann despre muzică - Bach, Mozart - dar și o partitură semnată de scriitorul-compozitor, o Sonată pentru pian.

Stagiunea de marți seara
Marți, 21 martie 2017, 19:00 - 21:00, Sala mică

Recital cameral
Lettres dansantes - ETA Hoffmann: critic, compozitor si scriitor
Aurelia Vișovan, Can Çakmur - pian

Program:

Lectură din scrierile lui ETA Hoffmann despre J. S. Bach

Johann Sebastian Bach - Fantezia cromatică și fuga, BWV 903

Lectură din scrierile lui ETA Hoffmann despre W. A.

Mozart Wolfgang Amadeus Mozart - Sonata pentru pian la 4 maini în si bemol major, KV 358

Ludwig van Beethoven - Marea fugă, op. 133

ETA Hoffmann - Sonata pentru pian nr. 1, în fa minor

Robert Schumann - Bilder aus Osten, op. 66


Biletele se pot procura de la Casa de Bilete a Ateneului Român.
Program: Marți - Vineri 12:00 - 19:00
Telefon: 021.315.68.75
Pentru rezervări accesați site-ul www.fge.org.ro


Aurelia Vișovan
s-a născut la 30 iunie 1990 în Sighetu Marmației, în Maramureș. A început studiul pianului în localitatea natală, la vârsta de 5 ani, sub îndrumarea profesoarei Monica Chifor. Încă de la vârsta de 6 ani a participat la numeroase concursuri naționale și internaționale, obținând peste 20 de premii I. La vârsta de 12 ani Aurelia susține deja primul ei concert cu orchestra, la Cluj, interpretând Concertul în Re major de Joseph Haydn.

De la vârsta de 12 ani își continuă studiile la Cluj, mai întâi la Liceul de Muzică "Sigismund Toduță", sub îndrumarea profesoarei Gerda Türk, iar mai apoi din 2008, la Academia de Muzică "G.Dima", unde până în 2010 beneficiază de îndrumarea și sprijinul prof. univ. dr.Adriana Bera. În 2011 este acceptată să studieze la Universiatea de Muzică din Viena, unde în prezent lucrează cu prof. univ.Martin Hughes.

Din 2013 Aurelia Vișovan a început și studiul clavecinului la Universitatea de Muzică din Viena, la clasa prof.Gordon Murray. În calitate de clavecinistă a fost deja invitată să cânte în Festivalul Bach Woche din Viena și în Muzeul de Instrumente Tagliavini de la Bologna.

A participat la numeroase workshopuri și cursuri de măiestrie cu muzicieni renumiți, printre care Gabriel Amiras, Boris Berman, Dang Thai Son, Stephen Hough, Cordelia Höfer-Teutsch, Andrzej Ja¶inski, Diana Ketler, Robert Levin, Sontraud Speidel și Mihaela Ursuleasa, fiind deasemena selectată ca bursieră a proiectului SoNoRo-Interferențe. Printre muzicienii cu care Aurelia Vișovan a colaborat se numără muzicieni precum Alexander Sitkovetsky, Ildikó Raimondi, Natalia Lomeiko, Julian Arp sau Seiya Ueno, lucrând în mod repetat sub îndrumarea profesorului Johannes Meissl, a muzicienilor din Altenberg Trio și a violoncelistei Natalia Gutman.

În mai 2012, Aurelia a fost invitată să susțină Concertul de Deschidere al festivalului ''Sächsisches Mozartfest'' în Chemnitz, Germania, împreună cu Philharmonisches Kammerorchester Dresden, condusă de maestrul Wolfgang Hentrich. În 2013, pianista și-a făcut debutul în Sala Mare a Filarmonicii din Berlin, interpretând Concertul nr.2 de P.I.Tchaikovsky, alături de "Das Sinfonie Orchester Berlin" sub conducerea dirijorului Stanley Dodds.

Printre cele mai recente premii se numără Premiul I la Concursul de Pian "Hildegard Maschmann" din Graz, în 2014 și Premiul I la Concursul Internațional de Pian "Ciudad de Huesca", Spania, în 2015.

Can Çakmur s-a născut la Ankara în 1997. Primele impulsuri către muzică le-a primit de la pianiștii Emre Sen, Marcella Crudeli și Jun Kanno, iar din 2010 a participat la diverse cursuri de măiestrie unde a lucrat, printre alții, cu artiști precum Ewa Kupiec, Arie Vardi sau Alan Weiss. În prezent își urmează studiile la Hochschule für Musik Franz Liszt din Weimar, la clasa prof. Grigory Gruzman, studiind în paralel cu Diane Andersen în Belgia. În 2012 a câștigat premiul I la cel de-al XXII-lea Concurs Internațional de la Roma și din același an începe să ia parte la festivaluri internaționale de muzică precum Antaliya Piano Festival, Bodrum D-Marin International Music Festival sau Notti Romana al Teatro di Marcello. Can Çakmur a fost acceptat în 2013 în proiectul "G&S Pekinel Young Musicians on the World Stages" și a câștigat în același an premiul EMCY și bursa pentru Academia PIANALE Junior. În 2014 este selectat ca "Tânăr muzician al Anului" în cadrul "Donizetti Classical Music Prizes", în Turcia și a câștigat premiul III și Premiul Special Bartók la Concursul pentru tineri pianiști "F.Liszt" de la Weimar. Tot în 2014 a fost invitat să cânte în concertul de deschidere a sezonului Orchestei de Stat din Eskisehir, Turcia, iar în 2015 a inaugurat cea de-a 43-a ediție a Istanbul Music Festival. În sezonul 2015-2016, Can Çakmur a cântat în săli precum Eindhoven Muziekgebouw, Albert Long Hall Istanbul sau CRR Hall Istanbul.
În calitate de bursier al proiectului "Young Musicians on the World Stages", Can Çakmur este sprijinit de TUPRAS.