Polifonii: Radu Paladi – 90
Publicat: vineri, 13 Ianuarie
2017
, ora 17.04
Puțini
compozitori din secolul trecut au știut să scrie atât de frumos,
elegant și inspirat, precum a făcut-o Radu Paladi: muzician complet
(compozitor, pianist, dirijor, profesor), a cărui operă cucerește
prin uimitoarea ei simplitate și noblețe, prin sinceritatea ei
dezarmantă…
90
de ani se împlinesc de la nașterea regretatului maestru care ne-a
însoțit, nu o dată, în traseul Polifoniilor, prin lucrările
sale. Îl sărbătorim chiar în ziua aniversării, 16 ianuarie,
propunându-vă câteva pagini reprezentative:
-
Cvartetul de coarde în do minor (1955) - impresionant prin
expresivitatea muzicii și perfecțiunea realizării, mult admirat,
bunăoară, de colegul de breaslă și prietenul Pascal Bentoiu;
-
Concertul pentru pian și orchestră (1989) - adevărată bijuterie a
genului, stârnind, ca și cvartetul, entuziasmul publicului și al
specialiștilor deopotrivă (printre cei "cuceriți"
numărându-se, de pildă, un alt compozitor de seamă, dintr-o
generație mai recentă, Dan Dediu, autorul unei însuflețite
cronici de concert dedicate aproape în întregime acestei lucrări);
am optat pentru versiunea interpretativă cu autorul însuși aflat
la pian…
-
încântătoarele poeme corale "De ce nu-mi vii?" (1989) și
"Atât de fragedă" (1992) pe versuri de Mihai Eminescu,
"Dimineața" (1993) pe versuri George Coșbuc și "Noapte
de vară" (1993) pe versuri de Vasile Alecsandri.
În
prefața medalionului Radu Paladi, selecția Polifoniilor oferă două
"rarități" ale repertoriului universal: Partita a VII-a
în do minor de Heinrich Ignaz Franz von Biber, boemianul stabilit la
Salzburg, înnobilat de Leopold I al Austriei, și Simfonia a II-a
op. 57 în Si bemol major de Vincent d`Indy - remarcabilă realizare
a romantismului francez, considerată una dintre cele mai originale
contribuții după "Fantastica" lui Berlioz.
Sorina Bobeico