Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 14 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatului

Publicat: marți, 15 Septembrie 2015 , ora 13.36

Ateneul Român, luni, 14 septembrie, ora 17.00 - "Les Dissonances". Solist: Xavier Phillips - violoncel

Anca Florea, critic muzical:

La sfârșitul celui de-al doilea concert, sincer îmi pare rău că nu mai există și o continuare. Realmente este un ansamblu impresionant, în primul rând, cel puțin eu, văd pentru prima oară o orchestră mare, care cântă fără dirijor și cântă extraordinar și se relaționează, instrumentiștii, se simt, se coordonează incredibil. Aș remarca și faptul că în ambele programe au inclus câte o partitură de Enescu. Astăzi având un solist, un violoncelist deosebit de bun. M-am uitat în mod special cântând cu mare plăcere și investindu-se în ceea ce trebuie sa reliefeze într-o partitură dificilă, solicitantă și din păcate, destul de puțin cântată și la noi. Prima piesă, cea de Schnittke poate a surprins publicul meloman, dar cred că a captat acea glumă să spunem, a introducerii unei presupus dirijor care s-a agitat destul de mult pe scenă, iar simfonia de Brahms a fost spectaculoasă și reconfirm ceea ce spuneam, că ansamblul este într-adevăr cu totul special și mi-aș dori să mai fie invitat la noi.

Lavinia Coman, pianistă:

Fiecare piesă în parte a fost o experiență unică. Nu știu despre care aș putea să vorbesc. Sunt întru totul fermecată de ceea ce fac acești artiști și ne demonstrează și ne dau și o lecție de viață: cum se poate trăi împreună, în mod armonios, în mod consensual, fără să existe un șef deasupra capetelor noastre care să ne poruncească ce să facem. E absolut divin ce se întâmplă zilele acestea la Ateneul Român.

Marina Cazacu, violoncelist:

Sunt impresionat de performanța tânărului violoncelist francez și de fapt a ansamblului, în general, de a cânta fără dirijor, lucrări atât de dificile. Ideea de a cultiva muzica de cameră la acest nivel și la acest număr mare de muzicieni este originală, creează de fapt, o responsabilitate mult mai mare fiecărui muzician care face parte din acest ansamblu și am fost impresionat de raportului dintre toți muzicienii din orchestră și solist, care au creat o versiune poate mai solistică și mai virtuozistică a lucrării față de caracterul ei care este mai degrabă o povestire din timpuri mai vechi și au creat totuși o bucurie de a asculta o lucrare scrisă la 18 ani de Geore Enescu, o lucrare de tinerețe, pe care astăzi o apreciem, pentru că ne gândim cât de mult a însemnat această lucrare pentru evoluția lui componistică.


Sala Mare a Palatului, luni, 14 septembrie, ora 20.00 - Corul Și Orchestra Filarmonicii "George Enescu". Dirijor: Leo Hussain. Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner.

Gianluigi Mattietti, critic muzical:

Foarte bună interpretare. Ambele voci Wozzeck și Maria, foarte dramatice au făcut să pară o adevărată reprezentare teatrală, chiar dacă a fost o operă în concert. Am fost impresionat de nivelul orchestrei și al dirijorului. Totul a fost minunat, iar împreună cu Elektra de ieri, pare să fie fantastic. Păcat că nu există o montare scenică a acestor opere, dar sper, data viitoare.

Irina Margareta Nistor, critic de film:

E foarte intensă, foarte complicată, cred că merita să o asculți o dată în viață. Cred că e un efort teribil și pentru public și pentru interpreți, dar pe de altă parte e un tur de forță și trebuie să ai răbdare să mergi până la capăt, pentru că de-abia atunci îți dai seama cât de bine a fost. Mi-ar fi părut rău să nu fiu în această seară aici, pentru că văzusem și filmul pe aceiași temă și piesa de teatru, toate sunt la fel de complicate, fiecare în felul ei. Mi-a plăcut la final, mai ales, partea cântată în românește, un puști formidabil și la aplauze, faptul că soliștii s-au întors spre cor să-l aplaude și corul spre soliști. Mi s-a părut unul dintre cele mai frumoase momente.

Viniciu Moroianu, pianist:

Este un mare eveniment cultural bineînțeles. Eram foarte mic, când în anii '60 și-a făcut istoric o audiție radio. Există o carte despre Wozzeck, a Valentinei Sandu Dediu, dar într-adevăr, prima oară publicul aude. Cred că este o încununare în privința modului ca publicul românesc să fie informat asupra marilor capodopere ale secolului XX.

Vladimir Pană, meloman:

Din păcate a fost văduvită partea spectaculară, dar din punct de vedere vocal a fost ireproșabil. Orchestra Filarmonicii s-a cam depășit pe ea, asta datorită dirijorului, care a fost și în ediția trecută și atunci a făcut tot așa, o performanță remarcabilă. Ideal ar fi ca, vorbind de la acest Wozzeck-ul acesta să se dea pe scena Operei. Pentru cei care sunt amatori numai de bel canto, sigur că e greu de suportat, dar dacă vrei să mergi cu secolul înainte, e clar că trebuie să treci prin toate curentele muzicale și atunci e dovada că am stat până la sfârșit. Am fost la toate cele 22 de ediții ale festivalului .

Doina, inginer:

Mi s-a părut o parodie, adică eu n-am înțeles nimic. Este mintea unui om bolnăvicios, este dezlânat totul și muzica este o muzică grea, obositoare., nu e o muzică.