Acum: 17.00
Perpetuum mobile • Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

 

Apoi: 18.59
Promo RRM • Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

 


Se întâmplă la Radio România

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |

Premieră, în seria 'Biografii, memorii' - Marietta Sadova

Publicat: luni, 19 Iunie 2017 , ora 9.23
 
Bookmark and Share

Teatrul Național Radiofonic prezintă în premieră, în seria Biografii, memorii, Marietta Sadova - Arta de a trăi prin teatru și Marietta Sadova - De la libertatea de creație, la creația impusă, două spectacole-document dedicate Mariettei Sadova, personalitate a teatrului românesc, care a lăsat puternice amprente asupra artei interpretării dramatice, regiei de teatru și pedagogiei teatrale. Premiera este programată marți, 20 iunie, începând cu ora 19:00, la Radio România Cultural.

Scenariul radiofonic este semnat de Vera Molea și Magda Duțu și este realizat pe baza unui amplu material documentar. Portretul Mariettei Sadova este reconstituit din mărturiile cuprinse în cărțile de memorii ale celor care au cunoscut-o, din interviurile apărute în presa vremii, din cronicile teatrale ale spectacolelor în care a jucat sau pe care le-a regizat, din documentele adăpostite de Arhivele Naționale ale României, Consiliul Național al Studierii Arhivelor Securității, Muzeul Național al Literaturii Române, Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Metropolitană București și nu în ultimul rând, din înregistrări păstrate în Fonoteca de aur a Teatrului Național Radiofonic (interviuri, roluri, fragmente din spectacolele radiofonice pe care le-a regizat). Regia artistică: Petru Hadârcă. În rolul titular: Ilinca Tomoroveanu. În alte roluri: Adrian Păduraru, Mihai Bica, Mircea Constantinescu, Liliana Pană, Annemary Ziegler, Marcelo Cobzariu, Petru Hadârcă, Patricia Prundea. Regia de montaj: Dana Lupu și Robert Vasiliță. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duțu.

"Marietta Sadova și-a început activitatea teatrală sub influența "unor supraoameni", după cum ea însăși îi numea pe actorii Constantin Nottara, Aristide Demetriade, Maria Ciucurescu, Ion Petrescu, Ion Brezeanu și mulți alții. În formarea ei ca om de cultură a avut norocul să se miște în mediul unor spirite alese, așa cum au fost Nicolae Iorga, Vasile Pârvan, Ion Marin Sadoveanu, Nae Ionescu, Tudor Vianu, Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Mihai Polihroniade, Emil Cioran, Mihail Sebastian. S-a dovedit a fi o femeie plină de forță atunci când a condus colectivele artistice ale Teatrului Odeon și Studioului actorului de film C.I. Nottara.

Incandescentă actriță a scenei românești, slujitoare a teatrului de factură clasică, Marietta Sadova a fost frământată mereu de problemele acestei arte. Ca actriță a strălucit în diferite roluri; ca regizoare s-a remarcat prin forța și inteligența ei de a găsi și a da noi sensuri unor lucrări dramatice, recunoscându-i-se semnătura pe pânza spectacolelor sale pentru că ele conțineau inefabilul poeziei teatrale; ca profesor a sădit în rândul studenților săi o dragoste imensă pentru arta teatrală, educându-i în spiritul respectului de sine și al respectului față de public", apreciază Vera Molea.

Marietta Sadova a străbătut două războaie mondiale și patru dictaturi, timp în care a întâlnit floarea intelectualității românești, lumea culturală interbelică și postbelică cu preocupările, durerile și bucuriile ei. Pentru cultura noastră, a rămas un personaj controversat, nu pentru arta pe care a slujit-o cu pasiune, ci pentru convingerile sale politice. A fost o ființă scindată între arta teatrală și convingerile politice pe care le-a avut la un moment dat; victorioasă în prima, învinsă în a doua. Participarea ei în cadrul grupărilor avangardiste din anii '20 - Poesis, Insula, Atelier, apoi în anii '30, la gruparea Criterion, precum și în cadrul unor seri dedicate rostirii versurilor unor mari poeți, o făceau să depășească lumea strictă a teatrului. Speriată permanent de o posibilă arestare s-a conformat, aparent, ideilor noului regim. Nu i-a reușit multă vreme și în octombrie 1959 este implicată în cel mai odios proces fabricat vârfurilor intelectualității românești, procesul Noica-Pillat. Ispășind trei ani de detenție, din cei opt, și-a reluat activitatea de regizoare montând spectacole prin toată țara. Acolo, în teatrele de provincie, le-a fost actorilor nu doar regizoare, ci adevărată profesoară de arta actorului, după cum au lăsat mărturii mulți dintre ei. A avut o putere de muncă ieșită din comun, dovadă numeroasele spectacole montate după 1963, anul eliberării sale din închisoare. Adulată de unii, detestată de alții, Marietta Sadova rămâne una dintre figurile remarcabile ale teatrului românesc.

Luni, 19 iunie, de la ora 9:30, la clubul de la hotelul Ramada Majestic, de pe Calea Victoriei din București, în prezența actorilor și a realizatorilor, va avea loc audiția cu public, în avanpremieră, a acestui spectacol-document, dedicat Mariettei Sadova.